Gå til innhold

Georgia har startet krig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Syns det er merkelig at slike sykehus ikke kunne ha blitt benytte f.eks i Afrika og i konfliktene der nede....må et vestlig området til før det skjer noe...

 

F.eks. I Somalia er jo ikke problemene at de ikke trenger mat eller sykehus, men heller det at man vil få hodet hugget av hvis man er hvit og prøver å ta seg inn i området, og mat eller penger vil gå til tilfeldige krigsherrer og deres sak, ettersom det ikke finnes noen regjering som kan distrubuere godene. Kort sagt så er det så ille at man ikke kan gjøre noe med det.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
F.eks. I Somalia er jo ikke problemene at de ikke trenger mat eller sykehus, men heller det at man vil få hodet hugget av hvis man er hvit og prøver å ta seg inn i området, og mat eller penger vil gå til tilfeldige krigsherrer og deres sak, ettersom det ikke finnes noen regjering som kan distrubuere godene. Kort sagt så er det så ille at man ikke kan gjøre noe med det.
Du får sagt det.
Lenke til kommentar
Vis USA bestemmer seg for å hjelpe Georgia så er det klart at Storbritannia følger etter. Forholdet mellom Russland og Storbritannia er ganske så kaldt. Mener å ha lest at EU jobber for å få Russland mer med inn i EU. Georgia jobber ikke bare for å komme seg inn i Nato men også for å komme seg inn i EU.

 

Men om USA blander seg, så kan det her føre til en ny verdenskrig. Om det går skikkelig galt. Har jeg rett?

Om det går skikkelig galt, så ja.

 

Ja, det kan bli katastrofalt, men tror du innerst inne at USA vil gå med på det?

 

The Georgian leader said on television: "What Russia is doing in Georgia is open, unhidden aggression and a challenge to the whole world.

 

"If the whole world does not stop Russia today, then Russian tanks will be able to reach any other European capital."

 

Georgia vil jo at land skal ta dems side, så det bygges jo opp en ganske høy spenningskurve, og hvis noen tar Georgias side og begynner med kamper mot Russland, kan det du sier, bli til virkelighet.

Forhåpentligvis vil USA holde seg ute, men man kan også se det slik: Georgia har militært støttet Irak krigen siden begynnelsen. De har den nest største styrken i landet med tanke på innbyggere. Med andre ord, USA og Georgia er allierte. USA har interesser i Georgia, og vil bevare den georgiske regjeringen.

 

Vi får bare at når alt kommer til alt, så vil konflikten roe seg ned uten noen innblanding fra USA.

 

En ting jeg reagerer på er dette:
Tidligere har internasjonale medier meldt at Internasjonale Røde Kors har problemer med å få sendt inn ambulanser i hovedstaden. Hittil er det meldt om 1400 sårede, hvorav flere hundre av dem er sivile.

 

Nå opplyser Mads Harlem, fungerende kommunikasjonssjef i Norges røde kors til Dagbladet.no at den norske hjelpeorganisasjonen er klart til å sende inn et feltsykehus som er stort nok til å erstatte et vanlig norsk sykehus, hvis de blir bedt om det.

- Sykehuset har sengeplass til 200 mennesker og kan bemanne opptil 250.000 sårede, sier Harlem.

- Problemet nå er at Røde Kors har begrenset med personale i området. Lagre med mat og medisin er allerede installert i byen, det har de vært siden 1992, sier den fungerende kommunikasjonssjefen i Norges Røde Kors til Dagbladet.no.

 

Han understreker at de må avvente Internasjonale Røde Kors sin kartlegging av behovet for hjelp i Tskhinvali. Dette kan ta et par dager.

- Vi er beredt og stiller opp hvis Internasjonale Røde Kors ønsker det. (Artikkel

)

Syns det er merkelig at slike sykehus ikke kunne ha blitt benytte f.eks i Afrika og i konfliktene der nede....må et vestlig området til før det skjer noe...

Helt enig, men mest sannsynlig så er det prioritert i Europa og de vestlige landene fordi der er der Røde Kors befinner seg. Konfliktene i Afrika berører ikke så mye av den vestlige verden slik som denne konflikten vil berøre oss.

Sånn rett hypotetisk gjettet fra meg.

 

F.eks. I Somalia er jo ikke problemene at de ikke trenger mat eller sykehus, men heller det at man vil få hodet hugget av hvis man er hvit og prøver å ta seg inn i området, og mat eller penger vil gå til tilfeldige krigsherrer og deres sak, ettersom det ikke finnes noen regjering som kan distrubuere godene. Kort sagt så er det så ille at man ikke kan gjøre noe med det.

Nå må du skjerpe deg. Trenger de ikke mat eller sykehus i Somalia? Akkurat den krever jeg en ganske solid kilde på!

Lenke til kommentar

USA vil ikke hjelpe Georgia mere en de allerede har gjort via uttalelser etc. Å tro at USA vil hjelpe Georgia noe mer er egentlig ganske tåpelig, tenk deg selv hva de taper på noe slikt.

Georigia har vært utrolig lysten på å få større kontroll etter at de fikk ny leder i 04 og nå fant de sjansen til å prøve å buffe litt for så å se hva de kan vinne på det.

FN vil sikkert stelle i stand en slags avtale og så får vi se hva som skjer.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Kunne noen tatt seg 2 minutter til å forklare meg situasjonen? Sør-Ossetia prøver å få uavhengighet fra Georgia, og siden Sør-Ossetia offisiellt er en del av Georgia så blir de automatisk med i krigen? Hva var konflikten mellom Sør-ossetia og Russland før det?

