Gå til innhold

Trenger litt hjelp ang. Kåringer innen musikk.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joey er god (kansje litt undervurdert siden han spiller i Slipknot) men å kalle ham verdens beste trommis er bullshit.

Innenfor metal ville jeg sagt Gene Hoglan, Derek Roddy eller Tony Luareano. Er sikkert mange som er uenige i det! (Har egentlig ikke peiling :p )

Blir ganske dumt å si at en trommis er verdens beste siden vær sjanger en spesiell stilart. En Jazz trommis har kansje ikke klart å spille innenfor metal og motsatt. :) Poenget mitt er at det kreves spesielle ferdigheter innenfor vær sjanger. :) Sa jeg det samme opp igjen to ganger? :confused:

Endret av andyboy92
Lenke til kommentar

Sånne kåringer som "beste gruppe", "beste artist", "beste låt", "beste vokalist", "beste gitarist", "beste trommis" etc, er utrolig tåpelige. Alle slike kåringer er farget av hva slags musikk de som bestemmer disse kåringene liker, ikke nødvendigvis hvor bra de er. Sannsynligvis er tromissen i Metallica like bra som tromissen i Smashing Pumpkins, selv om hardcore-fansen til de bestemte artistene / gruppene ikke er enig i det.

Skal man først kåre en vinner i kategorien "beste trommis", bør det etter min mening ikke bedømmes på det grunnlag hvor hardt han kan slå, eller hvor rask han måtte være - men som virkelig gjør en god prestasjon.

Lenke til kommentar
Sånne kåringer som "beste gruppe", "beste artist", "beste låt", "beste vokalist", "beste gitarist", "beste trommis" etc, er utrolig tåpelige. Alle slike kåringer er farget av hva slags musikk de som bestemmer disse kåringene liker, ikke nødvendigvis hvor bra de er. Sannsynligvis er tromissen i Metallica like bra som tromissen i Smashing Pumpkins, selv om hardcore-fansen til de bestemte artistene / gruppene ikke er enig i det.

Skal man først kåre en vinner i kategorien "beste trommis", bør det etter min mening ikke bedømmes på det grunnlag hvor hardt han kan slå, eller hvor rask han måtte være - men som virkelig gjør en god prestasjon.

Jeg er selvfølgelig helt enig, men det var jo egentlig ikke dette jeg spurte om. Jeg ønsket å vite om det var gjort noen kåringer på dette? Av blader som f.eks Rolling Stone...

Lenke til kommentar

Alle blader og musikknettsteder og lignende med respekt for seg selv har en sånn kåring. Hva gitarister gjelder så er Jimi Hendrix en gjenganger, i hvert fall.

For meg er beste gitarist Robert Fripp og beste trommis Ian Paice. Beste vokalist er Tom Waits.

Spør du meg.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ALT for mye tid til overs i dag, så jeg sjekka topp ti-lister på sikkert hundre nettsider, og sjekket hvilke som frekventerte oftest på hvert instrument. Det gir kanskje ikke et bilde av hvem som er de beste instrumentalistene, men det forteller i alle fall hvem som er ansett for å være det. Topp tre bass, gitar, trommer er følgende:

Trommer

1. Keith Moon, The Who

2. Bill Bruford, Yes

3. John Bonham

Bass

1. Michael Balzary, Red Hot Chili Peppers

2. Jack Bruce, Cream

3. Les Claypool, Primus

Gitar

1. Jimi Hendrix, The Jimi Hendrix Experience (BOMBE!)

2. Eric Clapton, Cream

3. Steve Ray Vaughan

Lenke til kommentar

Hm, jeg syns listene dine bærer preg av nostalgiske musikkjournalister. Gutta midt mellom 40 og 50 som digga rockmusikk for lenge siden og fortsatt syns de gamle heltene er best. I så måte passa jo fyren fra RHCP heller dårlig inn, men han kan sikkert sakene sine han og.

Poenget blir at musikk er fullstendig subjektivt.

