Syar-2003 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Lag heller en cd med nLite og integrer alle driverene (merk alle og velg txtmode integrasjon). Så har dere "en" cd som dekker alle typer intel chipsett ich 6,7,8,9 + R enten det er raid eller ACHI mode på kontrolleren . Guide: http://paparadit.blogspot.com/2007/06/inst...th-windows.html Endret 8. august 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Phanteon Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Jaja, gikk helt fint til jeg skulle bruke "f6-metoden", er faen ikke noen f6 valg! Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Jaja, gikk helt fint til jeg skulle bruke "f6-metoden", er faen ikke noen f6 valg! Fant frem driver-cd'en som fulgte med, så lå det en annen cd der som med drivere som de hadde brent hos multicom. sikkert fordi jeg valgte uten OS. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Jaja, gikk helt fint til jeg skulle bruke "f6-metoden", er faen ikke noen f6 valg! Joda , det er det . Står på linja nederst i starten "press F6 to load additional raid drivers" Men for at du skal kunne laste driver må usb floppy stasjonen din være rett emulert av laptop maskinen. XP installasjon med F6 loading av driver virker kun hvis denne blir A: Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Jeg fant rett driver via cd-en som fulgte med, men nlite vil ikke inserte den:( hva er galt Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Last ned driver direkte fra intel . Siste driver er 8.2.1001 som dekker desktop og mobile. Den som er merket nr.1 her : http://downloadcenter.intel.com/filter_res...mp;submit=Go%21 Velg OS Lagre iata82_enu.exe på C:\ Åpne et CMD vindu og kjør utpakking med kommando: iata82_enu.exe -a Filene utpakket finner du da under C:\Program Files\Intel Når du lager nlite peker du på "C:\Program Files\Intel\Intel Matrix Storage Manager\winall\Driver" folderen og merker alle med CRTL + Mus Lenke til kommentar
Phanteon Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Kan du utdype litt med hva du mente litt over? Eneste valgene jeg har er: ENTER=Continue R=Repair F3=Quit EDIT: Vet ikke om dette kommer til å funke, men jeg trykket bare på create new partition nå og da kom disken opp. Setup er kommet til 33%, så tror det funker. Jeg har ikke instalert noen ny harddiskkontroller eller noe. EDIT2: Merker jeg har lyst til å ligge meg ned i fosterstilling å grine nå snart om jeg ikke får det til. Endret 8. august 2008 av Phanteon Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Kan du utdype litt med hva du mente litt over? Eneste valgene jeg har er: ENTER=Continue R=Repair F3=Quit EDIT: Vet ikke om dette kommer til å funke, men jeg trykket bare på create new partition nå og da kom disken opp. Setup er kommet til 33%, så tror det funker. Jeg har ikke instalert noen ny harddiskkontroller eller noe. Hvis du "ser" disken fra XP installasjonen betyr det at BIOS på maskinen ikke har disk kontrolleren i AHCI modus. Da kan du bare installere helt "vanlig". Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Last ned driver direkte fra intel . Siste driver er 8.2.1001 som dekker desktop og mobile. Den som er merket nr.1 her : http://downloadcenter.intel.com/filter_res...mp;submit=Go%21 Velg OS Lagre iata82_enu.exe på C:\ Åpne et CMD vindu og kjør utpakking med kommando: iata82_enu.exe -a Filene utpakket finner du da under C:\Program Files\Intel Når du lager nlite peker du på "C:\Program Files\Intel\Intel Matrix Storage Manager\winall\Driver" folderen og merker alle med CRTL + Mus Hvilken av de skal jeg velge da? inne på nlite altså. Endret 8. august 2008 av gehe_cheetah Lenke til kommentar
Phanteon Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Kan du utdype litt med hva du mente litt over? Eneste valgene jeg har er: ENTER=Continue R=Repair F3=Quit EDIT: Vet ikke om dette kommer til å funke, men jeg trykket bare på create new partition nå og da kom disken opp. Setup er kommet til 33%, så tror det funker. Jeg har ikke instalert noen ny harddiskkontroller eller noe. Hvis du "ser" disken fra XP installasjonen betyr det at BIOS på maskinen ikke har disk kontrolleren i AHCI modus. Da kan du bare installere helt "vanlig". Den står i ACHI modus, for det har jeg ikke endret på. Hva vil helt vanlig si? Noen ulemper? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Last ned driver direkte fra intel . Siste driver er 8.2.1001 som dekker desktop og mobile. Den som er merket nr.1 her : http://downloadcenter.intel.com/filter_res...mp;submit=Go%21 Velg OS Lagre iata82_enu.exe på C:\ Åpne et CMD vindu og kjør utpakking med kommando: iata82_enu.exe -a Filene utpakket finner du da under C:\Program Files\Intel Når du lager nlite peker du på "C:\Program Files\Intel\Intel Matrix Storage Manager\winall\Driver" folderen og merker alle med CRTL + Mus når jeg åpner cmd står det jo C:\> dokumenter osv!? åssen får jeg bort dette? får ikke pakket ut filen. Skriv: CD \ enter Microsoft Windows [Version 5.2.3790] (C) Copyright 1985-2003 Microsoft Corp. C:\Documents and Settings\olabil>CD \ C:\>iata82_enu.exe -a C:\> Endret 8. august 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Ja, jeg fikk det til. flyttet den bare til mine dokumenter. hvilken skal jeg velge inne på nlite? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Jeg vet ikke hvilken kontroller din maskin har , så som sagt tidligere "merk alle" vha Ctrl og klikk. Da er du sikker på at kontrolleren detekteres når du installerer XP. Lenke til kommentar
Phanteon Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Men igjen, hvordan får jeg opp F6 valget? Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Jeg vet ikke hvilken kontroller din maskin har , så som sagt tidligere "merk alle" vha Ctrl og klikk. Da er du sikker på at kontrolleren detekteres når du installerer XP. ok, takk, da får vi håpe det fungerer. Mange tusen takk syar Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Den står i ACHI modus, for det har jeg ikke endret på. Hva vil helt vanlig si? Noen ulemper? Si meg ! Er det XP du installerer fra en ordinær XP CD med SP1 eller SP2. For hvis det er tilfelle finner den nemlig ikke disken dersom kontrolleren er type Intel og står i AHCI modus. Med helt "vanlig" mener jeg installasjon uten spesiell nlite CD med driver integrert eller bruk av F6 og floppy stasjon. AHCI åpner bla for NCQ "Native Command Queing" og hotswap av disk og man får en bitteliten ytelses boost i enkelte tilfeller grunnet NCQ. Det enkleste er å endre BIOS til IDE mode eller kalles også "native SATA" om maskinen har det valget i BIOS'n. Da er det bare å installere XP uten alt dilldall med AHCI driver,floppy,nlite osv. Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Den står i ACHI modus, for det har jeg ikke endret på. Hva vil helt vanlig si? Noen ulemper? Si meg ! Er det XP du installerer fra en ordinær XP CD med SP1 eller SP2. For hvis det er tilfelle finner den nemlig ikke disken dersom kontrolleren er type Intel og står i AHCI modus. Med helt "vanlig" mener jeg installasjon uten spesiell nlite CD med driver integrert eller bruk av F6 og floppy stasjon. AHCI åpner bla for NCQ "Native Command Queing" og hotswap av disk og man får en bitteliten ytelses boost i enkelte tilfeller grunnet NCQ. Det enkleste er å endre BIOS til IDE mode eller kalles også "native SATA" om maskinen har det valget i BIOS'n. Da er det bare å installere XP uten alt dilldall med AHCI driver,floppy,nlite osv. så det går også ann altså. så greit da. da kunne man jo bare gjort det. hvis det er så liten forskjell som du sier så har det jo ikke mye å si. trudde ikke man kunne velge IDE og at det fortsatt skulle fungere. His nlite cd'en ikke funker så hjør jeg det. Takk igjen Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 åssen går det phaenteon? fungerer det? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Det var jo det første jeg sa . Du har tre valg og må velge ett av disse som fremgangsmåte. Sette BIOS til IDE (installere vanlig) , Installere med F6 trykk og floppy med AHCI driverene på , eller lage nLite XPCD med AHCI driver integrert som du installerer med . Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Det var jo det første jeg sa . Du har tre valg og må velge ett av disse som fremgangsmåte.Sette BIOS til IDE (installere vanlig) , Installere med F6 trykk og floppy med AHCI driverene på , eller lage nLite XPCD med AHCI driver integrert som du installerer med . ja, jeg forstår, men det finnes jo nesten ikke en eneste laptop med floppy nå for tiden. så da er vel nlite løsningen eneste løsning. men nå har jeg partisjonert og alt fungerer foreløping. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå