Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fiolett skjerm i noen spill!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et problem med at på noen spill (LotRO, World in Conflict), blir plutselig skjermen helt fiolett/lilla/rosa. Har prøvd med Ctrl+Alt+Delete osv., men eneste mulgihet er å skru av PC-en ved å holde power-knappen nede.

Har prøvd å pathce spillet og laste ned nye drivere (er en stund siden jeg gjorde det da), men ingenting funker.

Noen som vet hva det kan komme av? Skermkortet er Nvidia GeForce 8800GT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

å "fikse" det kommer an på om det stemmer at det faktisk er varmeutvikling eller om det er andre grunner. Jeg hadde et skjermkort som låste hele maskinen med en gang den nådde en tempratur på 65. Samme tempoverskridelse og samme symptom på to maskiner jeg testet på. Det var da feil på skjermkortet. Men jag har også hatt en sviktende strømforsyning som min teori ødela mye i maskinen (garantisak). Ram, skjermkort og psu har jeg levert og fått nytt. Psu ble faktisk sendt to ganger.

Overvåk med denne og sjekk tempraturen.

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Stresstest skjermkortet med denne i et vindu slik at du ser tempraturene på hwmonitor

http://www.daionet.gr.jp/~masa/rthdribl/

Lenke til kommentar

Dette problemet har jeg også hatt. Det viste seg at den ene porten på grafikkortet var føcka , så prøv den andre porten så ser du. Det kan også være feil på kabelen til skjermen din, men det er mye mere skjeldent.

mvh. Termos94

Lenke til kommentar

Får bare prøve å overvåke temperaturen litt da. Men siden problemet ikke skjer når jeg f. eks kjører Crysis på fult, så tviler jeg på at problemet er varme. Det har hittil bare skjedd i WiC og LotRO.

Men hvis det er en feil med skjermkortet, kan jeg da nektes nytt fordi jeg har innstallert RivaTuner, og skrudd bittelitt opp på skjermkortet og viften, men ombestemt meg og avinstallert igjen før jeg hadde restartet maskinen?

EDIT: Kortet lå på 57 grader (celsius) når jeg startet testen, og kortet gikk raskt oppover til sånn ca. 75 grader, og gikk så sakte opp til 85, gikk litt ned til 84, og så opp igjen til 87, og da ble skjermen svart...

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Tro kanskje jeg ødela noe med at viften justerer seg selv elns. når jeg drev med RivaTuner. Satt det til standard før jeg avinstallerte det though... Pappa har make maskin, bare med 4GB RAM istedenfor mine 2GB RAM. Kanskje jeg burde spørre ham om få ta samme testen der?

EDIT 2: Innstallerte RivaTuner igjen og skrudde av "Behold disse instillingene når windows starter"-greien og satte driverinstillingene tilbake til default og restartet. Skal ta en test om en stund for å se om det funket ;)

Endret av ulrik1012
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...