stefan_h Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Jeg har lyst og begynne og lese bøkene til tolkien og jeg lurer på hvilken bok som er bra og ikke ringenes herre bøkene Lenke til kommentar
pertm Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Jeg vil først og fremst anbefalle Hobbiten. Den er bra og tar for seg hvordan Bilbo får tak i ringen. Silmarilion er også bra men er mer oppstykket, siden det ble utgitt etter at Tolkien døde og er mer hvordan arda ble skapt og det som skjer før Ringenes herre/hobbiten Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Silmarillion og The children of Hurin er 2 bøker jeg anbefaler å lese, selve byggesteinene til Ringenes Herre og Hobbiten. Du finner et kort kapittel i silmarillion som oppsummerer kort historien i The Children of Hurin men anbefaler på det sterkeste å lese begge bøkene. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Eg har lese Silmarillion og The Hobbit, kan anbefale begge. Korleis er The Children of Hurin fortalt? Som Silmarillion? Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 The Children of Hurin er en forlenget og mer dypgående fortelling av den som står opprinnelig i Silmarillion, historien om Turin Hurin's sønn. Den forteller mer dypgående konfliktene og et menneskelig perspektiv på alvenes krig mot Morgoth. Er litt lenge siden jeg har lest den men den er vel verd å få med seg. Lenke til kommentar
pertine Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Tolkien har ikke utgitt så mange bøker på norsk desverre En jeg absolutt synes du burde lese er "Silmarillion". Den virker kanskje litt tung i førsten, men den er verdt det Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Tolkien har ikke utgitt så mange bøker på norsk desverre En jeg absolutt synes du burde lese er "Silmarillion". Den virker kanskje litt tung i førsten, men den er verdt det Du får Hobitten, Ringenes Herre, Silmarillion og Hurins Barn på norsk. Hva savner du? Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Begynn slik: Hobbiten -> Ringenes Herre -> Silmarillion Hurins Barn har jeg ikke lest. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Children of Hurin er et kapittel i Silmarillion, Tolkien sier at det er et kapittel for en egen historie, og at det i Silmarillion er et sammendrag. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Hobbiten er den beste boken jeg noensinne har lest. Har lest litt Ringenes Herre, men dessverre ikke Silmarillion eller Hurins Barn selv jeg har begge bøkene her i huset. =) Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Begynn slik: Hobbiten -> Ringenes Herre -> Silmarillion Hurins Barn har jeg ikke lest. Slenger meg på der. Uten tvil Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Silmarillion er ganske tung i starten fordi det er så mye skapelsesberetning..masse sanger og harmonier og disharmonier og uendelig mye namedropping. Men kommer man forbi den biten er det en interessant bok. Det er ikke en beskrivelse av en enkelt hendelse som LOTR eller Hobbiten, mere et krønike over flere tidsalderer helt fra starten av verden opp til LOTR. Alvene er mest fremtredende i boka, men navn som Galadriel og Arwen er knapt fotnoter. Så det er nesten kun navn man aldri har hørt før om man bare har sett filmen eller lest LOTR. Den er egentlig mange mindre, uavhengige bøker slått sammen til en av Cristopher Tolkien etter farens død. Endret 14. august 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Det er nok lurt å lese Silmarillion til slutt ja, ellers vil ein fort gå lei. Etter å ha lese Hobbitten og LOTR har du ein viss peiling på kva det går i og kjenner igjen ein del navn her og der. Lenke til kommentar
Sokkhove Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Les Rundtomrask! den er bra... kanskje for den yngre garde, men det er vel strengt tatt hobbiten og:) Rundtomrask er ikkje lagt til midgard, men eg syns fortsatt den fortjener ein plass her:p Om du er ute etter bøkene som er lagt til "ringenes herre-universet" er vel rekkefølgen nevnt ovanfor her (Hobbiten-Ringenes Herre-Silmarillion) ein brukbar start:) Hurins barn har eg ikkje lest langt nok i til å kunne anbefale den over Ufullendte fortellinger, men så vidt eg har forstått det står og deler av forteljinga der i hovedsak i Ufullendte fortellinger og noko av det i Silmarillion. I Ufullendte fortellinger (masse gjentaking av ufullendte her no!) kan du og lese om Nümenor og korleis Sauron kom til makta:) det er kult. Silmarillion er absolutt verdt å lese, men den er svært tung. Masse stamtavler og stadnavn å halde styr på. Endret 14. august 2008 av Sokkhove Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Så rart at du ikke har lest Hurins Barn. Du kjøpte den jo for over ett år siden! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) ¨Det mange tror når de ser slutten på Return of the King, er at alvene dør når de drar til "Grey Havens". Såklart gjør de ikke det, Middle-earth er bare et landområde, det er mange land rundt som alvene har hatt som sine egne lenge før menneskene kom, Middle-Earth skulle være menneskenes land egentlig. De bare forlater M-E for å overlate fremtiden til menneskene, og drar til sine egne land igjen. Endret 15. august 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Les Hobbiten, den er stort sett morsom, og deretter Ringes Herre, også en bra bok. Silmarillion er for spesielt interesserte. Lenke til kommentar
Sokkhove Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Så rart at du ikke har lest Hurins Barn. Du kjøpte den jo for over ett år siden! noken har fortsatt boka mi Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Så rart at du ikke har lest Hurins Barn. Du kjøpte den jo for over ett år siden! noken har fortsatt boka mi Hmm. Faen til idiot. Den må du få tilbake! Kansje du kan bytte med noe bedre enn 'granatepple', neste gang? Ringdrotten eller noe? Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Begynn med Hobbiten, da den er grei og lettlest. Silmarillion er en god del tyngre å pløye seg igjennom, og den er nok i stor grad for de spesielt interesserte (samme med Children of Hurin, Unfinished Tales og History of Middle-earth-serien). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå