Gå til innhold

Hjelp til valg av utdannelse

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge fundert på hva jeg vil bli "når jeg blir stor", og en periode gikk jeg rundt uten planer i det hele tatt. Nå er situasjonen motsatt, nå har jeg for mange planer. :p

Jeg ble ferdig med videregående nå før sommeren, og skal bruke det kommende året på å ta opp litt fag (tar opp 2MX, 3MX og 2FY, da jeg valgte "feil" fag på videregående), jobbe og reise. Jeg tar opp disse fagene fordi jeg har tenkt litt på sivilingeniørstudier, evt. så er det greit å ha litt matte utover videregående uansett vil jeg tro.

Det jeg har tenkt på er enten:

- Teknologisk utdanning, enten innen petroleum eller produktutvikling/produksjon.

Har veldig lyst til å studere ved NTNU, og ta deler av utdannelsen i utlandet.

- Økonomiutdannelse, siviløkonom. Her har jeg ikke sjekket så mye ang. skoler, men jeg har lyst til å studere ved noe mer "spennende" enn BI eller NHH - gjerne i USA eller en europeisk storby.

Begge disse virker som interessante stuideretninger, der man har mulighet for tjene greit etter utdannelsen, og har mange muligheter mht. forskjellige jobbmuligheter.

Som dere sikkert ser, så ønsker jeg gjerne å studere i utlandet. Både fordi det gjerne er bedre skoler, og fordi det er en bra erfaring. Tror virkelig jeg vil angre hvis jeg velger å studere 5 år i Norge.

Så kommer spørsmålet, hva ville dere valgt hvis dere var meg? Tenker da på ting jobbmuligheter etter endt utdannelse, lønn etc. Vil gjerne ha en jobb hvor jeg kan reise mye, og ikke nødvendigvis en 9-4-jobb. Å jobbe i oljen virker interessant, samme med en økonomiutdannelse hvor man gjerne kan jobbe innen salg og markedsføring :p

Så jeg kunne trengt litt input. :)

På forhånd takk for hjelpen. :)

Endret av Oddvar Knus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et vanskelig valg ja. Er litt i samme situasjon som deg, hvor jeg ikke vil ha en vanlig 8-4 jobb og har lyst til å reise en del.

Bestemte meg for å prøve og søke på denne utdannelsen her: www.getonboard.dk

Det er bare å undersøke, ringe rundt til forskjellige studiesteder og prøve å komme i kontakt med folk som har vært gjennom den utdannelsen du har lyst til.

Lenke til kommentar

Hva med Industriell økonomi (5-årig master) på NTNU? Da får du en teknologisk og en økonomisk utdanning i ett. Ifølge nettsidene er det tilrettelagt for å ta ett av årene i utlandet, samt mulighet for å skrive masteroppgaven i utlandet i siste semester dersom du ønsker det.

Endret av 1503
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...