Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm, men maskinen starter.

Anbefalte innlegg

Jeg bygget nettopp en ny datamaskin ut fra diverse deler. Startet den opp og alt virket fint. Installerte windows, sjekket CPU temperatur, installerte office, osv... Så puttet jeg inn den første driver cd-en som var til det trådløse nettverkskortet. Installerte og fikk beskjed om å restarte maskinen. Da jeg klikket på start på nytt fikk jeg blå skjerm, men maskinen restartet seg fint. Så installerte jeg antivirus og restartet igjen, fikk blåskjerm og under oppstarten fikk jeg beskjed om at filer i windowsen var korrupte.

Prøvde en ny restart og skjermen ble svart (oransje lys og melding på skjermen om "ingen signal").

Når dette oppstår kan det jo være defekt minne, cpu, hovedkort eller skjerm kort.

Leste feilsøking i manualen, men kom ikke noe lengre. For maskinen laget ingen pipelyder ved oppstart.

Prøvde å ta ut skjermkortet for å bruke kun det som var integrert i hovedkortet. Men like dødt. Prøvde en og en av de to RAM-brikkene, men like dødt. Så da gjenstår bare hovedkort og CPU.

Hva tror dere mest sannsynlig er feil? Jeg vil tro HK ettersom maskinen ikke lager noen pipelyder ved oppstart eller sender noe strøm ut til USB portene. Men er surt å plukke ut HK for å sende det i retur slik at det kan testes der jeg bestilte det for så få nytt. Slik tar jo tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gigabyte hovedkort og AMD XP 5000 CPU. Bestillingen av delene er ikke gjort fra min konto, så jeg har ikke akkurat betegnelsene foran meg.

Men maskinens virkemåte og feilsymptom skal ikke ha noe mye med delene i maskinen. De er som regel ganske generelle :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...