maestr0 Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Er det noen som har tipsanbefalinger om jeg bør bruke router eller switch for å dele en 704 kabelnett-linje på to datamaskiner? I tilfelle, hvilke? Lenke til kommentar
Azton Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Ville vel anbefalt en router, evnt. en gammal PC med linux på til å dele internett. Kan vel bare ta en billig router ? Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Er det noen som har tipsanbefalinger om jeg bør bruke router eller switch for å dele en 704 kabelnett-linje på to datamaskiner? I tilfelle, hvilke? Hvilke tilkobling og levrandør har du da? I de aller fleste tilfeller trenger du en router. Lenke til kommentar
hans A Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Kjøp en router. Det fungerer godt på kabelnett. F.eks Dlink DI804 eller eventuellt en nyere modell. Den funka bra for min del. Har byttet ut kabel med adsl nå. Og bruker samme router nå. Den er bare å plugge i, så fungerer alt! Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Hva snakker dere om ??? Hvordan kobler du det til når du bruker bare en pc ? Bruker du et programm for og "ringe opp" ? Det ikke sikkert du trenger en ruter , snakk om og kaste penger ut vinduet. gi dem heller til meg. Sjekk med kabelselskapet , mest sansylig kan du bare kjøpe den billigste Svitsjen du finner , disse yter mer en nok for ett hjemmenett . Lenke til kommentar
hans A Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Styr langt unna switch. (Katta i sekken) En rimelig router koster ikke mer enn 3-400,- Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Styr langt unna switch. (Katta i sekken)En rimelig router koster ikke mer enn 3-400,- Tja, får han flere IP-er er jo en router bare tull hvis tilgang til nettet er eneste mål med nettverket. Og hva er problemet med en switch i et slikt oppsett? Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Styr langt unna switch. (Katta i sekken)En rimelig router koster ikke mer enn 3-400,- Dette er det nest dummeste jeg har hørt idag .. Sorry ikke vondt ment . Lenke til kommentar
foxcom Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Billion Broadband Gateway 10/100 Mbps bredbåndsruter med 4-port 10/100 switch koster kr 480 på Komplett. Svaret gir seg selv egentlig. Lenke til kommentar
hans A Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Fordelen med router kontra ren switch er at du får i "pose og sekk", til samme pris. (ikke katta i sekken) Små routere har jo : Innebygd DHCP server 4-ports switch Brannmur ++++ Noe som passer veldig godt til å dele internett-tilkobling mellom flere PC'er. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Fordelen med router kontra ren switch er at du fåri "pose og sekk", til samme pris. (ikke katta i sekken) Og du får også bilett til NAT-hel*ete med på kjøpet. Har man mulighet for skikkelige IP-er så bruker man det hvis det dreier seg om kun og dele ei linje. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Det er jo bare ett spørsmål om hvilken leverandør du har!?! Har du leverandør som leverer modem, så må du ha en router som har støtte for PPP. Om du har leverandør som leverer router, så trenger du ikke annet en en switch. Jeg har bredbånd via WLAN, og da må jeg ha en egen maskin som står som router (NAT/Firewall), funker meget bra! Er vel en noe dyr løsning for deg, men men! Eller for den del så er en skapelig router også for dyrt for deg! -Chief- Lenke til kommentar
Chief Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Fordelen med router kontra ren switch er at du fåri "pose og sekk", til samme pris. (ikke katta i sekken) Små routere har jo : Innebygd DHCP server 4-ports switch Brannmur ++++ Noe som passer veldig godt til å dele internett-tilkobling mellom flere PC'er. Om du ikke har behov for en router, så er det en bakdel med en router! Det er tross alt snakk om en enhet som må gå et lag lenger opp i OSI modellen for å lese lag 3 adressering, og som ofte lar pakkene gå gjennom ganske mye filtrering. En router øker latency i nettverket, fordelen med en switch er at den filtrerer på MAC adresser (lag 2), og det blir gjort med hardware sjekking, og ikke software, som er betraktlig treigere! -Chief- Lenke til kommentar
Haaland Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Noko av problemet med berre å bruka ein switch, er etter det eg har forstått at alt du deler av filer/mapper/stasjonar, som i utgangspunktet berre skulle vera tilgjengeleg for den andre maskinen i nettverket, også vil vera tilgjengeleg for heile verda gjennom internett, noko som vel ikkje er heilt optimalt...? No skal eg ikkje garantera at dette stemmer, så om nokon andre kan bekrefta/avkrefta det, så ville eg sett pris på det. Dersom dette stemmer, kan ein vel setja passord på dei delte ressursane, men om ein tykkjer det er bra nok, må ein mest vurdera sjølv. Og er det nokon som veit kor god passordbeskyttinga Windows/andre OS tilbyr på delte ressursar er? Lenke til kommentar
Chief Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 En switch mottar en pakke ser etter i MAC tabellen sin og finner ut hvor den skal, deretter setter den opp en P2P forbindelse mellom de to aktuelle portene. Vanlige switcher har ikke muliget til å stoppe trafikk basert på pakkene, da må du opp i litt pris, eller til et skapelig merke (cisco f.eks). Så om du er redd for innbrudd på maskinen din så bør du ikke ha internetforbindelse i det hele tatt, den ene maskinen du har mot WAN er jo i angrepsfare uansett. Men det finnes sånne fine saker som heter Firewall, og de kan man også installere på hver PC, og så er det jo mulig å ikke dele ut noe eller bruke brukerkontoer og passord. Routeren i seg selv har i oppgave å knytte sammen ulike nettverk, typisk LAN mot WAN og vice versa. I denn knyttingen kan routeren også filtrere trafikken med accesslister, da kan man bestemme akkurat hvilken trafikk som skal inn og hvilken som skal ut! Refleksive accesslister er guds gave til routeren, da godtar routeren kun trafikk som er trigget fra innsiden, ergo ingen angrep som slipper igjennom! Det er også mye annet som man kan gjøre med en router, men jeg orker ikke å gå i detalj ettersom det ikke er viktig i denne tråden. Konklusjon: kjøp switch om man absolutt ikke har behov for routerens tjenester. Typisk trenger du ikke Router om du har en Router mot WAN. Kjøp router om man har behov for å koble sammen ulike nettverk og ikke allerede har en enhet som gjør dette, og om man for eksempel må ha filtrering av pakker, og bruk av NAT. Typisk så trenger du en Router om du har et modem mot WAN. Det finnes switcher som også gjør jobben som en router gjør. Det er typisk ganske dyre switcher. -Chief- Lenke til kommentar
Haaland Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Chief: Stemmer, det med brannmur-programvare hadde eg ikkje tenkt på, men det er jo sjølvsagt ein god moglegheit. Nettverk har eg eigentleg ikkje svært god peiling på, så resten av innlegget ditt fekk eg ikkje så veldig mykje ut av, men takk for påminninga om brannmur-programvare i alle fall. Men apropos det med å vera tilknytta internett eller ikkje, så er det jo klart at det alltid vil vera ein risiko med å vera tilknytta, men derfor treng ein vel ikkje akkurat å opna heile harddisken til alle og einkvar, for å setja det litt på spissen? Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Jeg har NGT og to maskiner (snart tre). Bruker en UNEX switch for å dele. Kan ikke bli enklere. tok meg 5 min å sette opp (nybegynner) og det fungerer helt eksemplarisk!! Lenke til kommentar
Chief Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Jeg har NGT og to maskiner (snart tre). Bruker en UNEX switch for å dele. Kan ikke bli enklere. tok meg 5 min å sette opp (nybegynner) og det fungerer helt eksemplarisk!! Du har jo et nettverksoppsett som jeg eksempelvist forklarte med en router fra før av, da er en switch/hub det eneste du trenger for å dele internettilknytningen din! Routeren fra NGT står jo som DHCP, NAT/firewall osv. NGT er geniale som leverer med Router. Det er mangen ISP'er som bør lære mye av NGT. -Chief- Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 NGT er geniale som leverer med Router. Det er mangen ISP'er som bør lære mye av NGT. Ja, du kan jo spørre de som sliter med NAT-routeren om de synes det er så genialt. Jeg ville ikke hatt en router om de så kastet den etter meg. NGT burde lære seg og tilpasse seg kundens behov og la folk som ønsket en rein linje uten router og få dette. Men så er jo ikke NGT kjent for og sette kunden i fokus heller. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Ja, du kan jo spørre de som sliter med NAT-routeren om de synes det er så genialt.Jeg ville ikke hatt en router om de så kastet den etter meg. NGT burde lære seg og tilpasse seg kundens behov og la folk som ønsket en rein linje uten router og få dette. Men så er jo ikke NGT kjent for og sette kunden i fokus heller. Det er absolutt ikke et eneste problem med NGT routere om man har litt kunnskaper innefor det man driver med! NAT er helt genialt og fungerer perfekt om man kan det man sysler med! Desverre er de fleste som legger inn bredbånd fra NGT helt blanke på nettverksdrift og roter NAT tabellen til så de stenger ute det meste. Det eneste problemet er at den lille Cisco 677i routeren ikke er stor nok til å prossessere alt for mye NAT requests, så da bør man ha en større router som tar seg av de delene. Netopia har jeg ikke undersøkt så mye, men det er godt mulig den klarer seg alene. Det er iallfall ikke noe problem å sette opp NAT om man har litt mellom øra. Men jeg er enig om at NGT burde gjort dette bedre fra "fabrikk". -Chief- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå