bobb Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Jeg har lett litt rundt på nettet og prøver å finne en kompakt erstatning til mitt nylig stjålte Nikon D50 (med 18-55 DX obj.) D50'en ga glimrende resultater, men kone og barn fant det litt tungt og stort og vanskelig å bruke. Derfor har jeg bestemt meg for å gå kompakt etter 30 år med slr (3 år med dslr) Jeg er fortsatt "avhengig" av god kvalitet, og derfor har jeg redusert utvalget til disse 3 da det ser ut som om disse vil være toppen av dette segmentet (og med ca samme pris) Alle 3 har mulighet for et vidvinkeladapter. -har noen erfaring med slike adapter Bare Canon har et teleadapter (selv om G9 allerede har størst/lengst zoom) -har noen erfaring med zoomadapter Vil slike adapter redusere de optiske egenskapene til objektivene dramatisk? Det ser ut for meg at det er Lumix LX3 som vil ha et forsprang når det gjelder optikk, men siden det bare er G9 som er i handelen foreløpig, så finnes det ingen tester som kan bekrefte dette (jeg har ikke funnet noen på nett) Vil det være nærliggende å sammenligne testene på Nikon P5100, Lumix LX2 og Canon G9, og tro at både Nikon og Panasonic har bedret performance betraktelig på de nye modellene? Alle gode innspill vil være nyttige. Endret 8. august 2008 av bobb Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 P600 har jeg ikke så veldig stor tro på da den har altfor stor oppløsning. G9 vet vi fra tester og andres erfaringer at oppfører seg brukbart. LX3 kan bli bra, Ricoh GX200 skal også være forbedret opp på et nivå hvor den er interessant. Tom Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Jeg følger litt med i dette markedet for seriøse kompaktkamera, da jeg også finner at en speilrefleks ikke alltid er optimalt å drasse på. Alternativene slik jeg ser dem: 1. Panasonic LX3. Fremstår som et fantastisk kamera på papiret, så er veldig spent på tester av det. 24mm, f/2-f/2,8, bildestabilitsator, raw etc høres meget bra ut. Og "kun" 10 mpx. Litt kort i tele-enden, men det er ikke et problem for meg. 2. Ricoh gx-200. Dette fremstår egentlig som et mer sexy kamera, skal være enkel og rask å håndtere og bruke. Bra raw-buffer. 24mm vidvinkel, bildestabilisator. Er litt mer skeptisk til støy og bruk av støyfjerningsalgoritmer, så avventer tester. Er også dyr i Norge. 3. Canon G9. Litt større og tyngre enn de andre? Generelt et meget bra kamera har jeg forstått, men er uaktuelt for meg pga kun 35mm vidvinkel. Det går rykter om en forestående G10 som skal ha bedre vidvinkel, jeg ville satset på den. G9 har jo bra tele, hvis det er viktig for deg. 4. Nikon p6000. Tja. Virker uspennende på meg, 13,5 megapiksler? Jeg har kun 6 på D40 og det funker bra for min del... Rart raw-format. Lyssvakt objektiv. Forgjengeren fikk mye pepper for treg autofokus, får håpe det er blitt bedre her. 5. micro4:3. Dette systemet virker meget spennende, og vil garantert blåse disse andre kompaktalternativene av banen på bildekvalitetsfronten. Ulemper er at det kan drøye litt før de første kameraene og objektivene kommer på markedet? Jeg håper de blir omtrent like store som canon g9, da vil jeg ha en! :-) Endret 8. august 2008 av sverrelerre Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 ... 5. micro4:3. Dette systemet virker meget spennende, og vil garantert blåse disse andre kompaktalternativene av banen på bildekvalitetsfronten. Ulemper er at det kan drøye litt før de første kameraene og objektivene kommer på markedet? Jeg håper de blir omtrent like store som canon g9, da vil jeg ha en! :-) Der er jeg enig med deg. Bra oppsummering forøvrig. Tom Lenke til kommentar
bobb Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Canon G9 har jo muligheten til et X 0,75 adapter som gir tilnærmet 24mm vidvinkel. Allikevel blir jeg litt skeptisk til slike adaptere. Det må vel ha en innvirkning på den optiske ytelsen (sannsynligvis lys styrken). Skulle gjerne hørt om erfaringer med G9 med adapter. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 en ting med slike vidvinkel adaptere: de er ofte svært store. Her er noen bilder av G9 med en slik adapter. Størrelsen blir fort latterlig, og en kunne like så gjerne hatt et speilreflekskamera... Lenke til kommentar
bobb Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Panasonic Lumix DCM-LX3 har blitt testet av flere nå, og det finnes en del reviews allerede på nett som f.eks denne. Det ser ut som det utelukkende er positive reviews, og kameraet får masse skryt. Bildene som er lagt ut ser glimrende ut, og de sample images jeg har funnet av f.eks Powershot G9 ser ut som de er tatt med min Sony Ericsson K800 i forhold. Nikon P6000 med sitt nye RAW format ser på papiret bra ut, men mange har bekymringer rundt det nye formatet. Jeg har det ikke, men tipper at muligheten for at jeg går fra PC til Mac er så stor at dette burde kanskje bekymre litt? Uansett, ser at LX3 ikke har fått noen pris i Norge ennå, så jeg smører meg daglig inn med en tube tålmodighet. Panasonic lover en produksjonshastighet på 20.000pr måned, og da skal det vel godt gjøres å få fingrene i et kamera på denne siden av jul............ Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Uansett, ser at LX3 ikke har fått noen pris i Norge ennå, så jeg smører meg daglig inn med en tube tålmodighet. https://prisguiden.no/fritekst_sok.php?pr...&pricemax=0 Har kommet noen priser, i overkant av 4000 kr. Prisguiden er oppdatert også nå, slik at den finner de samme kameraene. Lenke til kommentar
bobb Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Uansett, ser at LX3 ikke har fått noen pris i Norge ennå, så jeg smører meg daglig inn med en tube tålmodighet. https://prisguiden.no/fritekst_sok.php?pr...&pricemax=0 Har kommet noen priser, i overkant av 4000 kr. Prisguiden er oppdatert også nå, slik at den finner de samme kameraene. Flott. Da ser det ut til at kameraet ligger som da andre i samme klasse (de jeg nevnte i overskriften på posten) Må nok legge inn en pre-order der det er mulig :-) Lenke til kommentar
bobb Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Litt artig, men ser nå at i min innledende post har jeg skrevet 'stjålte' Nikon. Tenker det ser ritigere ut med 'stjålne' Nikon. Jeg ville nok ikke vœre på utkikk etter nytt kamera hvis jeg nylig hadde stjålet et Nikon. :-) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Der fikk jeg litt tenning for LX3. Designkoseptet er såpass lekkert med det fine hjulet på toppen, hotshoe med optisk søker og den dominerende zoomen gjør at det nesten er verdt det å legge ut de ekstra kronene som Leica-varianten kommer på. Med den brune beredskapsvesken og sort kamera kommer det til å fremstå som det lekreste kompaktkameraet på markedet. Det er jo mulig å kjøpe den Leica-vesken til Panasonic også, men det blir litt juks. Ellers ser det også ut som et ideelt kamera for meg, hvis vi glemmer micro FT et øyeblikk. Bildekvaliteten virker ok, men fokus på det seriøse i default. Noe jeg synes er et godt tegn. Jeg ser frem til flere seriøse tester blant annet i DPreview og her på akam. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg har også lagt merke til dette kameraet, og leser omtrent alt jeg kommer over av brukererfaringer på dpreview o.l. Det har vært en test på photographyblog eller noe sånn, men den var svært sammenfattet og enkel. Jeg venter heller på akam og dpreview. Jeg liker også skinnvesken, skikkelig kul og retro! Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Finnes det noe informasjon om Leica følger opp med sin modell av LX3 ? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Finnes det noe informasjon om Leica følger opp med sin modell av LX3 ?Har ikke sett noe informasjon, men mye tilsier at det skal skje. Prisene på C-Lux 2 og D-Lux 3 har gått ned, og forklaringen skal visstnok være at nye modeller er i vente. Har veldig lyst på en Leica-versjon av denne - med original lærveske ;-) Lenke til kommentar
