Gå til innhold

Delvis GUIDE: Løsning på bærbar som ikke finner hardisk.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jaja, gikk helt fint til jeg skulle bruke "f6-metoden", er faen ikke noen f6 valg!

Joda , det er det . Står på linja nederst i starten "press F6 to load additional raid drivers"

Men for at du skal kunne laste driver må usb floppy stasjonen din være rett emulert av laptop maskinen.

XP installasjon med F6 loading av driver virker kun hvis denne blir A:

Lenke til kommentar

Last ned driver direkte fra intel . Siste driver er 8.2.1001 som dekker desktop og mobile.

Den som er merket nr.1 her : http://downloadcenter.intel.com/filter_res...mp;submit=Go%21

Velg OS

Lagre iata82_enu.exe på C:\

Åpne et CMD vindu og kjør utpakking med kommando:

iata82_enu.exe -a

Filene utpakket finner du da under C:\Program Files\Intel

Når du lager nlite peker du på "C:\Program Files\Intel\Intel Matrix Storage Manager\winall\Driver" folderen og merker alle med CRTL + Mus

post-35394-1218223445_thumb.png

Lenke til kommentar

Kan du utdype litt med hva du mente litt over? Eneste valgene jeg har er:

ENTER=Continue R=Repair F3=Quit

EDIT: Vet ikke om dette kommer til å funke, men jeg trykket bare på create new partition nå og da kom disken opp. Setup er kommet til 33%, så tror det funker. Jeg har ikke instalert noen ny harddiskkontroller eller noe.

EDIT2: Merker jeg har lyst til å ligge meg ned i fosterstilling å grine nå snart om jeg ikke får det til.

Endret av Phanteon
Lenke til kommentar

EDIT: Vet ikke om dette kommer til å funke, men jeg trykket bare på create new partition nå og da kom disken opp. Setup er kommet til 33%, så tror det funker. Jeg har ikke instalert noen ny harddiskkontroller eller noe.

Hvis du "ser" disken fra XP installasjonen betyr det at BIOS på maskinen ikke har disk kontrolleren i AHCI modus.

Da kan du bare installere helt "vanlig".

Lenke til kommentar
Last ned driver direkte fra intel . Siste driver er 8.2.1001 som dekker desktop og mobile.

Den som er merket nr.1 her : http://downloadcenter.intel.com/filter_res...mp;submit=Go%21

Velg OS

iata82_enu.exe -a

Når du lager nlite peker du på "C:\Program Files\Intel\Intel Matrix Storage Manager\winall\Driver" folderen og merker alle med CRTL + Mus

Hvilken av de skal jeg velge da? inne på nlite altså.

Endret av gehe_cheetah
Lenke til kommentar

Hvis du "ser" disken fra XP installasjonen betyr det at BIOS på maskinen ikke har disk kontrolleren i AHCI modus.

Da kan du bare installere helt "vanlig".

Den står i ACHI modus, for det har jeg ikke endret på. Hva vil helt vanlig si? Noen ulemper?

Lenke til kommentar

Velg OS

iata82_enu.exe -a

når jeg åpner cmd står det jo C:\> dokumenter osv!? åssen får jeg bort dette? får ikke pakket ut filen.

Skriv:

CD \

enter

Microsoft Windows [Version 5.2.3790]
(C) Copyright 1985-2003 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\olabil>CD \

C:\>iata82_enu.exe -a

C:\>

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Den står i ACHI modus, for det har jeg ikke endret på. Hva vil helt vanlig si? Noen ulemper?

Si meg ! Er det XP du installerer fra en ordinær XP CD med SP1 eller SP2.

For hvis det er tilfelle finner den nemlig ikke disken dersom kontrolleren er type Intel og står i AHCI modus.

Med helt "vanlig" mener jeg installasjon uten spesiell nlite CD med driver integrert eller bruk av F6 og floppy stasjon.

AHCI åpner bla for NCQ "Native Command Queing" og hotswap av disk og man får en bitteliten ytelses boost i enkelte tilfeller grunnet NCQ.

Det enkleste er å endre BIOS til IDE mode eller kalles også "native SATA" om maskinen har det valget i BIOS'n. Da er det bare å installere XP uten alt dilldall med AHCI driver,floppy,nlite osv.

Lenke til kommentar

Si meg ! Er det XP du installerer fra en ordinær XP CD med SP1 eller SP2.

For hvis det er tilfelle finner den nemlig ikke disken dersom kontrolleren er type Intel og står i AHCI modus.

Med helt "vanlig" mener jeg installasjon uten spesiell nlite CD med driver integrert eller bruk av F6 og floppy stasjon.

AHCI åpner bla for NCQ "Native Command Queing" og hotswap av disk og man får en bitteliten ytelses boost i enkelte tilfeller grunnet NCQ.

Det enkleste er å endre BIOS til IDE mode eller kalles også "native SATA" om maskinen har det valget i BIOS'n. Da er det bare å installere XP uten alt dilldall med AHCI driver,floppy,nlite osv.

så det går også ann altså. så greit da. da kunne man jo bare gjort det. hvis det er så liten forskjell som du sier så har det jo ikke mye å si. trudde ikke man kunne velge IDE og at det fortsatt skulle fungere. His nlite cd'en ikke funker så hjør jeg det.

Takk igjen

Lenke til kommentar
Det var jo det første jeg sa . Du har tre valg og må velge ett av disse som fremgangsmåte.

Sette BIOS til IDE (installere vanlig) , Installere med F6 trykk og floppy med AHCI driverene på , eller lage nLite XPCD med AHCI driver integrert som du installerer med .

ja, jeg forstår, men det finnes jo nesten ikke en eneste laptop med floppy nå for tiden. så da er vel nlite løsningen eneste løsning.

men nå har jeg partisjonert og alt fungerer foreløping.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...