Gå til innhold

Trenger jeg ny PSU?

Anbefalte innlegg

Jeg har 350W fra før og skal koble opp følgende:

- ASUS P5Q deluxe

- 3 x Western Digital Caviar SE16 640 GB

- Intel Core 2 Quad Q9450

- Corsair TWIN2X4096 8500C5DF PC2-8500

- PowerColor Radeon HD 3650 512 MB SCS3

Trenger jeg flere watt eller holder dette? Hvordan vil jeg merke det dersom det er for lite?

Evt anbefaling av støysvak PSU som passer i mitt Aopen H600B kabinett (ATX). Den medfølgende PSU'en har målene 87x140x151.

mvh Chatrine

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort fortalt, ja du trenger ny. Du vil merke det når pcn din ikke starter pga for lite strøm :D

Nøyaktig hvilken modell vet jeg ikke helt, du kan se litt på hardware.no om noen artikler på støysvake psu'r eventuelt sjekke komplett å se på brukererfaringene på noen av psu'ene der.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke 650W, men en god strømforsyning er alfa omega, da det er en av de viktigste komponentene i maskinen din.

Det er bedre å ha for mange watt, da jobber den lettere og er kjøligere og samtidig holder lengere.

Er ATX standard på hvor skruene skal være, og alle ATX strømforsyninger følger denne.

~ Mortis360

Lenke til kommentar

@Chatrine17.

Nei, det er langt fra sikkert at du trenger ny PSU. Jeg sjekket oppsettet ditt, Q9450, HD3650, 2 minnebrikker, 3 harddisker, 1 DVD, 4 stk USB enheter koblet på og fikk et behov for 274 Watt på PSU-kalkulatoren til eXtreme Power Supply.. Da ved 100 % load på CPU, noe som nesten aldri skjer.

Men så er det slik at 350 Watt er ikke 350 Watt, kvaliteten på PSU-er kan variere sterkt, samt at de forringes over tid, noe som kan gjøre at den ikke klarer systemet. En 3 år gammel PSU yter kanskje ikke mer enn 75 - 80% av opprinnelig effekt (avhengig av bruk). I tillegg er ATX standarden, dvs antall kontakter endret noe fordi selve hovedkortet krever noe mer og mer stabil strømforsyning.

Så om du poster hvilken PSU som sitter der i dag, er det lettere å gi en skikkelig anbefaling.

Slik sett kan det godt hende at det er lurt å kjøpe en ny. Og da er anbefalingen om en Antec NeoPower ikke dum, men du kan også velge en på 500 eller 550 Watt til ditt system, og ha nok "power" til ditt bruk. Også Corsair sine VX eller TX serier er bra saker.

Nå kan jeg opplyse at min HTPC som i dag har en Intel P4 2,6 Northwood, 2 Harddisker, ATI 9800 Pro skjermkort, og et par ekstra PCI-kort faktisk har omtrent samme strømkravet (5 Watt mindre), og den funker helt greit med en Antec TruePower 380 Watts PSU (Nå er Antec kvalitet da, noe levetid på mer enn 5 år bør fortelle). Det burde også indikere at den begynner å yte langt mindre, men har intet problem med å la HTPC stå på 24/7 og kjøre filmer med PostProcessing.

Det har dessverre satt seg et inntrykk at man må ha 650 - 750 Watt PSU eller mer for alle mulige slags oppsett, noe som bare er tull fra ende til annen.

Så du kan godt prøve å starte opp med den du har.

Eller vil jeg si meg enig med Mortis360, kvaliteten på PSU er nesten viktigere enn antall Watt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Takk for informative svar!

Trodde strøm var strøm og at det varte evig. Tok feil der gitt. Jeg har startet opp maskinen med den gamle på 350W og det går fint foreløpig, formaterer HDD nå.

Men jeg MÅ ha en ny pga. den gamle kun har strømkontakt til 1 SATA-disk, jeg skal ha 3, minst. Så det er mulig jeg går for den nevnte Antec selv om den kanskje er overkill. Må kikke litt rundt.

Lenke til kommentar
Støyer Antec NeoPower Blue 650W mindre enn Neopower 550W?

De er angitt å skulle ha samme støynivå alle PSU-ene i NeoPower serien. Selv om de har litt ulike vifter. Ellers så er Antec sine PSU-er jevnt over av den mer stille typen. Husk at jeg har en i en HTPC, så da skulle jeg være litt var for støy.

Apropos CPU-kjøler. En del mulige valg til fornuftig pris er:

Cooler Master Hyper 212, Scythe Ninja 2, Scythe Mugen. Finnes andre også, men jeg har satt en prisgrense på ca kr 350,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...