Gå til innhold

Tripod til video og foto

Anbefalte innlegg

jeg trenger en ny tripod til videokameraet mitt men hovedsaklig til mitt nikon d80 speilrefleks kamera.

min forrige knakk idet jeg klarte å tråkke på den, og liming er en dårlig idè, jeg har tenkt til å lage et steadycam av den gmale tripoden istedet.

men ja, trenger ny, tips? noen dere er fornøyd med? noen stødige

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Velbon CX-686 til både video og foto. Dette er et relativt billig videostativ som overasket meg positivt både mht hode og soliditet. Jeg kjøpte det for turbruk pga vekt da andre bra videostativer er veldig tunge (og dyre). Jeg bruker et semi-pro videokamera på nesten 2 kg og får fine panoreringer.

Har også brukt det til SLR og det funket, men da bør man passe på å låse hodet for å unngå "sig" ved svært lange lukkertider.

Billig og bra nok er min konklusjon.

Kjøpte det hos MPX her:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=12887

EDIT: Et stativ til både foto og video vil alltid bli et kompromiss. Dedikerte videostativer - i alle fall i den klasser jeg undersøkte - er veldig tunge og da blir de ubrukelige til mitt bruk, som er turbruk. Hadde tenkt å kjøpe et annet stativ til foto, men har funnet ut at jeg klarer meg fint med dette ene. I sin prisklasse tror jeg at dette er det beste. Neste prisklasse er kr 2000+.

Endret av roolf
Lenke til kommentar
Jeg ville nok ikke brukt CX-686 til foto. Jeg har det selv, men bruker det kun til video. Grunnen til det er at man ikke kan ta bilder i portrett-fortmat siden platen ikke kan vippes på høykant.

Det er da bare å kjøpe en L-brakett til kameraet det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...