Stianbl Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Heisann, Husker å ha lest det flere plasser, men surrer så fælt og husker ikke helt hvordan alt hang sammen. Hvis jeg kjøper meg en E8500 CPU, så kjører denne på 333x9,5 (om jeg husker riktig), som utgjør 3,16 ghz. Om jeg skal overclocke til ruyndt 4,0ghz blir vel dette rundt 421x9,5. Hvordan vet jeg hvilken frekvens HK'et må støtte, samt rammen? Er noe med å multiplisere eller dele denne FSB'en eller noe, men bare surrer. Hadde vært veldig fint med en rask liten oversikt over sammenhengene mellom CPU frekvens og minne frekvens (1:1) (og hva HK'et støtter, eller noe). F.eks PC8500 minne, hvilken clock jeg kan kjøre CPU på da.. osv Beklager rot og surr, men som sagt, er ikke helt sikker på hva jeg snakker om her ^^ Lenke til kommentar
Fapse Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Hvis du ønsker å se hvor langt du kan klokke mener jeg (etter hva jeg kan huske) at skal sette CPU og RAM som Linked. Sett så rammen på den laveste hastigheten og sett FSB'en opp litt etter litt. Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Ja, men når jeg skal handle ram, så vet jeg ikke hvor rask ram jeg skal handle. orginalt er E8500 på 333 mhz x 9,5 Hvor rask ram skal jeg da ha ? (DDR2) for PC2-8500 står vel oppgitt til litt over 1000 mhz, men skal dette deles på noe for å få den reelle FSB'en? Surrer her ^^ Lenke til kommentar
LapperT Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Altså, En E8500 kjører med en fsb på 333 Hastigheten du kjører rammen på blir satt ut ifra fsb som ett standpunkt, men kan endres ved hjelp av å bytte dividere så, Hvis du da kjører rammen med divider på 1:1 så ville du få en effektiv frekvens på rammen på 666 (rundes som oftest opp til 667)dette er med stock hastigheter på cpu Med pc8500 minne vil du i praksis kunne kjøre prosessoren din rett rundt 5ghz (standard minnefrekvenser) I tilleg vil nok minnet la seg overklokke over sine standard frekvenser.. Hvis du kjører prosessoren på stock så ville det nok vert overkill med pc8500 minne, men for en overklokker har man jo endel og gå på. Selv klarer jeg meg med pc6400 minne(burde kanskje oppgradere litt), det klarer en fsb på 450mhz.. Håper jeg klarte og oppklare ett par ting for deg Endret 9. august 2008 av the_bitch Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Siterer meg selv fra et annet forum: Prosessoren du har vil ha en FSB på 333MHz (1333MHz QDR - Quad Data Rate). For å få 950MHz DDR-frekvens må du da multiplisere FSBen med 2.85 som gir 950MHz. For å få reell frekvens på minnet må du multiplisere dette med to igjen, som gir 1900MHz. Var snakk om DDR3-minne på 1900MHz her, og hvordan man regnet seg frem til dividerne.. Endret 9. august 2008 av Kongklykken Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 Ahh, ok Så om jeg clocker CPU'en til ca 4,0Ghz, tilsvarer det ca 421 FSB x9,5 Så da må jeg altså ha ett DDR2 minne som støtter 421x2 = 842 mhz, ca? Da skjønte jeg det mye bedre, om det stemmer Takker for hjelp! Lenke til kommentar
runniz Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Ahh, ok Så om jeg clocker CPU'en til ca 4,0Ghz, tilsvarer det ca 421 FSB x9,5 Så da må jeg altså ha ett DDR2 minne som støtter 421x2 = 842 mhz, ca? Da skjønte jeg det mye bedre, om det stemmer Takker for hjelp! Det høres riktig ut. Men dette bør et minne på 800 mhz klare helt fint. Jeg har også pc6400 og kjører de på 880mhz. Dette kan sikkert variere, men har lest at intel-basert minne "elsker" overklokk. Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 Ok ^^ En ting til, E8500 kommer jo default på multiplayer på 9,5. Er denne låst på disse cpu'ene? Om ikke, så er det bedre å økre FSB og senke multiplayer? Lenke til kommentar
Fapse Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Ok ^^ En ting til, E8500 kommer jo default på multiplayer på 9,5. Er denne låst på disse cpu'ene? Om ikke, så er det bedre å økre FSB og senke multiplayer? Multiplayeren er som regel låst på alle Intel sine prosessorer uten om Extreme serien. Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 Ok.. Like greit det igrunn, ettersom jeg ikke har behov for noe voldsom clock. Har vel igrunn ikke behov for noe clock enda, men er jo morro å prøve litt Lenke til kommentar
Fapse Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Ok.. Like greit det igrunn, ettersom jeg ikke har behov for noe voldsom clock. Har vel igrunn ikke behov for noe clock enda, men er jo morro å prøve litt Bruker du stock viften? Hvis du bruker TRUE kjøler så er det nesten synn å ikke overklokke en E8500 som har så mye potensiale Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 Jeg vet ikke hva jeg skal bruke av vifte. En kammerat kjører en Zalman C9700, men jeg er ikke sikker på om jeg skal legge 500kr i ny kjøler. Noen å annbefale? Skal jo clocke litt Rundt 3,6-3,8 i starten. Har ikke clocka før, så tar det rolig i starten. Lenke til kommentar
runniz Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Jeg vet ikke hva jeg skal bruke av vifte. En kammerat kjører en Zalman C9700, men jeg er ikke sikker på om jeg skal legge 500kr i ny kjøler. Noen å annbefale? Skal jo clocke litt Rundt 3,6-3,8 i starten. Har ikke clocka før, så tar det rolig i starten. Xigmatek HDT-S1283. Mest kjøling for pengene - med mindre du får tak i en OCZ Vendetta 2. Inkludert vifte og tim. Yter samme temperaturer som true-kjøleren. Xigmatek / OCZ / Thermalright: Cooling/Value Endret 15. august 2008 av runniz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå