Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tilvalgsfag på VG3 - påbygning til generell studiekompetanse

Anbefalte innlegg

Heihei!

Fikk i dag brev fra skolen jeg skal gå VG3 på at jeg kunne velge mellom fire forskjellige fag som jeg skal ha 5timer av hver uke. Lurer litt på om noen som har hatt disse fagene kunne fortelle litt om de. Hva var gøy, hva var mindre gøy osv:

• Rettslære
  • Biologi
  • Sosialkunnskap
  • Internasjonal engelsk

Edit: Kan altså velge én av de nevnte fagene.

Endret av Goodkat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt subjektiv nå, men ville anbefalt rettslære og sosialkunnskap :)

- Rettslære. Du lærer mye nyttig som du vil ha bruk for i det virkelige liv, hvilke rettigheter man har hvis en tvist oppstår, hvordan den kan løses og mer. Veldig spennende fag. Krever at du jobber en del.

- Sosialkunnskap. Hadde sosiologi & sosialantropologi (phew) i 2. klasse, og tror arbeidsmetoden/stoffet er mye det samme/bygger på hverandre. Et utrolig spennende fag hvor du går dypere inn i hvordan samfunnet er bygd opp sosialt. Du lærer om livsfasene til individer, utfordinger de får på veien, menneskerettigheter, hvordan velferdsstaten fungerer og ellers hvordan et individ blir sosialisert inn i samfunnet. Jeg valgte ikke å fortsette med dette til høsten, fordi det var for vanskelig. Fikk aldri mer enn 4+ på prøvene, men klarte å safe meg inn til en 5'er.

- Internasjonal engelsk. Som vanlig engelsk fra grunnskolen, men oppgavene er vinklet mer inn på det teoretiske du lærer enn tidligere (sier de som har tatt det).

- Biologi. Si det du. Letteste av realfagene?

Endret av mathos
Lenke til kommentar

Biologi er et ganske spennende fag hvis du er en smule interessert i hvordan lunger/hjerte/hormoner fungerer, samt generelt interessert i naturfag. Ikke ta dette faget fordi noen har sagt det skal være lett. Mange i mitt kull i fjor som tok faget kun for å sanke et ekstra halvt poeng. De gikk på en saftig smell. Et pensum på over 350 sider krever mye tid, samt at det er en del nye ord og begreper å sette seg inn i.

Magnus :)

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvor krevende rettslære er, men av de andre fagene du nevner er biologi helt klart det mest krevende faget, men også det mest nyttige.

Det er ikke _vanskelig_, men det kreves mye lesing for å få en god karakter i det.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Hva som er nyttig, avhenger av hva man har tenkt å gå videre, 2bb1. Biologi er veldig mye pugging, men det er kjekt med det halve tilleggspoenget man får. Rettslære skal visstnok være gøy, etter det jeg har hørt. Man leker at man har rettssak, og velger ut vitner, påtalemyndighet, og så videre.

Lenke til kommentar

Joda, biologi også kan være gøy ;) Ser ikke helt hva som er så kjekt/gøy med å ha en rettsak i klasserommet, men hver sin smak :)

Om trådstarter skal begynne på siste året har h*n vel kanskje en pekepinn på hva h*n skal gå videre? Realfag, samfunnsfag, språk osv.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Poenget mitt var at det ikke bare er tørr teori og lesing, slik som med sosialkunnskap. Man gjør noe som involverer mer eller mindre hele klassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...