Brap Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Hei Skal da kjøpe meg ny stang for laksefiske. Lurer da på om Ron Thompson Nordic Salmon 13' 18-60g og Okuma Alumina FD 55 er noe å ha på? Er det en solid stang som tåler litt? Hva står " 13' " for? Tenker da i navnet på stangen. Takker for alle svar, Mvh Endret 8. august 2008 av Einaar Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 (endret) 13" står for tretten fot, hvilket tilsvarer 396,2 centimeter. En fot er lik 30,48 centimeter. Når det kommer til utstyret, ville jeg heller funnet en Shimano-snelle. Det er alltid et sikkert valg. Men for all del, Okuma-snellen du har funnet kan være bra. Endret 8. august 2008 av member-101642 Lenke til kommentar
Brap Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Hmm, får en god pris på Okuma snellene så må bli den tror jeg. Er en stang på nesten 4 meter i lengste laget da? Den vil ikke knekke om jeg skulle få noe stort på den? Endret 8. august 2008 av Einaar Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Til laksefiske ville jeg i utgangspunktet ikke valgt noe kortere. Mange foretrekker lengre stenger også. Det kommer an på hva slags type fiske du har tenkt å bedrive, og ikke minst hvor stor elven er. Stangen knekker ikke så lenge den ikke er skadet, og du kjører fisken rett. Selv bruker jeg en stang på 12" til ørretfiske i stille vann. Den virket noe lang i begynnelsen, men man venner seg fort til det. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Eg bruker ikke noe kortere enn 13fot når eg fisker laks der det er litt størrelse i elven og der det er litt store beister. Eg har brukt 11fots også og det funker flott det og men helst 13fots eller lengre. Lenke til kommentar
Brap Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Må bli det settet da Er som regel i osene jeg fisker, og i vannet, da laksen går i det. Når vi er innpå det, kjører fisken riktig? Hva mener du med det? Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Med riktig kjøring mener jeg at du ikke sveiver fisken inn i full fart med helt stram brems. La fisken få gå, men legg hele tiden press på den. Slit den ut. Lenke til kommentar
Brap Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Takker, som du sikkert forstår er jeg ganske ny på fisking. Forresten, vis jeg har to fluer på og får fisk på den nederste, er det stor sjans for at knuten i den øverste flua vil ryke? :S Og, hvilken dobbe er å anbefale for lange kast? Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Og, hvilken dobbe er å anbefale for lange kast?Såkalte ørretbombere er bra. Eg har selv en fra bluefox som går laaangt og som man han regulere til å flyte eller synke ved å fylle den med vann. Lenke til kommentar
Brap Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Fikk stangen og snellen i dag, kasta noen kast nå i kveld, og er strålendes fornøyd så langt. Fikk dog bare noe småørret, men satser på at laksen kommer ettehvert Endret 12. august 2008 av Einaar Lenke til kommentar
Håvard m. Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Noen som har et tips til 13 fots slukstan med snelle til laks? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå