Gå til innhold

Optimal lading av batteri

Neloth

Anbefalte innlegg

Har et program på laptopen min som gjør at jeg kan velge en prosent som batteriet skal lades opp til, så stopper den å lade for å øke levetiden til batteriet. Den lagrer det i BIOS tror jeg siden den stopper selv når maskinen lader mens den er skrudd av.

Så jeg lurer på hva som er optimal prosent å lade til for å ha mest mulig batteritid, men samtidig forlenge levetiden. For øyeblikket stopper den på 80% som var standard, men synes 20% mindre batteri er litt drøyt. Hva med 90% eller 95%? Ca hvor mye levetid vil jeg tape på det over tid? Forsøkte å google på det men fant ikke noe relevant på akkurat dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den beste metoden for å forlenge batterilevetiden din er å ikke ha strøm tilkoblet lengere enn du må.

Det vet jeg. Har og at:

- 100% Oppladning første gang, lad helt ut, så opp til 100% igjen.

- Aldri la PCen stå med strømkabel etter endt lading.

- Unngå å lade batteriet helt ut.

- Ved lengre lagring er det best å la det være 40% oppladet.

Glemte jeg noen? Men lurer fortsatt på det opprinnelige spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar

De fleste nye batterier bruker li-ion som er samme som er i mobiltelefoner for tiden.

disse har mye lengre levertid og batteritid enn de gamle Ni-Mh batteriene. de nye batteriene tåler også mer. dvs. at det ikke lenger er nødvendig med å lade i 12 timer første gang du lader osv. heller ikke så viktig med hvor lenge du lader da det som regel stopper å lade når det er fullt oppladet. Men som alle andre batterier, må ikke batteriene bli liggende med tomt batteri. alle som har hatt kjemi vet at stoffene som reagerer i batteriene forsvinner.

Det viktigste er altså å lade opp når det blir tomt for strøm og bruk den normalt, litt sånn som med mobilen du har. ikke vær redd for å lade for lenge.

men ikke la de stå i kontakten i flere dager. da dette også kan være brannfaarlig...

Lenke til kommentar

Det samme lurte jeg også på, ett raskt søk på forumet her gav meg svaret:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=716066

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=844524

Finnes også en artikkel på Wikipedia

Om du har i batteri + strømkabel hele tiden, ligger batteriet på 100% konstant(noe som er skadelig for batteriet) + at det sikkert ligger på en ganske høy temperatur(pga datan). Ifølge tabellen i artikelen kan du miste 40% etter 3 måneder ved høy temp + konstant 100%. Personlig pleier jeg å bare bruke strømkabelen uten batteri, batteriet ligger på rommet mitt (der det er kaldere) ca 40% oppladet.

Endret av FluffyBeast
Lenke til kommentar

Slenger meg på her.

Samboeren min sin laptop lader ikke når strømmen er i så lenge laptopen er PÅ. Dette er jo forsåvidt greit da den ikke trenger å lade konstant, men hvordan kan man av og til lade den opp når den er i bruk? Finner foreløpig ikke dette i noen innstillinger på maskina.

Lenovo N200, btw :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...