Gå til innhold

kit af. the need for speed

Anbefalte innlegg

hei,

vurderer å investere i dslr for actionminner av familen, så jeg lurer

på hvilket kamera som har best, dvs raskest og nøyaktigst autofokus i økonomiklassen?

har kokt ned valget til nikon d40 eller canon 1000d med kit objektiv.

d40 ser jo ut som et genialt kamera, vanvittig god pris per feature, god

dynamic range, 1/500 blitzsync og spotmåling, blant de skarpeste kit objektivene.

både d40 og 1000d vil være mer enn godt nok for meg for rolige bilder, og gitt prisen

ser d40 ut som en "no brainer". men så var det fokushastighet da. det er alt fra slakt hos akam, hvor de tester tiden fra 1m til uendelig, til andre sider hvor de plasserer d40 blant de raskeste. det er også kun 3 fokuspunkt. spørsmålet er om 1000d er 2000kr raskere eller ikke? har noen erfaringer med feks 450d(samme kit som 1000d) vs d40 med std kitobjektiv for sport, unger, og slike ting? er d40 brukandes eller vil den være helt i klasse med et

moderne kompaktkamera mht fokus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke kameraet som er tregt til å fokusere, det er akkurat dette objektivet det klages på (fokusmotoren sitter i objektivet). Med et annet objektiv kan fokushastigeten være en helt annen.

Det stemmer. Legger du i litt kroner og kjøper en D40 med AF-S 18-70mm, så vil du få et objetkiv som er både fokuserer raskere og er skarpere. I tillegg for du litt lengre rekkevidde i zoom-området.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Og kanskje enda mer med 16-85 VR. Objektivet avgjør så lenge motoren er i objektivet og ikke kamerahuset.

Der er du inne på noe. Jeg har ikke tenkt på kombinasjonen D40 og 16-85 VR. Men det må vel være en av de mer potente kombinasjonen til en fornuftig pris.

Tom

Lenke til kommentar
Legger du i litt kroner og kjøper en D40 med AF-S 18-70mm, så vil du få et objetkiv som er både fokuserer raskere og er skarpere.

jo, men da løftes prisen opp til 1000d, og selv om den 18-70'n er skarp, så har den nok rynker(vignettering,forvrengning) til at den ikke er vesentlig bedre enn canons kit, som har noe som er mer verdifullt, nemlig is. hadde de to kostet nesten like mye hadde det ikke vært noe spørsmål, men 2000 får man jo mye interessant for... det jeg lurer på er om d40's af med kit er "god nok" hastighetsmessig, både i vanlig modus og fokusfølgende, eller om 1000d er signifikant bedre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...