Gå til innhold

analogt speilrefleks kamera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
halo halo. Jeg skal begynne på fotokunstskole til høsten, og da trenger jeg et analogt speilrefleks kamera. Fra før av har jeg en Nikon D80. Jeg lurer på om noen vet om et analogt kamera som kan sammenliknes mest mulig med D80??
Nikon F80 vil være ganske lik på mange måter...
Lenke til kommentar

Jeg har F5 selv og kan absolutt anbefale det. Muligens litt stort og tungt om du er vant med D80. Noen har klaget over at fokuspungtene ikke er opplyst. Selv har jeg aldri opplevd dette som noe problem. F90 og F100 er og kameraer som har fått mye skryt. Har ikke brukt dem selv, men et par stykker jeg kjenner brukte F90 før de gikk over til digitalt.

Lenke til kommentar

Ettersom du vil ha et som kan sammenlignes mest mulig med D80, så er F80 det riktige kameraet. Jeg har et slikt liggende i en skuff selv, og er veldig fornøyd med det. Det er veldig likt i betjening som D70s (som jeg har selv) og D80 (som vi fortsatt selger der jeg jobber)... selvsagt med de forskjellene som er mellom filmbasert og digitalt kamera (hvitbalanse, iso-hastighet, skjerm osv...).

Vil du ha et enda bedre kamera, som ikke er så mye tyngre, så er F100 et godt valg. Det er imidlertid litt annerledes å bruke, men fortsatt så likt D80 at du kommer raskt inn i det. F100 og F80 har mange av de samme tingene, men F100 er mer regnet til semiprofesjonelt bruk.

F5 som noen nevner her, tror jeg ikke jeg ville kjøpt om du har erfaring med D80 og synes det kameraet gir deg nok. F5 blir betydelig tyngre, og du kan ende opp med å ikke gidde å ta det med, der F80 ville vært lite og lett nok. Jeg er nesten 100% sikker på at F80 er bra nok for deg, og minst 100% sikker på at F100 vil være mer enn bra nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...