Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe ny bil. VW Golf Stv.


axl

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Har mer eller mindre bestemt meg for å bestille en Golf stasjonsvogn 2009 mod. Bluemotion Sportline 105hk diesel med endel ekstrautstyr. totalt kommer den på 296.000.

 

Har et par spørsmål før jeg bestemmer meg 100%.

 

Jeg ser at golf VI blir presentert i oktober. Kan man regne med at det kommer en stv utgave av golf VI allrerede i 2010?

Det Vil vel isåfall være et dårlig valg å sitte med en Golf V 2009 mod om 5 år med tanke på andrehåndsverdi?

 

Bluemotion utgaven har miljødekk. Har lest endel om at enkelte av disse dekkene har dårlig grep pga lav rullemotstand. Hvilke dekk sitter på Golf Bluemotion?

Endret av axl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har desverre ikke kjørt Golf V stv, meg jeg har Golf IV stv, 2001 model, og er kjempefornøyd.

 

Når Golf VI stv kommer er vanskelig å si, men siden Golf V stv kom så sent er det en vis mulighet for at neste generasjon stv ikke kommer med en gang.

 

I en salgssituasjon er det alltid en fordel å ha den nyeste generasjonen, men Golf stv har holt seg ganske bra i pris, hvis de har det rette utstyret. Bluemotion er nokk en fordel, med mindre avgiftene tar helt av på dieselen. (Avtagbart)hengerfeste kan også være lurt å bestille, selv om man kanskje ikke har bruk for det selv (Men kommer selvfølgelig ann på prisen). Jeg kjøpte min i mai for 115 000. Det er en highline 1.6 2001 model kjørt 93400.

Lenke til kommentar

kom tilfeldigveis over et tilbud fra din bilpartner på samme bil. med omtrent samme utstyr blir prisen ca 25.000 lavere, og med lavere kostnader på ekstrautstyr får jeg en meget godt utstyrt bil til samme pris (skinn +++)

 

Dette dreier seg vel om import via sverige/danmark, noen bakdeler med dette eller skjulte kostnader?

Lenke til kommentar

Ulempen er at kunden må forholde seg til forhandleren i Sverige/Danmark, og at norsk kjøpslov ikke gjelder. Dette er jo ikke akkurat fordelaktig, med tanke på at reklamasjonsretten kun er 2 år i Danmark og 3 år i Sverige. I tillegg så blir det selvfølgelig vanskeligere å kreve sine rettigheter når man ikke bor i de aktuelle landene. For referanse så er reklamasjonsretten 5 år i Norge.

 

Fabrikkgarantien skal fortsatt gjelde, men du må fortsatt forholde deg til andre enn norske forhandlere. Jeg antar at norske forhandlere ikke vil involvere seg i biler de selv ikke har solgt.

 

Personlig ville jeg ha vært litt forsiktig med å kjøpe bil fra utlandet, være seg direkte fra forhandler eller via mellommenn, men det er selvfølgelig en vurdering utifra hva man kan spare. I ditt tilfelle ville jeg ikke ha gjort det. 2/3 års ekstra reklamasjonsrett og kontakt med norsk forhandler veier lett opp for 25.000,- + ekstra utstyr.

Lenke til kommentar
Hvorfor Bluemotion? Du får bare en kjipere bil til en ganske så høy pris...

 

Fifth Gear prøvde bluemotion i noen måneder men fikk ikke noe bedre økonomi ut av det.

 

 

koster jo en tusing mindre i comfortline utgaven enn i vanlig, så dyrere er det vel ikke men.. er det dekkene du mener er kjipe?

 

 

Sjekket ut en god del ang. kjøp via din bilpartner. Den største bakdelen er nok 1 år mindre garanti og kjøpsloven, men de skal visstnok ha en garantiordning du kan få i tillegg for et prispåslag (kjenner ikke detaljene på denne ennå)

 

Så lenge en reprasjon faller under fabrikkgaranti kan visstnok ikke leverandører i norge nekte å ta imot.

 

Det som kan være mest pes, og som gjør at det kanskje ikke er verdt bryet(eller at jeg ikke får overbevist frua som skal ha et ord med i laget..) er at jeg må ha lån med sikkerhet i bilen, og dermed må mikse og trikse med mellommann for å få inn bilen til norge, for deretter å overdra bilen derfra.

 

Venter på tilbud fra dem før jeg bestemmer meg. Har fått litt lyst på DSG versjonen istedenfor Bluemotion etter å ha lekt litt med oppsett og lest endel om det, og kan få en comfortline m. DSG, hengerfeste, bra stereo og mye annet utstyr for under 300k derfra..fristende.

 

Fikk et tilbud fra forhandler i norge med ca 10.000 i avslag utfra listepris, kunne jeg tynet litt mer ut derfra hadde det vært en grei deal.. noen som vet hvor mye man kan forvente å få slått av prisen hvis man er litt tålmodig? :cool:

Ser at det er en kampanje for skinn/teknikkpakke til golf hos VW forhandleren nå, men tror ikke det gjelder stv :thumbdown:

Lenke til kommentar

De bruker forskjellige lettere og billigere materialer i blue motion.

 

Vi har en Passat med 2.0TDI 140hk DSG som klarer 5,3på langkjøring. Det er ikke dårlig på en slik motor. Så Bluemotion greiene er ikke så utrolig fantastisk.

 

Ville helt klart tatt den med DSG! Den er utrolig konge.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt den nye Golf Stv. Jeg kjøpte min i nov -07, men det er en 2008 modell. Alle Golf V stv er 2008-modell.

Jeg kjøpte min med 2,0TDI med 140 hk. Jeg angrer IKKE et sekund på det.

Bilen er såpass tung at å kjøpe en 105 HK med Bluemotion er bare tull. Trust me!

I forrige uke fikk jeg låne en splitter ny Golf V stv med vanlig 105 HK TDI, den var helt dau i forhold til min. Jeg hadde aldri trodd at det skulle bli så stor forskjell. Jeg kommer aldri til å kjøpe 1,9 tdi med 105 hk.

 

Det koster bare ca kr 25 000,- i forskjell mellom de to motorene, det er det verdt.

 

Du må også tenke på annenhåndsverdien. Mens det er flust av 1,9TDI med 105 hk på markedet finner du nesten ikke 2,0TDI med 140 HK på markedet. Det du betaler ekstra nå får du igjen senere samt en mye større kjøreopplevelse.

 

Bare å spørre hvis du har noen spørsmål.

 

Jeg tror det er ok å bestille bil fra dinbilpartner, men det kan bli litt styr rundt levering av bilen og salgspant i bilen. Teoretisk sett blir du eier nr 2 da dere må bruke mellommann.

Lenke til kommentar

Golf V stv kommer med samme front som IV i slutten av 2009. Jeg ville valgt 1,4TSI istedenfor 1,9TDI.

 

hmmm, er det noe bedre med japansk kvalitet(avensis) satt sammen av tedrikkene og arbeidskye engelskmenn i England? Motorer som må byttes, frontlykter som svikter, bakluker som kommer med rust orginalt, kvalitet hele veien der ja :woot:

Endret av trra
Lenke til kommentar

Selv om bilen ersatt sammen i Mexico er det tysk kvalitet. VW har klare regler og standarder for bilene sine. Det er ikke mange biler soom blir byg i sine opprinnelig land. Det blir færre og færre og det bare pga at arbeidskraften og produksjonskostnadene blir erbilligere i andre land .

 

 

Jeg vil på det sterkeste anbefale bilen da jeg er kjempefornøyd, men vi kan heller diskutere servicen på Møller og Vw forhandlerne. Den er heller dårlig. Du skal lete lenge etter like dårlig service. Du må alltid mase deg til ting, så de kjører en spør du ikke får du ikke mentalitet.

 

Jeg måtte levere inn min nye Golf på Møller pga en liten feil i dørlåsen. De fant ikke bilen og sa at de måtte beholde bilen fra torsdag og over helga. Da krevde jeg gratis lånebil. Det kunne dem ikke gi meg da dem mente at bilen var kjørbar. Men den er jo ikke kjørbar når dere har den låst på verkstedet deres sa jeg. Til slutt fikk jeg gratis lånebil. Men unødvendig at jeg måtte bruke masse krefter og tid på å overtale dem til det.

 

Så til slutt ble jeg fornøyd, men det tok litt tid.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Vil berre opplyse om at det er fullt mulig å hente seg bil av denne type frå Tyskland for rundt kr 245 000+ frakt. Går du opp til 2,0 tdi så kan du få dei ned i kr 260 000,- ++. Har henta bilar for eige og andre bruk dei siste par åra og har på den måten greid å holde meg sjøl med gratis bil... :)

 

Verdt å vurdere i allefall!

Lenke til kommentar

2.0TDI 140HK'er DSG er ett must!

 

Veldig fin motor/girkasse kombinasjon som passer perfekt til bilen!

Nå har ikke jeg kjørt stasjonsvogna, men denne motoren sitter i mange andre VW som jeg har kjørt så stor forskjell er det nok ikke.

 

dem 20.000 ekstra er etter min mening godt anvendte penger.

 

Forskjellen i praksis på 105TDI og 140TDI (ja, har kjørt begge) er at 105HK'eren er ganske mye "latere" på høyere turtall. kreftene helt i bånn er det vel ikke så veldig mye forskjell på, men de dabber fort ut. Girkassen (hvis man har DSG) er dermed justert på en annen måte for å opprettholde en viss akselerasjon, nemmelig å gire raskere før turtallet blir for høyt. Men 3-4 giringer tar ekstra tid og gjør dermed bilen litt treigere enn 140HK'eren.

 

Men du vil ikke få en følelse av at 105HK'eren (TDI) er en slapp motor. Langt ifra.

Den virker veldig sterk og kjapp.... helt til du ser på klokka.... :)

 

Kan også legge til at min touran 2.0TDI 170HK'er+ bruker 0,46 (!) liter pr mil i følge kjørekomputer.

Dette ble testet nylig. Ved 35 kjørte mil datt den fra 0,47 til 0,46 og der ble den. Kjøringen min var da veldig økonomisk og keg kjørte med egg-under-beinet prinsippet.

 

Så bensinforbruket går nødvendighvis ikke opp, selv om du går fra 105 til 140HK'eren.

 

Firmabilen jeg kjører i jobben (VW Touran 2.0TDI 140HK) tilbakelleger 300 mil i løpet av en mnd, og denne har aldri brukt under 0,5 på mila.

 

Hva det kommer av vet jeg ikke... men det tyder vertfall på at større motor vil ikke alltid si mer forbruk...

 

Lykke til :)

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar

Så sant så sant.

Jeg har 2,0 tdi med 140 hk med manuell kasse. Ved langkjøring ligger jeg rundt 0,50L i forbruk. Men til syvende og sist så avhenger alt av hvordan du kjører.

Jeg har også vært nede i 0,40L men da har jeg virkelig kjørt økonomisk + mange nedoverbakker.

 

Så det er sant at større motor ikke alltid betyr mer forbruk. Men det betyr ihvertfall mer MORO!!!

Draget er fantastisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...