Gå til innhold

NMEA vs SIRF binary

cyclo

Anbefalte innlegg

Sitter her og slag lage et interface mot en intern GPS brikke som støtter både NMEA og SIRF binary. Jeg er litt i tvil om jeg skal velge NMEA eller SIRF binary som overføringsprotokoll. Er det noen som har synspunkter på fordeler og ulemper med de ulike protokollene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NMEA er helt klart det vanligste. Men årsaken til det ligger nok i at protokollen er langt eldre og var svært etablert da SIRF binary ble lansert. I mine øyne er SIRF binary en bedre protokoll f. eks. er checksum kalkulasjonen langt bedre, mens NMEA har den fordelen at den er langt letter å debugge/utvikle siden alt sendes i ASCII.

Nå har det seg slik at applikasjonen skal kun brukes av meg selv, og den skal kun brukes mot denne ene GSP-modulen. Ergo spiller utbredelse ingen rolle i det hele tatt her.

Det blir dog sannsynligvis til at jeg velger NMEA protokollen, ganske enkelt fordi dette er default på modulen. En gang langt i fremtiden når backupbatteriet går tomt for strøm og modulen er strømløs over lengre tid vil den falle tilbake på NMEA protokollen. Likevell er jeg ikke helt sikker her, fordi nettopp dette vil jo være en indikator på at batteriet må skiftes noe som det er en fordel å ha en indikator på.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Tja. Det skal vel godt gjøres å finne en modul som ikke støtter Sirf binary for tiden. Alt som er basert på SIRF III chipsettet støtter også Sirf binary. Mulighet for å bytte ut modul i fremtiden er neppe noe problem.

Kort oppsumert fordeler/ulemper jeg har kommet fram til:

Sirf binary:

+ kompakt (siden det er binært)

+ langt bedre og mer pålitelig checksum

+ flere instruksjoner

- vanskelig å debuge

- modulen vil falle tilbake på NMEA ved tomt backup batteri (kan også ansees som et plus)

NMEA:

- lettere å debuge

- kjappere å utvikle

Jeg tror faktisk valget har falt på Sirf binary, med mindre noen kommer med en utrolig god grunn for å velge NMEA som enda ikke er nevnt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...