Polonium Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Lenin vokste opp i en familie som bryde seg mye om utdanning. Klart, faren var jo skoleminister i sin provins utenfor Moskva. Faren døde av sykdom mens Lenin var tenåring, og broren sa seg skyldig i et forsøk på å drepe den daværende tsaren. Lenin selv felt ikke en tår for sin døde bror. Var det dette som Lenin til å gå over styr? To dødsfall i familien på svært kort tid? En av hans ideer var at man skulle koke opp tjære å helte det over tsarens menn. Denne ideen kom ikke lenge etter hans elskverdige søster Olga hadde gått bort fra ham. Min egen tolkning av Lenin er at han er en av verdens mest hardtarbeidende personer gjennom alle tider for å få et likestilt Sovjet og en som ikke gir seg uten kamp, eller før han har vunnet. Men hva synes dere? Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Helt enig med deg, Lenin er en helt. Stalin er ikke en helt. Lenin var en Revolusjonsleder, statsleder og politiker. Min avatar får tale for seg. Hyll Lenin's Russland. Lenke til kommentar
Polonium Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Sant. Din avatar viser en stor personlighet som formet Sovjet og Russland Stalin..... tja, han viste taktisk klass under andre verdenskrig. Ofre sin egen sønn, det er litt av et tap. Verden ville kanskje sett anderledes ut i dag om han hadde levd lengre. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Jeg støtter Lenin og Karl Marx's tanker om kommunisme/marxisme, men Stalin og Pot støtter jeg ikke. Dog jeg vil si kommunisme ikke fungerer praktisk. Lenke til kommentar
Polonium Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 Kommunisme går ikke lengre i vår tiden. Ikke i slik land som Norge, Frankrike eller Ungarn. Men mer i landene som er avsperret som f.eks. Nord Korea, om ikke Burma også. Lenke til kommentar
Q-melk2 Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Kommunisme går ikke lengre i vår tiden. Ikke i slik land som Norge, Frankrike eller Ungarn. Men mer i landene som er avsperret som f.eks. Nord Korea, om ikke Burma også. Så Nord-Korea fungerer bra? Lenke til kommentar
Polonium Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 Virker som om at det fungere bra i Nord Korea. Dem har jo hatt kommunistisk styre i over 50 år er det vel. Men så har da også verden forandret seg siden Sovjets fall. Han har da trofaste borgere han Kim Jong-Il. Lenke til kommentar
Velkopopovicky Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Kommunisme har en god og rettferdig grunntanke, men fungerer som nevnt ikke i praksis. Det kan dessuten virke svært sosialt demotiverende og deprimerende på folket. Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Kommunisme kunne i praksis ha fungert, men det er utrolig vanskelig å få til naturligvis. I min bok er Lenin ett av de aller største russiske heltene noensinne, denne mannen visste hva han drev med. Lenke til kommentar
Velkopopovicky Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Vet i grunn ikke så mye om mannen. Trenger å friske opp historiekunnskapene mine. Noen anbefalte bøker? Lenke til kommentar
Polonium Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 Robert Service - Lenin Forteller fra barndommen til døden. Anbefales om du skal lese om han. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Har virkelig problemer med å forstå forherligelsen av Lenin i denne tråden. Ja, han var en av hovedpersonene bak oktoberrevolusjonen som styrtet Tsar-regimet, og fødte Sovjetunionen. Med dette byttet Lenin ut et diktatorisk styre med et annet -- som senere skulle bli tidenes massemorder. Lite fornøyde russere som ikke hadde demokrati var lett å overbevise for en Lenin som ikke trodde på forandring uten vold. Dette er vel forståelig, og den blodige revolusjonen kan nesten rettferdiggjøres. Men det spørs om Lenins mer tålmodige kolleger -- mensjevikene -- sin løsning hadde ført til et bedre Russland sett over ett. Lenin var ingen motstander av vold. Hans metoder for å beholde makten etter revolusjonen var på ingen måte bedre enn under tsarenes tid. Folk ble straffet og drept over hele Sovjet, for å skremme folk fra å gjøre motstand mot styret. Dette gikk blant annet hardt ut over prester, og selvsagt politiske motstandere. Lenin var nok en smart person, men om han trodde Sovjet skulle bli så mye bedre etter at