Leopoldleo Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Jeg har hatt LX2 siden mars ifjor og går god for denne, fantastisk kamera, med et vell av muligheter og manuelle instillinger, måling av hvitbalanse, eksponeringskontroll av blitz osv osv. Hvis LX3 er bedre så blir det en løp og kjøp anbefaling fra meg:) De andre er helt sikkert veldig gode kameraer det også, men har ingen erfaring med disse. G-serien til canon var ett av de alternativene jeg så på, men valgte til slutt LX2. Lenke til kommentar
bobb Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Dette er virkelig vanskelig. Jeg har nå "trålet" nettet etter bilder tatt med både Powershot G9, LX3 og Nikon P6000. Vel, Nikon P5100 er det nærmeste jeg kom, men absolutt et godt kamera som garantert får ytterligere en oppgradering med P6000. Jeg har lest "hundrevis" av tester, og selv om det kan sprike litt, virker det som om det er stort sett enighet rundt bildekvaliteten på disse kameraene. Så klarer jeg å konkludere? Desverre er det ikke mulig, siden bildekvaliteten er gjennomgående god, og støynivået på høy ISO får samme dårlige "stempel" på alle 3 kameraer. Men jeg har avdekket et par ting under min søken etter det ideelle pocket format kameraet. Canon og Nikon har allerede optisk søker. Alle har mulighet for vidvinkeladapter. (selv om slagskygge oppstår ved bruk av innebygd blits) Alle har hot-shoe. Bare Canon har teleadapter, men siden Nikon P5100 har teleadapter, kan man sikkert forvente at P6000 vil kunne utstyres med en slik også etterhvert. Panasonic ser ut til å ha et ørlite forsprang ved lite lys, men er det nok til å utkonkurere de andre 2. Alt i alt er nok alle 3 kameraer tilstrekkelig, og beyond tilstrekkelig for meg som viser bilder på TV. Har nok bare en HD ready 42", så jeg vil nok få muligheten til å kjøre høykvalitets bildeshow uansett kameravalg. Forresten, jeg har en datter på 10 som også elsker å fotografere, og hennes billige pocketkamera er modent for utskifting. Derfor har jeg sett meg ut enten P5100 eller Powershot a650 for henne, men med tanke på at P5100 har oppladbart batteri og mulighet for ekstern blitz samt masse tillegsutstyr, tror jeg nok at valget faller på Nikon. Derfor er jeg også på glid når det gjelder P6000 for meg. Jeg har jo hatt Nikon en stund, og da ligger det en psykisk sak her også ;-) Bare det kunne komme en P6000 test snart, så forvirringen blir komplett....................... :-) Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Bare det kunne komme en P6000 test snart, så forvirringen blir komplett....................... :-) Eller G10 ? Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 fant akkurat den første grundige testen av LX3 (ja, vet det var en test på photgraphy blog, men den var ikke akkurat imponerende mtp metodikk...) : http://www.lawrenceripsher.com/blog/2008/0...ion-part-1.html Konklusjon: The LX3 has all the things that should matter (and certainly all the ones that matter to me) - class leading optics, excellent build quality and size, great controls (despite a few quirks) and evolutionary improvements in sensor performance. These all add up to a photographic tool that has allowed me to capture high quality images with greater ease than any other compact camera I've used before - and that's really my bottom line. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå