Gå til innhold

Tar Vista 19Gig?

Anbefalte innlegg

Hei. Fulgte et råd i en av sticky'ene på dette forumet om at jeg burde ha en egen partisjon for Vista og at 15gig burde holde i massevis. Syntes jeg safe'an på 20gig, men nå når jeg prøver å oppdatere Windows så får jeg ikke det fordi partisjonen er full... Er det noe jeg gjør galt eller har jeg bare driti meg ut...?

Er det noe enkelt jeg kan gjøre eller må jeg formatere og innstallere alt på nytt?

:no:

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei har ikke det. Bare hovedkortdrivere og Skjermkortdrivere + catalyst osv. Ikke no mer. (har 64bits Vista home premium) Har vel 100mb igjen eller no sånt... Markerer jeg alt i C: så står det at det er 16Gig så det må jo være noe som er skjult... Kan det være Systemgjennoppretting? Hvordan slår jeg av det i vista?

Buhuuu vil ikke innstallere alt på nytt igjen...

Lenke til kommentar

prøvd med diskopprydding (eller Disk cleanup som den heter på engelsk)? Du finner den under tilbehør -> systemverktøy -> diskopprydding (accessories -> system tools -> disk cleanup)

PS. tror det er det den heter, bruker engelsk så jeg husker ikke helt

scanning med diverse antivirus kan være en fordel også, for å være på den sikre siden at du ikke har fått et eller annet morsomt faenskap som stjeler plass.

Endret av Leken
Lenke til kommentar

Vel, det finnes håp, men det er ikke anbefalt å gjøre hva jeg omtaler her da man mister mulighet til å gjenopprette Vistaen dersom du skulle være uheldig å gjøre noe slik at Vista går i stå. Men du kan redusere eller slå av skyggekopier slik det er beskrevet her.

Du kan også spare plass ved å skru av System Restore som er forklart her.

Lenke til kommentar
Ja har prøvd diskopprydding.. ga meg ikke så mye.

Hvis jeg går inn på diskbehandling så går det heller ikke å utvide partisjonen selvom jeg ikke har formatert resten av disken ennå.... Noen snarveier her eller?

det funker ypperlig å utvide en partisjon, har selv gjort dette med partition magic (har ikke prøvd noen andre enda). jeg hadde først delt disken opp i 2 deler, jegh bare minsket den ene delen og gjorde den andre større. Du skal jo helst ikke gjøre dette med partisjons disken da , men det funket fint for meg (kjører xp).

dette er en mulighet, hvist ikke så er det jo bare å formatere :p.

lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Her har du system requirments for vista:

Home Premium / Business / Ultimate

1 GHz 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor

1 GB of system memory

40 GB hard drive with at least 15 GB of available space

Support for DirectX 9 graphics

Home basic:

1 GHz 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor

512 MB of system memory

20 GB hard drive with at least 15 GB of available space

Support for DirectX 9 graphics and 32 MB of graphics memory

Som du ser så kunne du klart det akkurat vis du hadde vista home basic men siden du mest sannsynlig har vista home premium som er mest vanlig så trenger du 40 gb med 15 gb ledig

som anbefaling

Informasjonen ble tatt herfra:

System krav for vista

Edit: skrive retting

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar

Partition Magic 8.X funker ikke med Vista partitsjoner , bare så det er sagt (ødelegger boot).

Så lite GB er uansett en veldig dårlig ide' . Oppdateringer o.a krever st repository i windows katalogen oppdateres(øker).

Med innlegging av SP1 f.eks MÅ man ha et visst antall gigabytes ledig.

Stand-alone Installation SP1

x86-based (32bit): 2515 MB to 5445 MB

x64-based:(64bit): 4105 MB to 7840 MB

Windows Update SP1

x86-based (32bit): 1170 MB

x64-based(64bit): 1505 MB

( http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc749132.aspx )

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
hvor stod det at 20gb skulle holde i massevis?.

Home basic krever 20 gb som minimum vis du leter litt lenger opp i tråden så ser du at jeg har linket til hvor den informasjonen står men home premium skal ha 40gb og vil tro de aller fleste har Vista Home premium.

Mvh Donnieakalefty

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Sp 1 tar mer plass på 64 bit enn 32 bit, men samme mengde på innstaleringe.

Vis du hadde lest litt lenger opp i tråden hadde du lest at "syar2003" hadde nevnt dette i posten sin.

Men det er anbefalt/minimum at du har en 40gb harddisk for Vista

Qoute syar2003:

Stand-alone Installation SP1

x86-based (32bit): 2515 MB to 5445 MB

x64-based:(64bit): 4105 MB to 7840 MB

Windows Update SP1

x86-based (32bit): 1170 MB

x64-based(64bit): 1505 MB

vista system krav

Lenke til kommentar
Du må nok bite i det sure eplet å starte pånytt.

Lage Vista partisjon mindre enn 40GB er bare tull (selv det er "litt" lite). Selv bruker jeg 80-100GB enten det er XP eller Vista som installeres.

Må si meg enig i den.

Av en eller annen grunn verserer det "gode" råd rundt på nettet om å lage knøttliten partisjon, og denslags går ofte galt etter en stund. Med de "gigantiske" harddiskene folk stort sett rår over nå for tiden, burde det i utgangspunktet være helt unødvendig å trassle seg opp i slike "no free space" problemer.

Lenke til kommentar
Du må nok bite i det sure eplet å starte pånytt.

Lage Vista partisjon mindre enn 40GB er bare tull (selv det er "litt" lite). Selv bruker jeg 80-100GB enten det er XP eller Vista som installeres.

Må si meg enig i den.

Av en eller annen grunn verserer det "gode" råd rundt på nettet om å lage knøttliten partisjon, og denslags går ofte galt etter en stund. Med de "gigantiske" harddiskene folk stort sett rår over nå for tiden, burde det i utgangspunktet være helt unødvendig å trassle seg opp i slike "no free space" problemer.

Helt enig med deg der - ekstremt små partisjoner til OS når det gjelder win er bare tull.

En annen ting folk ikke tenker på er at nedlasting av filer under windows mellomlagrer til din bruker profils temp katalog på C: selv om du sier du skal lagre fila på f.eks F: drive.

Hadde selv problemer med en maskin på jobb hvor de ikke fikk lastet ned en jobbrelatert DVD applikasjons ISO på 4.2 GB og måtte da ty til å endre enviroment settings. Samme blir det med brenning også.

Syns det er fornuftig å dele en HD i tre partisjoner uansett total størrelse og ha OS først , dette da alle magnetiske disker er raskest på de første +/- 30%ene av disken , medium på neste 30% og tregest på slutten. Og da grunnet dette også installere mest brukte apps og spill man ønsker raskest tilgang til på OS partisjonen (om man ikke har flere HDer da).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...