Lenke til kommentar
Jeg hadde ALT for mye tid til overs i dag, så jeg sjekka topp ti-lister på sikkert hundre nettsider, og sjekket hvilke som frekventerte oftest på hvert instrument. Det gir kanskje ikke et bilde av hvem som er de beste instrumentalistene, men det forteller i alle fall hvem som er ansett for å være det. Topp tre bass, gitar, trommer er følgende:

Trommer

1. Keith Moon, The Who

2. Bill Bruford, Yes

3. John Bonham

Bass

2. Jack Bruce, Cream

3. Les Claypool, Primus

Gitar

2. Eric Clapton, Cream

3. Steve Ray Vaughan

Flott, flott! Dette her er bra!

Lenke til kommentar

Problemet er jo at musikerne blir sammenlignet på grunnlag av forskjellige musikkstykker. Dermed blir det for mange subjektive faktorer som spiller inn, både tekst, melodi og også hvordan de andre musikerne jobber sammen med bassist/gitarist/trommis. Skal det være noe annet enn ganske grov synsing må man nesten få utøverne til å spille det samme solostykket, og bedømme ut i fra det. Kommer dette til å skje? Neppe.

Forøvrig vil jeg nominere Jan Axel "Hellhammer" Blomberg på trommislisten - både merittlisten innen norsk metal og de tekniske ferdighetene er imponerende; _innen den genren, vel og merke_ :)

Lenke til kommentar
Hm, jeg syns listene dine bærer preg av nostalgiske musikkjournalister.

Mjo, men i tillegg til kreativitet og tekniske ferdigheter er innflytelse på andre en viktig faktor i slike kåringer. Derfor kommer Keith Moon høyere opp på slike kåringer enn feks. Mike Portnoy fra Dream Theater.

EDIT: Nå skal det sies at jeg bare tok med rockemusikere på listene. En slik en som Andres Segovia ville sikkert kunne konkurrert med Jimi Hendrix om man regnet med alle sjangere.

Endret av Jethrotulling
Lenke til kommentar

Å finne ut hvem den beste gitarister, trommisen eller bassisten er kommer jo helt ann på hvem som hører. Jeg liker personlig å høre på de som lager fete riff som spilles i hodet mitt lenge etter jeg har hørt sangen, mens noen elsker å høre på raske soloer og andre liker gitarspillere som kan litt av alt når det kommer til gitarister.

Man kan f.eks. dele gitarister inn i et par kategorier:

Beste tekniske gitaristen

Joe Satriani

Jimi Hendrix

Øystein Sunde (akustisk that is)

Steve Vai

Beste "riff"-ete gitaristen

Slash

Darrel Dimebag

Angus Young

Mest allsidige gitaristen

Kirk Hammett

Eric Clapton

Bare en liste rett ifra huet, men det er vel lettere å kategorisere gitarister/basister/trommiser etter hvor stor betydning de har på andre band eller personer. For eksempel ville nok ikke metal idag sett likedan ut uten Jimi Hendrix som satte sine spor til Jimmy Page som igjen har gjort mye for dagens gitarister.

Som sagt, slike kåringer er etter hva man selv kan og synes. :)

Lenke til kommentar

Trommer

1. Keith Moon, The Who

2. Bill Bruford, Yes

3. John Bonham

Bass

2. Jack Bruce, Cream

3. Les Claypool, Primus

Gitar

2. Eric Clapton, Cream

3. Steve Ray Vaughan

Når du tydeligvis er The Who-fan, HVOR er John Entwistle? Skuffa over deg.. :p

Lenke til kommentar
Joey er god (kansje litt undervurdert siden han spiller i Slipknot) men å kalle ham verdens beste trommis er bullshit.

Innenfor metal ville jeg sagt Gene Hoglan, Derek Roddy eller Tony Luareano. Er sikkert mange som er uenige i det! (Har egentlig ikke peiling :p )

Blir ganske dumt å si at en trommis er verdens beste siden vær sjanger en spesiell stilart. En Jazz trommis har kansje ikke klart å spille innenfor metal og motsatt. :) Poenget mitt er at det kreves spesielle ferdigheter innenfor vær sjanger. :) Sa jeg det samme opp igjen to ganger? :confused:

Jeg har hørt at Black Sabbath var(ihvertfall noen av de) gamle mislykka jazzmuskiere, som vill prøve noe nytt.

Men så syns jeg at Hellhammer er en sinnsykt god trommis, når det gjelder speed druming, ihvertfall! Han i Mayhem og Dimmu Borgir.

Og selvføgelig Les Claypool på bass!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...