urolighetene hadde lagt se var han nok halvblind. Sovjet forble et diktatur som stort sett gikk i oppløsning av seg selv. Men selv idag kan man se etterdønningene i Russland, hvor demokrati ikke akkurat er viktigste grunntanke. Stalin..... tja, han viste taktisk klass under andre verdenskrig. Ofre sin egen sønn, det er litt av et tap. Ja. Særlig den delen hvor han forhandlet en avtale med Hitler om delingen av Polen, og dermed var med å starte 2. verdenskrig. At han nektet å bytte sin sønn med en general er vel mer et bilde på hvor kald og hensynsløs denne mannen var. Nekter å tro at han så på det som et stort tap at gutten tok selvmord. Virker som om at det fungere bra i Nord Korea. Dem har jo hatt kommunistisk styre i over 50 år er det vel. Men så har da også verden forandret seg siden Sovjets fall. Han har da trofaste borgere han Kim Jong-Il. På samme måte som Irak fungerte bra under Saddam fordi han fikk 100% av stemmene? (hvis du nå har lyst til å si noe om USA, kan du spare deg for det -- det er totalt irrelevant) Men du vil kanskje heller bo i Nord- enn Sør-Korea? Lenke til kommentar
Jan Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Jeg støtter Lenin og Karl Marx's tanker om kommunisme/marxisme, men Stalin og Pot støtter jeg ikke. Dog jeg vil si kommunisme ikke fungerer praktisk. Hvordan kan man være en helt, når det han gjorde ikke fungerte? "Godt forsøk, men.." Det er jo tydelig at det russiske folk ikke tjente på skiftet. De bøter på det, den dag i dag. Marx derimot, det er en annen historie. Lenke til kommentar
Polonium Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 (endret) I denne tråden så sikter jeg til Lenin og kommunisme. Og ikke til USA. Og det med å bo i Nord i stede for Sør Korea...... Ville likt å bodd i begge, sett forskjell på Nord Korea og Sør Korea - kulturelt og samfunnsmessig. Endret 10. august 2008 av Sriptum Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 I denne tråden så sikter jeg til Lenin og kommunisme. Og ikke til USA. Og det med å bo i Nord i stede for Sør Korea...... Ville likt å bodd i begge, sett forskjell på Nord Korea og Sør Korea - kulturelt og samfunnsmessig. Globalt isolert og sult? Har ikkje høyrt mykje positivt om nord-korea dei siste åra. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 I denne tråden så sikter jeg til Lenin og kommunisme. Og ikke til USA. Ingen som har diskutert noe annet. Og det med å bo i Nord i stede for Sør Korea...... Ville likt å bodd i begge, sett forskjell på Nord Korea og Sør Korea - kulturelt og samfunnsmessig. Herlig diplomatisk svar som totalt ignorerer poenget mitt. Men du kunne kanskje trengt et lite besøk til Nord-Korea for å få øynene opp. Men, ironisk nok, spørs det om du i det hele tatt slipper inn i landet. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) Han var verken et geni eller gal. Ihvertfall ikke ifølge vitenskaplige termer. Endret 10. august 2008 av toeblast Lenke til kommentar
Polonium Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 I denne tråden så sikter jeg til Lenin og kommunisme. Og ikke til USA. Og det med å bo i Nord i stede for Sør Korea...... Ville likt å bodd i begge, sett forskjell på Nord Korea og Sør Korea - kulturelt og samfunnsmessig. Globalt isolert og sult? Har ikkje høyrt mykje positivt om nord-korea dei siste åra. Mener at Nord Korea er mer åpent enn hva de var for 5-10 år siden. Og har ikke dem nylig åpnet tog rute mellom Nord og Sør? Lenke til kommentar
Polonium Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 I denne tråden så sikter jeg til Lenin og kommunisme. Og ikke til USA. Ingen som har diskutert noe annet. Og det med å bo i Nord i stede for Sør Korea...... Ville likt å bodd i begge, sett forskjell på Nord Korea og Sør Korea - kulturelt og samfunnsmessig. Herlig diplomatisk svar som totalt ignorerer poenget mitt. Men du kunne kanskje trengt et lite besøk til Nord-Korea for å få øynene opp. Men, ironisk nok, spørs det om du i det hele tatt slipper inn i landet. Virker som om vi begge må ta en tur dit om vi får komme inn. Du, fordi du ser et Nord Korea lukket og klar til å avfyre atomvåpen. Og kanskje jeg trenger å se dagens Nord Korea på nært hold for å få øynene opp. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Ingen av dere kommer inn. Dere har vært på internett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå