Gå til innhold

Hjelp med klage på eierskifteforsikring

Anbefalte innlegg

Først vil jeg beklage hvis dette er feil plassert, og tillate en admin til å flytte emnet dersom nødvendig.

Jeg kjøpte et hus for snart 3 år siden, og skal til å selge nå snart. I den forbindelse startet jeg litt oppussing som bl.a. innebærer å male huset :-) Men da jeg start med å skrape huset oppdaget jeg at kledningen var i fryktelig dårlig stand, spesielt på en av veggene. Derfor skal jeg prøve å få dekket det på eierskifteforsikringen. Har lastet ned og fylt ut noen skjemaer, samt scannet inn nødvendig dokumentasjon. Jeg har også skrevet et klagebrev, og hadde satte pris på om noen med litt erfaring kunne kritisere brevet mitt, fortelle hva som bør legges til, droppes eller endres etc.

klage.pdf

hadde satte utrolig stor pris på om noen tok seg tid til å se på saken.

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BUMP! Ser at noen har vært her og lurket. Ingen som har noen kommentarer? I det minste bra eller dårlig?

Brevet ser i og for seg bra ut det, men i slike tilfeller anbefales det ofte å hyre en advokat til å forfatte brevet for deg, det kan fort være vel anvendte tusen kroner :)

Lenke til kommentar

Forsikringsselskapet kommer garantert til å forlange verditakst for hvor mye utbedring av skaden koster, så om du vil ha fortgang i saken kan det være lurt å vedlegge takst fra autorisert takstmann med en gang.

Et annet moment: Om skaden utgjør under 5% av verditaksten på huset vil jeg tro du vil få store problemer med forsikringselskapet da 5% generelt regnes som grensen for "vesentlig mangler".

Ikke for å være negativ, men jeg har inntrykk av at forsikringsselskapene er veldig kjappe til å avvise krav ved eierskifteforsikring, så tipset om advokat som ble gitt i tråden er nok veldig lurt. På den annen side er det nok også lurt å sende første klage selv, slik du gjør slik, at du evt. kan vurdere advokat etter at du har fått svar fra forsikringsselskapet.

(Synes forøvrig det kom litt dårlig fram hva som er problemet? Er bekledningen råtten som følge av at den henger løst?)

Lenke til kommentar

hmm... nja, vet jo aldri hvordan det ser ut under kledningen, men der er det ihvertfall mye skitt etc. er jo sprekker mellom de ytre og indre lektene stort sett hele veien. tror ikke det er noe særlig råte, men kan være..

skal se om ikke jeg kan få spesifisert problemet litt bedre.

takk for tilbakemeldingene!!

Lenke til kommentar
Derfor skal jeg prøve å få dekket det på eierskifteforsikringen

Eierskifteforsikring kjøpes da av SELGER for å beskytte SELGER mot krav fra kjøperen... Det du fremmer er vel et erstatningskrav mot selger. Det er mange som misforstår eierskifteforsikring og tror at dette er en fordel for alle parter - det er snarere tvert imot en ulempe for kjøper om selger har eierskifteforsikring. Det betyr at kravet blir håndtert av et forsikringsselskap som absolutt ikke har som førsteprioritet å hjelpe KJØPEREN.

Søk hjelp hos en jurist, for det er mange kriterier som skal oppfylles for at du skal ha en sak. Skaden skal f.eks. utgjøre mer enn x % av salgssummen, det skal påvises at det er en skade som selger burde ha visst om - men holdt skjult for kjøper, osvosv.

"Selgerens forsikring

En eierskifteforsikring er selgerens forsikring, og den dekker mer eller mindre av selgers ansvar overfor kjøperen etter avhendingsloven. Det er altså ikke eiendommen som er forsikret, og eierskifteforsikringen er ingen tingsforsikring.

Det er heller ikke kjøperens forsikring, men kjøperen har rett til å fremme sitt krav direkte til selskapet i den grad selgerens ansvar er forsikret. Kjøperens rettigheter vis a vis forsikringen følger av forsikringsavtaleloven og av forsikringsavtalen mellom selgeren og forsikringsselskapet. Kjøperen har ikke flere rettigheter overfor selskapet enn det han har overfor selgeren."

Utdrag herfra:

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1023875686.11

Endret av Caze
Lenke til kommentar
Eierskifteforsikring kjøpes da av SELGER for å beskytte SELGER mot krav fra kjøperen... Det du fremmer er vel et erstatningskrav mot selger.

Det er forsikringsselskapet som representerer selgeren ved eierskifteforsikring så alle henvendelser går mot forsikringsselskapet, ikke mot selger.

Lenke til kommentar

Kravet rettes mot selger, som igjen lar forsikringsselskapet håndtere saken. Kjøper skal ikke måtte behøve å kontakte forsikringsselskapet:

"Kjøperen må passe på:

* å reklamere (helst skriftlig) til selgeren innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen, og senest innen det er gått 5 år etter overtakelses-tidspunktet."

Lenke til kommentar
Kravet rettes mot selger, som igjen lar forsikringsselskapet håndtere saken. Kjøper skal ikke måtte behøve å kontakte forsikringsselskapet:

"Kjøperen må passe på:

* å reklamere (helst skriftlig) til selgeren innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen, og senest innen det er gått 5 år etter overtakelses-tidspunktet."

Kjøper sitter med bevisbyrden, det sier seg selv at du må ta kontakt direkte med forsikringsselskap...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...