Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Uvitende om graviditet?

Gjest Guest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor lenge man fysisk kan unngå å legge merke til at man er gravid vet jeg ikke, men har hørt om jenter som har fortrengt det psykisk. Såpass mye at de ikke "vet" noen ting før fødselen er i gang. Dette gjelder som oftest unormalt unge mødre. Og til det andre du lurer på; en jente kan gå alle ni månedene uten at det syns nevneverdig utenpå klærne.

Lenke til kommentar

De fleste førstegangsmødre begynner å vise rundt måned 4-5. De fleste er rundt 6 uker på vei når de begynner å ane noe, for plutselig kommer de på at de ikke har hatt mensen siden da og da.

første gang min søster var gravid begynte det å vise i slutten av 6. måned. Hun er nå gravid igjen, rundt 3 måneder på vei, og det vises allerede.

Lenke til kommentar
Gjest flerenervøseher

Går det ann å merke det på henne om man gjør et eller annet? Kan man kjenne noen forskjell invendig f.eks? Evt. når kan det kjennes? Og hvordan er det med tider man helst blir gravid på osv? Minnes å ha lest et sted at sædcellene overlever ganske så lenge, og hvis dem er i live mens hun får noe greier så kan hun bli gravid? Husker ikke dette noe særlig, bare ville nevne det om noen kunne kjenne igjen noe liknende og rette på meg?

Lenke til kommentar
Går det ann å merke det på henne om man gjør et eller annet? Kan man kjenne noen forskjell invendig f.eks? Evt. når kan det kjennes? Og hvordan er det med tider man helst blir gravid på osv? Minnes å ha lest et sted at sædcellene overlever ganske så lenge, og hvis dem er i live mens hun får noe greier så kan hun bli gravid? Husker ikke dette noe særlig, bare ville nevne det om noen kunne kjenne igjen noe liknende og rette på meg?
Du blir gravid under eggløsningen, noe som skjer ca. 14 dager etter første dag på filla (+- 3 dager). Du kan av og til ikke ha eggløsning, og til tider to i samme måned så det er vanskelig å si helt sikkert uten basaltemperatur, urinprøver eller en særdeles forutsigbar syklus.

Sædceller overlever sjeldent mer enn 3 dager, men kan overleve opp til 5. I denne perioden er det fullt mulig å bli gravid uten å "ta noe" selv om sjansene selvsagt minker jo lengre tid sædcellene oppholder seg i skjeden.

Du kan ikke kjenne noen forskjell på uterus før ganske langt uti svangerskapet da embryoet i starten er særdeles lite, uten å være sikker kan man vel anta at størrelsen øker en stund før det synes på abdomen. Tipper man må ha en del kunnskap for å kunne si om noen er gravid på den måten dog.

Beste metoden for å finne ut om man er gravid er jo ganske enkelt å kjøpe en graviditetstest (eller to) og lese bruksanvisningen. Selges fritt på alle apoteker.

Lenke til kommentar
Gjest flerenervøseher

"I denne perioden er det fullt mulig å bli gravid uten å "ta noe" selv om sjansene selvsagt minker jo lengre tid sædcellene oppholder seg i skjeden."

Denne skjønte jeg ikke helt..?

Og..! Hvordan merker man når man har eggløsning? Hvis man f.eks skal få eggløsning om 2 uker ca, og sædcellene dør innen 3-5 dager, er det ikke da umulig å bli gravid?

Lenke til kommentar
"I denne perioden er det fullt mulig å bli gravid uten å "ta noe" selv om sjansene selvsagt minker jo lengre tid sædcellene oppholder seg i skjeden."

Denne skjønte jeg ikke helt..?

Altså, sæd kan overleve i opp til 5 dager i skjeden. Hvis du har sex 5 dager før eggløsning kan du fortsatt bli gravid. Sjansene for dette er dog mindre enn hvis du har sex 2 dager før, mens sjansen er størst hvis du har sex rett før/på dagen når eggløsningen finner sted. Dette fordi mengden levende sædceller går ned etterhvert. Skjeden er ikke en koselig plass for de små krabatene.
Og..! Hvordan merker man når man har eggløsning? Hvis man f.eks skal få eggløsning om 2 uker ca, og sædcellene dør innen 3-5 dager, er det ikke da umulig å bli gravid?
Ca 1/5 av kvinner kan merke det ved svakt ubehag i mageregionen, men de fleste merker altså ingenting til det. Du kan se det ved å måle basal kroppstemperatur da temperaturen stiger svakt under eggløsning for så å dale fram til neste. Dette måler du hver morgen med en gang du åpner øynene, det holder ikke å ta tempen en annen tid på døgnet, eller e.g etter et dobesøk, da øker temperaturen fort til det normale. Mange bruker dette som prevensjon, eller som tillegg til annen prevensjon, f.eks min frue og jeg :p

Den trygge perioden er ca 5 dager etter blødningene stopper (hvis man regner med 5 dager med blødninger) og perioden 48 timer etter eggløsning (dersom du ikke har to eggløsninger, noe som er særdeles sjeldent). Det er mao en heller liten åpning for å bli gravid, og utenfor denne perioden er du helt safe.

Det er en veldig grei prevensjon, og 99,3% sikkert hvis det gjøres riktig. Det finnes instrumenter som kan hjelpe deg som f.eks http://www.persona.info/no/ http://pfc.no/

Grei illustrasjon på en syklus:

http://www.pfc.no/getfile.php/Bilder/Fysiologi/syklus.jpg

Lenke til kommentar
Gjest flerenervøseher

Spør videre pga at jeg ikke forstår det så altfor godt det du sier. Hvis hun hadde mensen f.eks 1. aug da.. Og vi gjorde det 12 dager etter, altså 12. aug. Vil hun jo få eggløsning den 14. Da virker sansynligheten veldig stor!? Hvor lenge varer denne eggløsningen forresten? Begynner å bli veldig nervøs her..!

Lenke til kommentar
Spør videre pga at jeg ikke forstår det så altfor godt det du sier. Hvis hun hadde mensen f.eks 1. aug da.. Og vi gjorde det 12 dager etter, altså 12. aug. Vil hun jo få eggløsning den 14. Da virker sansynligheten veldig stor!? Hvor lenge varer denne eggløsningen forresten? Begynner å bli veldig nervøs her..!
Det er omtrent right-smack på eggløsningen ja og har forholdsvis høy sjanse for å ende i en graviditet. Når jeg sier forholdsvis høy sjanse betyr det at den ligger på rundt 10-15% (tipper dere er unge og friske). Det å bli gravid er ofte noe som ikke skjer selv om man har sex hver eneste fruktbare dag i månedsvis, så selv uten prevensjon er det forholdsvis sjeldent man blir gravid. Selve eggløsningen varer vel ca 48 timer, men som sagt kan sæd leve en stund i skjeden, og selve eggløsningen varer ikke alltid like lenge.

Uansett, som jeg sa tidligere, kjøp et par graviditetstester, les bruksanvisningen (du skal bruke de på morningen), og test. Er helt unyttig, for ikke å snakke om sikkert ganske skummelt, å sitte og vurdere det her. Du/dere blir bare oppspilte, kanskje helt uten grunn.

Lenke til kommentar
Jeg mener det er blitt bevist at en sædcelle kan leve i opptil 10 dager, men atm husker jeg ikke hvor jeg har det fra.

Godt mulig du kan finne en levende kar, men vi snakker statistikk her mer enn noe annet. Alle har forskjellig spermkvalitet, både motilitet og mengde, alle skjeder er ikke like mtp levekår, og det er ca 40 millioner av de i hver ladning. Kan sikkert skje at du har noen levende etter 10 dager, men hva er sjansene for graviditet da? Heller liten vil jeg tro. Har sett tall fra 3 til 7 dager, men de fleste steder er det 4-5 som er oppgitt som "mulig", tipper det er under 99,XXX% percentilen fra statistikk e.l.

Given the most ideal conditions (ideal vaginal/uterine environments, fertile CM, strong sperm health, etc) sperm may be able to survive between six and seven days. That's about a quarter of a typical menstrual cycle - and that means an extended window of fertility before ovulation. In most cases, however, we can assume that there will be realistic factors that may decrease sperm longevity or inhibit sperm movement. First of all, the sperm need to get out of the vagina and into the uterus (through the cervix). If the sperm can't make that initial leg of the journey in a few hours, most will end up dead shortly thereafter. Now, if fertile-quality cervical mucus is present and abundant, and if the sperm make make it to cervix and the womb, then sperm life-span can be extended. On average, we can expect sperm to survive just a day or two, and given more optimum conditions or luckier happenstance, a handful of days more.

- http://www.early-pregnancy-tests.com/sperm.html

Lenke til kommentar
Muligheten er jo alltid der. Det finnes jo x antall "hopp av i svingen" unger fordi folk ikke VET at det kommer ut spermier FØR utløsning også. Og det trengs jo bare en ;)
Det kommer ikke ut spermier før utløsning så vidt vi vet.

I pre-ejakulasjonsvæsken har man aldri funnet sperm dersom personen ikke nylig hadde vært seksuelt aktiv, dvs det lå noen i urinveiene fra før. Er vel ikke gjort noen store studier, men jeg vet om iallefall et mellomstort et der de testa for sædceller, no luck. Kan se om jeg finner hvis det var interessant, men du er velkommen til å søke selv. Enn så lenge er det ingen basis for å tro at man kan bli gravid av pre-ejakulasjonsvæske.

Grunnen til at hoppe-av-i-svingen ikke er det beste er vel heller vanskeligheten med å time akkurat når man burde stoppe, er ikke akkurat alltid like lett og er du to sekunder for treg er det gjort :p

Lenke til kommentar

Min søster er 3 måneder på vei etter en hopp av i svingen :p

Han er forsåvidt flink til det (hvorfor jeg vet det er vel ikke direkte viktig, det kan folk så tenke seg til selv), men kjenner vel seg selv godt etter så og så mange år uten å gidde å bruke prevensjon. At han ikke har unger overalt er vel et under :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Min søster er 3 måneder på vei etter en hopp av i svingen :p

Han er forsåvidt flink til det (hvorfor jeg vet det er vel ikke direkte viktig, det kan folk så tenke seg til selv), men kjenner vel seg selv godt etter så og så mange år uten å gidde å bruke prevensjon. At han ikke har unger overalt er vel et under :)

Det stemmer at man kan bli gravid selv om mannen ikke har utløsning. Finnes nemlig sædceller når mannen blir "våt", (ble fortalt meg at det ofte kommer en dråpe når mannen blir opphisset).

Jeg vet om noen som ble gravid ved at de startet uten kondom og så tok den på, da var det for sent...

Lenke til kommentar
Det stemmer at man kan bli gravid selv om mannen ikke har utløsning. Finnes nemlig sædceller når mannen blir "våt", (ble fortalt meg at det ofte kommer en dråpe når mannen blir opphisset).

Ikke uten at vedkommende allerede har spermier i urinrøret fra tidligere. Har du urinert siden forrige gledesstund er det meget lite sannsynlig at det er noen igjen. Det er ikke sperm i selve pre-ejakulasjonsvæsken.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...