Lenke til kommentar
Kunne noen tatt seg 2 minutter til å forklare meg situasjonen? Sør-Ossetia prøver å få uavhengighet fra Georgia, og siden Sør-Ossetia offisiellt er en del av Georgia så blir de automatisk med i krigen? Hva var konflikten mellom Sør-ossetia og Russland før det?

 

Kort fortalt:

 

Når Sovjet faller løsriver Georgia seg. Med seg i det nye Georgia tar de med seg en del av et område kalt Ossetia. Sørdelen av Ossetia havner i nye Georgia. Innbyggerne i Sør Ossetia som i hovedsak er "russere" vil ikke være med i dagens Georgia. De ønsker sin egen stat/være en del av Russland. Georgia vil (som sovjet i sin tid) ikke at Sør Ossetia skal løsrive seg.

 

Jeg synes hele episoden er en del ironisk.

 

I Sør Ossetia er det folk som kjemper mot Georgiske styresmakter, og støttet av Russland har de i senere tid mer eller mindre styrt seg selv. Georgia har nå fått nok av dette og ønsket å gjennta kontroll. Georgia angriper med militære styrker, i mellomtiden har Russland vært taktisk smarte og utstedt russiske statsborgerskap til nesten samtlige innbyggere i området. Dermed vil georgiske militære automatisk drepe russere når de dreper ossetere. Russland får på denne måten en god unnskyldning for å beskytte Sør Ossetia.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Liksom ... I korte trekk:

Sør Ossetia er en liten del av Georgia mot Russland, hvor det bor omtrent bare russere. De vil løsrive seg fra Georgia, og derfor var det fredsstyrker der.

 

Tidligere i dag, sendte Georgia artilleri mot dette stedet og drepte flere soldater, og dermed begynte mobiliseringen og Russland sendte etterhvert fly som angrep andre steder inn i Georgia.

 

Dermed beordet Georgia "de beste" av sine soldater som var i Afganistan hjem, og skal kjempe for å ikke miste denne delen av landet.

 

Det som blir diskutert nå, er om USA vil blande seg inn med tanke på at det er de som har bygd opp hæren til Georgia samt er alliert med de. USA har også oljeledninger som går gjennom Sør Ossetia, og spørsmålet er om Russland vil hindre USA i å få denne oljen.

Endret av kimjonas
Lenke til kommentar
Hva synes dere om denne uttalesen?

 

- Russerne dreper sivile med vilje

Georgias president om russiske styrker

 

(VG Nett) Georgias president Mikhail Saakashvili fortviler over det han kaller målrettet russisk bombing mot sivilbefolkningen i landet.

 

Hva er det de gjorde tidligere i dag da? Fyrte av raketter mot et sted med "fredssoldater"?

 

 

Er ikke denne uttalesen litt som å kaste stein i glasshus?

 

Jo det er å kaste stein i et glasshus, spesielt da Georgerne også har angrepet/bombet et sykehus.

 

Håper bare at Georgerne trekker seg tilbake, for nå har dem gjort en giga tabbe ved å angripe seg "selv".

Lenke til kommentar

Jeg liker russerne for hvordan de behandler sånne ting her. Tenker på den terror aksjonen på den skolen og i det teateret som var for noen år siden. Plustlig har dem gått til aksjon og drept mange inkludert sitt eget folk. Selvsagt det er helt feil, men folk burde forstå at man ikke bør legge ut mot dem. Det skjer hvertfall noe asap og jeg respekterer dem for det. De angriper før resten av verden har fått sagt noen ting. Tar ting i egne hender før Bush våkner om morran.

 

Ta kontroll over situasjonen kaller dem det selvom uskyldige dauer som fluer. Russere er stein hakke gærne og de rydder opp i ting på en effektiv brutal måte. Bare se denne saken. Jeg visste ingenting før jeg hørte om byer som var jevna med jorda og 150 stridsvogner osv.. Det er stort og det skjer plutslig. Null toleranse for terror, trusler og bullshit. Georgia burde vite bedre enn og yppe med russere.

 

Nå veit ikke jeg noe om historien bak alt dette, men russland lar man være i fred. Det vet t.o.m dumme Bush får vi for all del håpe.

 

Tror ikke USA tør eller har råd til og gjøre noe i den saken her. Økonomien til USA kommer til og fullstedig knekt hvis de blander seg inn her også. Blir veldig spennede og følge med fremover...

Lenke til kommentar
Jeg liker russerne for hvordan de behandler sånne ting her. Tenker på den terror aksjonen på den skolen og i det teateret som var for noen år siden. Plustlig har dem gått til aksjon og drept mange inkludert sitt eget folk. Selvsagt det er helt feil, men folk burde forstå at man ikke bør legge ut mot dem. Det skjer hvertfall noe asap og jeg respekterer dem for det. De angriper før resten av verden har fått sagt noen ting. Tar ting i egne hender før Bush våkner om morran.

 

Ta kontroll over situasjonen kaller dem det selvom uskyldige dauer som fluer. Russere er stein hakke gærne og de rydder opp i ting på en effektiv brutal måte. Bare se denne saken. Jeg visste ingenting før jeg hørte om byer som var jevna med jorda og 150 stridsvogner osv.. Det er stort og det skjer plutslig. Null toleranse for terror, trusler og bullshit. Georgia burde vite bedre enn og yppe med russere.

 

Nå veit ikke jeg noe om historien bak alt dette, men russland lar man være i fred. Det vet t.o.m dumme Bush får vi for all del håpe.

 

Tror ikke USA tør eller har råd til og gjøre noe i den saken her. Økonomien til USA kommer til og fullstedig knekt hvis de blander seg inn her også. Blir veldig spennede og følge med fremover...

Achtung! :thumbup:

 

Men den konflikten her, har vel vart en liten periode da, men har ikke vært mye omtalt i media.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...