Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skolen min stenger av for nedlasting!


Anbefalte innlegg

Mange sys-admins gjør en meget god jobb, men det finnes også sys-admins som er så absolutt inkompetente. Og det vet dere alle.

 

På grunnskola jeg gikk, skulle jeg gjerne hatt tilgang til å endre endel ting, for systemet der var ikke godt satt opp. Her på VGS'en min, så er alt meget bedre. Og man kan prate med sys-admin.

 

Og jeg kan forstå alle som er frustrert over skjermer som kjører på lave oppløsninger og har dårlig Hertz-rate. 640x480 @ 60Hz er ikke så kult, liksom. Om oppløsning og Hertz-rate skal være fast, bør det være stilt til noe brukende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er en del interessante deler i denne tråden og kommer med noen meninger.

 

Dersom it ansvarlig forventer sikkerhet og win98 kombinert så er han ikke kvalifisert for jobben sin. Virket som det var konsulenter inn i bildet for å sette strengere rettigheter. De tjente nok gode penger på uvitenhet.

 

For å få en pc sal til å fungere trenger man gode muligheter til å kjøre reinstall uansett os. Nettboot og automagisk installasjon er stikkord.

 

Flerbrukersystem - enten win2000/xp pro og/eller linux godt satt opp (i dualboot).

 

Filserver med utdeling av hjemmeområder og quota for å hindre disksvin.

 

Sette begrensning på temp området.

 

Mailgw med virusscanning.

 

Mulighet til dialog med brukerne, vil de ha icq/netmeeting og begrunner det godt, så bør det ikke forhindres. Dette kommer også som en del av godt oppsatt os.

 

Kjennskap til nettverk, ikke kjøp en firewall av en selger og si til ledelsen at nettet er sikret.

 

Holde seg oppdatert på sikkerhetshull - Det er flust av mailinglister som har som formål å formidle hull/tiltak på fiks.

 

Forstå at å lære data ikke er fine grafer/bilder/fonter i word, excell m.venner

 

Har man gammel hw og/eller ikke penger til nye windows lisenser, vurder alternativ. Ikke hold fast på win95/98 og skyld på pengemangel.

 

Holdningen at noen er drittsekker fordi at pc-en blei herpet er feil. Den blei herpet fordi det gikk an. Lær av dette.

 

Tar det lang tid å reinstallere, så er rutinene feil.

 

Forstå at data og særdeles drift av data er vanskelig. Man må ha kjennskap til hva man driver med.

 

vel, mine to cent :)

Lenke til kommentar
bla bla bla  bruke masse penger bla bla bla

 

Det er ikke alle Skoler o.s.v som har så mye tid og penger ,

at de kan gjøre slikt .

 

De har ofte et veldig begrenset budsjett.

 

Du kan ikke "sikre" win98 men du kan gjøre det litt vanskeligere

for mr kaza og de andre brukerene .

Lenke til kommentar

Jeg driver med avsluttende prosjekt i 10ende klasse, og har satt opp domene på skolen vår med samba. Fikk til og med skolen til å kjøpe servermaskin (XP2100+,l 1024 DDR, 120GB+120GB i RAID1) Linux fungerer bra som domenekontroller. Vi kjører et nettverk med XP, 2000 og NT. Mine medelever er fornøyd med at de har filserver funksjon og at de kan customize skrivebord o.l.,og lærerene har felles team-områder (idiotene har enda ikke tatt systemet i bruk :evil: ) så dette hadde vel vært et bra system for andre skoler også?

 

edit: skrev RAID0 første gangen, noe som er feil...

Lenke til kommentar

Jøss, det får en si, du virker som en kompetent 15/16 åring. :)

 

Har ikke skolen din egen system-ansvarlig?

Hva med support og vedlikhold av nettverket, er det du som tar deg av ting når det går galt og slikt?

 

I så fall burde du kanskje søke om å bli systemansvarlig på skolen din. En jobb som du kunne ha ved siden av VGS for eksempel. :wink:

 

-LioKaiser.

Lenke til kommentar
Jøss, det får en si, du virker som en kompetent 15/16 åring. :)

 

Har ikke skolen din egen system-ansvarlig?

Hva med support og vedlikhold av nettverket, er det du som tar deg av ting når det går galt og slikt?

 

I så fall burde du kanskje søke om å bli systemansvarlig på skolen din. En jobb som du kunne ha ved siden av VGS for eksempel. :wink:

 

-LioKaiser.

 

hmm, vet ikke om man bør overlate dette til en elev, litt for enkelt å kikke på prøve planer etc.. :D

En annen ting ja, vedlikehold, hva hvis hele skitten krasjer, lynnedslag, overledning, strømbrudd. Det kan fort bli mye stress...(sier jeg som må lære familien å bruke pcene... :D , holder for min del.....ingen som skjønner noen ting...)

 

men for all del, kan jo være god trening å være it ansvarlig, men hvis du må være tilgjengelig mye så blir det litt stress

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...