gehe_cheetah Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Hei Jeg har nettopp kjøpt meg ny bærbar fra multicom uten OS, og når jeg startet opp pc'en og skulle installere Windows XP så kommer jeg til Partisjoneringen, men det står: ingen disk i denne stasjonen? Hva betyr dette? finner den ikke hardisken? når jeg trykker en knapp kommer det en feilmeldig. at det er oppdaget er problem, og windows avsluttes for å forhindre skade... Hva skal jeg gjøre? Løsningen er så enkel! Last ned Nlite (Link lenger ned) Overfør alle filene fra XP CD'en til en mappe på skrivebordet e.l. Last ned driverne å gjør som Syar2003 sier. (link til drivere lenger ned) Start opp Nlite og følge anvisningene, husk å velg Boot lengst ned på alternativene. Finnes en god guide et sted. ELLER Gå inn i bios, Skru av ACHI mode/sata. Ved å velge bort dette vil kanskje pc'en gå litt senere. Masse takk til Syar2003 for god hjelp. Han burde fått en stor pokal!!!!!!!!!! Mvh Christopher Endret 9. august 2008 av gehe_cheetah Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Start opp pc-en og gå inn i bios og se om du finner harddisken i bios. Vis bios ikke finner harddisken så kan det være at noe er galt med pc-en eller harddisken. Vis du finner den i bios sett at den skal ha boot order først og prøv igjen. Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Start opp pc-en og gå inn i bios og se om du finner harddisken i bios.Vis bios ikke finner harddisken så kan det være at noe er galt med pc-en eller harddisken. Vis du finner den i bios sett at den skal ha boot order først og prøv igjen. Hei, takk for raskt svar. Jeg har gått in i bois og finner den der, er en WDC HD. Det er ikke installert noe på den fra før, så da skal jeg vel ikke sette den først? Jeg kan jo alltids prøve... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Det er mange rare problemer med data maskiner man må bare lære og stryke dem rett vei vis ikke kommer klørne fram hehe. Prøv og sett inn dvd-en og velg at du skal starte dvd-en hva skjer nå da? Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Det er mange rare problemer med data maskiner man må bare lære og stryke dem rett vei vis ikke kommer klørne fram hehe. Prøv og sett inn dvd-en og velg at du skal starte dvd-en hva skjer nå da? med HDD først skjer det ingen ting, blinker bare en strek øverst i venstre hjørne. Lenke til kommentar
Lukilock Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Du ma ha SATA drivere om du skal innstalere XP. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Under innlasting før installasjonen (blå skjerm) må du putte i en diskett (I de fleste tilfeller) med RAID drivere til hovedkortet og trykke F6 Det følger som oftest med når du kjøper PCen .. Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Du ma ha SATA drivere om du skal innstalere XP. Det følger med en driver CD med det hjelper jo ikke meg nå. eller? Hvordan kan jeg komme rundy dette da? Når jeg har satt sammen PC selv har jeg ikke hatt noe problem. Startet fint opp på samme CD'en jeg bruker nå. Og den hadde bare sata disc'er. Lenke til kommentar
Lukilock Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Du kan bruke Nlite for å legge inn Sata driverne på XP Cden. Hvordan Nlite funker finner du sånn ca. Her <-- Link Under innlasting før installasjonen (blå skjerm) må du putte i en diskett (I de fleste tilfeller) med RAID drivere til hovedkortet og trykke F6 Det følger som oftest med når du kjøper PCen .. Tviler på at den bærbare har diskett stasjon Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Under innlasting før installasjonen (blå skjerm) må du putte i en diskett (I de fleste tilfeller) med RAID drivere til hovedkortet og trykke F6 Det følger som oftest med når du kjøper PCen .. Det er ikke disketstasjon på pc'en og det fulgte ikke med noe annet enn en driver cd. Kan jeg installere driver fra den cd'en før installasjon? Lenke til kommentar
Lukilock Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Nei, du må legge SATA driverne innpå en ny XP Cd. Du finner all info. om hvordan du lager ny XP cd med Sata drivere innpå den linken jeg posta. Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Nei, du må legge SATA driverne innpå en ny XP Cd. Du finner all info. om hvordan du lager ny XP cd med Sata drivere innpå den linken jeg posta. Takk, Håper dette hjelper, driver å fikser med nlite... Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Jeg klarer ikke å finne sata driver, må den matche pc'en? Det er XP SP2 Lenke til kommentar
Lukilock Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Den må passe til Sata kontrolleren som du har. Lenke til kommentar
Phanteon Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Haha, hentet nettopp maskin fra Multicom selv og sliter med samme problem akkuratt nå. Driverene finner du her: http://www.compal.com/asp/driver_dnd/index.htm Det jeg lurer på er om jeg skal velge RAID eller ACHI, har ikke peiling på hva det er. Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Den må passe til Sata kontrolleren som du har. Åssen vet jeg hvilken sata kontroller jeg har? Den må passe til Sata kontrolleren som du har. Åssen vet jeg hvilken sata kontroller jeg har? Uten at jeg vet helt sikkert så tror jeg det ACHI, synes jeg leste det et sted i bios... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Her var det mye tullesvar. Det dere må gjøre er en av disse tre opsjonene. 1) Installere Intels AHCI drivere vha diskett og F6 under XP installasjon (krever diskett stasjon). 2) Integrere Intels AHCI drivere på en ny XP CD vha nLite (txtmode integrert). 3) Endre i maskinens BIOS fra AHCI til IDE modus for disk kontrolleren. Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Det var veldig mange her inne:( vet ikke hvem jeg skal velge... åssen pc har du? Jeg har JFT00 Endret 8. august 2008 av gehe_cheetah Lenke til kommentar
Phanteon Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Fakk, lagde nettopp en disk med integrert RAID. Jaja, holder på å lage en ny med ACHI. Om alt går bra så skal jeg poste en liten guide på hva jeg gjorde cheetah om du ikke skulle få det til. Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Fakk, lagde nettopp en disk med integrert RAID. Jaja, holder på å lage en ny med ACHI. Om alt går bra så skal jeg poste en liten guide på hva jeg gjorde cheetah om du ikke skulle få det til. takker for det assa. Jeg blei helt grønn inne på compal. men åssen PC hadde du? kanskje mer oversiktlig på de andre? Men er du sikker på om det er ACHI? Den mest sannsynlig jeg fant var denne: f6flpy32.exe kan dette stemme da? Endret 8. august 2008 av gehe_cheetah Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå