Morgaine Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Dersom du ønsker å lese Tolkien finnes det jo flere alternativer enn Ringenes Herre inkl. før- og etter-bøkene som hører til det universet. Jeg har ikke selv lest noen av disse "andre" bøkene hans, men har observert flere på biblioteket og i bokhandler: Eigil Bonde fra Heim eller noe slikt, er det en som heter, og Rundtomrask (?). Har inntrykk av at disse er lettere å lese - i hvert fall mye kortere Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 De høres ut som fjollete barnehistorier ut fra navnene, så jeg har aldri orka å lese dem jeg heller. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 De bøkene Morgaine nevner er "barnebøker" på lik linje som Hobbiten var en mer "barnevennlig" bok. Lenke til kommentar
Morgaine Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Er det jeg har regnet med. Men kanskje vi alle skulle gi dem en sjans - tross alt skulle jo Hobbiten, så fantastisk som den er, tyde på at også de andre kunne være verdt å lese? Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 De høres ut som fjollete barnehistorier ut fra navnene, så jeg har aldri orka å lese dem jeg heller. Rundtomrask var faktisk ganske underholdende, tro det eller ei. De andre bøkene (Leaf by Niggle, Eigil Bonde fra Heim, The Monsters and the Critics etc.) har jeg ikke lest, dog. Ah, ja. Brev fra Julenissen anbefales også. Sjarmerende liten bok. Lenke til kommentar
QuantumTrombone Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Ah, ja. Brev fra Julenissen anbefales også. Sjarmerende liten bok. Brev fra Julenissen kan så abolutt anbefales. Den er egentlig en "barnebok" (brev fra "Julenissen" til Tolkiens barn), men den er forferdelig underholdende, uansett. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Hvis man har lest "The Hobbit" så bryr man seg tydeligvis ikke om faktumet at boken er en barnebok. Så hvorfor ikke bare ta hele steget ut og nyte de litterære verkene til Tolkien? Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Hvis man har lest "The Hobbit" så bryr man seg tydeligvis ikke om faktumet at boken er en barnebok. Så hvorfor ikke bare ta hele steget ut og nyte de litterære verkene til Tolkien? +1 Tolkien er en habil forfatter, så selv om noen av bøkene hans åpenlyst er rettet mot barn, så er det ingenting i veien for at ikke også voksne skulle kunne sette pris på dem. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Det er tragiskt at Tolien ikke fikk skrevet flere bøker. Han var ikke akuratt en forfatter med mange bok utgivelser. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Og viss du får dilla på Tolkien etter å ha lese dei bøkane du finn på norsk, kan du jo lære dei Quenya, alvespråket. På www.tolkiens.nett finn du eit quenya-kurs. Då eg la saman alle leksjonane, blei det eit 160 siders langt dokument... DET er [ironi]spennande[/ironi] lesing, skal eg si deg... Det blir som å lese to-tre lærebøker som på skulen, berre mindre bilete (0, in fact), mindre interessant språk... VELDIG spennande.... Endret 8. mai 2009 av Norvegisk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå