Gå til innhold

Hardware.no: Hvorfor anbefaler dere trege disker på "kraftoppsett"?

Anbefalte innlegg

Hei.

Ser dere har anbefalt WD GP disker i raid på "videoredigereren"-oppsettet deres. Det er ingen hemmelighet at diskoppett har VELDIG mye å si på en redigeringsmaskin (nesten mer enn prosessor hvis man kjøper fornuftig (E6600 og oppover), så hvorfor i svarte dunk anbefaler dere 5400rpm disker!????

Det er mye som kan forsvares i Frederic Hauges navn, men det får da jaggu være måte på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser mange tester oppgir GP diskene til å være 5400rpm, og har lest at det hersker en del tvil om hastigheten på diskene og at mange webshop oppgir dem til å være 7200, dog de er 5400. Skal se om jeg finner igjen kildene.

http://www.wdc.com/en/library/sata/2879-701229.pdf <-- WD oppgir faktisk ikke RPM en gang, men referer til noe de kaller "intellipower".

Edit:

http://techreport.com/articles.x/13379

There's more to the Caviar GP than its Birkenstocks, too. The drive packs a mind-bending 250GB per platter and is available in capacities up to a cool terabyte, making it the biggest drive in the Caviar line. There's a catch, of course. While most desktop drives spin at either 5,400 or 7,200RPM, the Caviar GP's spindle speed lies somewhere between the two, and Western Digital won't say exactly where.

With its spindle speed shrouded in mystery, we couldn't help but wonder whether the Caviar GP's performance leans more toward the Tesla Roadster or the Toyota Prius. And what does a slower spindle speed mean for power consumption and noise levels? To find out, we've tested the drive against 20 others, with surprising results.

Average rotational latency refers to half the time it takes for a disk to complete one revolution, and with a little simple arithmetic, it's easy to convert that to revolutions per minute, or RPM. 5.6 milliseconds of rotational latency works out to about 5,400 RPM, which just happens to be the low end of the GreenPower's spindle speed range. Western Digital says that's by design; the latency spec it lists in the GreenPower's data sheets is merely an estimate based on the spindle speed range of the drive. So much for sleuthing.

Kermit was right: it ain't easy being green, er, power. Dialing back the Caviar GP's spindle speed predictably slows the drive, making the GreenPower a poor choice if you're looking for fast sequential transfer rates, quick load times, or great performance with disk-intensive multitasking loads.

... jeg ville ikke ha valgt disse diskene til videoredigering! Det finnes stille 7200rpm disker også. Og man kan også koste på noen hundrelapper på kombinert vibreringsdemper og diskkjøler hvis det blir et problem.

Jeg kunne delvis forstått det på en pc beregnet for annen type jobbing, men for en videoredigeringsrigg virker dette totalt ulogisk for meg (har tross alt redigert såpass, og bygd mange redigeringsrigger opp gjennom årene). Hadde hjemmepc eller komputer for alle satt opp et slikt diskoppsett som "anbefalt for en videoredigeringspc", så hadde jeg ikke reagert, men trodde Hardware.no sjekket facts litt nøyere enn som så. Har hardware.no en komentar?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...