O.J Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Ok, så hvilke valg har dem egentlig? Ta i bruk PhysX eller utvikle sitt eget API? Eller la være å ha fysikkaksellering på GPU'ene? Førstnevnte virker absolutt enklest. Lenke til kommentar
jimca2 Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Unnskyld meg, men er ingen av dere innom Guru3d.com i ny og ne? Geforce 177.79 og Nvidia Physx driverne har vært på siden i flere dager nå ! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Ok, så hvilke valg har dem egentlig? Ta i bruk PhysX eller utvikle sitt eget API? For n'te gang: AMD/ATI har allerede en avtale om å implementere Havoc, noe som Intel også gjør (de eier dessuten Havoc). AMD/ATI har enda ikke tatt endelig stilling til om de også skal legge inn støtte for PhysX. Her er en AMD uttalelse om saken; 10 July 08 - When it makes games run faster We have a strong believe that physics support will play a very important role in the next generation battle and that the GPU who manages to does better with physics will actually make a performance point. With this in mind we know that Nvidia is about to unveil WHQL driver that supports Nvidia’s PhysX while ATI plans to support Intel’s Havok engine but as a CPU only acceleration. Sources close to ATI have told Fudzilla that AMD plans to support Havok in ATI hardware whenever it makes performance sense. Moreover they told us that they want to do physics on a GPU only if this will add to an overall performance of the game. You can remember GRAW and first Ageia benchmarks when you would get better PhysX but lower FPS if you would use Ageia PhysX card. This might easily happen with Nvidia’s GPU implementation and ATI simply wants to avoid this. It looks that ATi will bring Havok support on GPU when the overall gaming experience gets better by doing that but still some voices closer to Nvidia are keep repeating the rumour that Intel is keeping a Havok GPU acceleration for its Larrabee. We still don’t know if this is true or not. Endret 9. august 2008 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Subzero245 Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Unnskyld meg, men er ingen av dere innom Guru3d.com i ny og ne? Geforce 177.79 og Nvidia Physx driverne har vært på siden i flere dager nå ! Joda kan jo også linke dette: Guru3d Oversatt av google fra computerbase.de Endret 9. august 2008 av Subzero245 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Hmm jo, men er benchmarkene tilgjengelig noe sted? Å ha PhysX støtten på kortet utne å ha noe å bruke det på er vel litt meningsløst. Ved mindre... fungerer det kanskje å bruke disse nye driverene på eksisterende spill som har PhysX støtte som var designet for bruk med stand-alone PhysX kortet sluppet av ageia? I så tilfelle så kan man jo leke seg en god del i dise spillene: http://www.nzone.com/object/nzone_physxgames_home.html Faktisk så virker det logisk at de kan være kompatible, og Cellfactor er jo en spesiellt god demo for hva PhysX er i stand til å gjøre *laste ned driverene* =P -Stigma Lenke til kommentar
Moderat Bruker Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Vil det bli slik at om man ikke har den raaeste pc'en at man velge melleom realisme(PhysX) og PC-Spekk (CPU/GPU)? Jeg bare ser for meg en middles pc som installerer dise driverene og plutselig faar en enorm dropp i framrates og maa stille ned paa kvalitet/opploesning for aa beholde den nye realismen som PhysX evt gir.... ....eller er jeg helt paa jordet? edit- dere som laster ned driverene, pls post your experiences Endret 9. august 2008 av maypenray Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Problemet er at det er så å si ingen spill som bruker PhysX. Unreal Tournament has støtte for PhysX men det er kun på spesielle PhysX-kart du får se alle effekter og drar nytte. Så det heile koker ned til: veldig spesielt utviklet spill med spesielle kart/brett... Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Hvordan vil dette fungere på min maskin. Jeg har 9800GTX og Quad CPU (Q6700) I spill så utnyttes ikke min CPU fullt, mens skjermkortet gjør det i de mest krevende spillene. Vil da ikke det være bedre å bruke CPU til fysikk da denne har mere kraft til overs? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Ved mindre... fungerer det kanskje å bruke disse nye driverene på eksisterende spill som har PhysX støtte som var designet for bruk med stand-alone PhysX kortet sluppet av ageia? PhysX er, i likhet med Havoc, et API som funker via CPU dersom det ikke finnes noe bedre (til å ta seg av kalkuleringene). Utviklere har kunnet benytte disse API'ene i lang tid. Det som skjer er at skjermkort driverne skrives om slik at GPU tar jobben istedenfor CPU der hvor PhysX API'et benyttes. Altså kun en software endring, det finnes fortsatt ingen dedikert fysikk del i GPU'ene (hardware) hverken hos nVidia eller ATI. Det er spekulert i om Intel's Larrabee har en egen del til Havoc beregninger. AMD/ATI frykter at om GPU'en gjør fysikk beregningene vil dette i mange tilfeller vil ta for mye krefter og dermed ende opp med lavere framerate enn om CPU'en benyttes til dette. De som i teorien vil tjene mest på omlegging til GPU er folk med svak CPU og en rå GPU. Endret 9. august 2008 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Det er en god detaljert artikkel på PhysX på 3dguru: PhysX by NVIDIA - A review of what to expect. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 Hvorfor skriver hw.no PhysX og ikke Physx? Det var det med å være konsekvent da... ref. Ipod vs. iPod... Fordi PhysX uttales som to ord. Det samme gjelder for eksempel DirectX. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 To ord? Det er jo Physics skrevet på en rar måte! Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 To ord? Det er jo Physics skrevet på en rar måte! Ja, men det uttales Fys-x, ikke Fysks. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Så physics er to ord? Edit: Hvis det er stavelser du mener, bør du huske at iPod også har to stavelser. Dette er bare latterlig. Endret 9. august 2008 av tofagerl Lenke til kommentar
ikjell Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Asus har vel levert skjermkort med PhysX-prosessor på lenge allerede (feks Asus EN8800GTS som er langt over et år gammelt) - vil disse driveroppdateringene ha noe å si for de kortene? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Asus har vel levert skjermkort med PhysX-prosessor på lenge allerede (feks Asus EN8800GTS som er langt over et år gammelt) - vil disse driveroppdateringene ha noe å si for de kortene? Ja, disse oppdateringen kommer til alle GeForce 8-serie, 9-serie og 200-serie kort. Lenke til kommentar
ikjell Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Asus har vel levert skjermkort med PhysX-prosessor på lenge allerede (feks Asus EN8800GTS som er langt over et år gammelt) - vil disse driveroppdateringene ha noe å si for de kortene? Ja, disse oppdateringen kommer til alle GeForce 8-serie, 9-serie og 200-serie kort. Ja, det vet jeg, men det var ikke det jeg spurte om. Det jeg lurer på, er om PhysX-oppdateringen i driveren, vil ha noen effekt på skjermkort som har dette allerede? Endret 9. august 2008 av kjell33 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Problemet er at det er så å si ingen spill som bruker PhysX. Unreal Tournament has støtte for PhysX men det er kun på spesielle PhysX-kart du får se alle effekter og drar nytte. Så det heile koker ned til: veldig spesielt utviklet spill med spesielle kart/brett... Pr. dags dato ja, pga. Ageias PhysX ikke var en hit, men nå som "alle" vil ha PhysX støtte på sine maskiner nesten uten om de vil eller ikke så vil det jo plutselig bli støtte for å kunne lage spill som krever PhysX og dermed kan integrere fysikken som en kjernedel av spill og lage helt nye spillkonsepter. Det avhenger litt av at AMD klarer å henge seg på, men det tror jeg bare er et spørsmål om tid. Etter det så er vi garantert å se PhysX støtte i nesten alle tripple-A titler i løpet av et par år. -Stigma Lenke til kommentar
Blaz3r Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Så hvis jeg har 200 serien kan jeg ikke bruke 8 serien som PPU? Ja går det Er det som er så bra for dem som har et kort ekstra, bare se på artikkelen på guru3d.com står veldig bra forklart der ja det er egentig genialt det. testa det ut i går. men synd at det virker som at den andre pcie sloten min er for treg selv for en PPU. er bare 4x pcie. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Asus har vel levert skjermkort med PhysX-prosessor på lenge allerede (feks Asus EN8800GTS som er langt over et år gammelt) - vil disse driveroppdateringene ha noe å si for de kortene? Ja, disse oppdateringen kommer til alle GeForce 8-serie, 9-serie og 200-serie kort. Det jeg lurer på, er om PhysX-oppdateringen i driveren, vil ha noen effekt på skjermkort som har dette allerede? Huh? Ingen skjermkort har dette noe mer enn andre skjermkort... Tenker du på ASUS og BFG sine AGEIA PPU kort? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå