Gå til innhold

Georgia har startet krig


Anbefalte innlegg

Rolig og rolig. Inntrykket jeg har av Russland er "søskenkjælighet" på likhet med å holde pekefingern nær ansiktet mens en sitter i baksete av bilen og gjentar "jeg tar ikke på deg, jeg tar ikke på deg, jeg tar ikke på deg". Hva man ser nå kan være lillebror som har sett seg lei og klasket fingen bort, og storebror tar anledningen til å utbryte i full brytekamp.

 

Hva de eksakte detaljene er i denne saken er for tidlig til å si med sikkerhet.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rolig og rolig. Inntrykket jeg har av Russland er "søskenkjælighet" på likhet med å holde pekefingern nær ansiktet mens en sitter i baksete av bilen og gjentar "jeg tar ikke på deg, jeg tar ikke på deg, jeg tar ikke på deg". Hva man ser nå kan være lillebror som har sett seg lei og klasket fingen bort, og storebror tar anledningen til å utbryte i full brytekamp.

 

Haha, skal si jeg fikk flash-back til barndommens bilturer :!:

Lenke til kommentar

Mulig georgierne var de som skjøt først, men man må se helheten her. Russland okkuperer et område i et land med "fredsbevarende styrker", under det påskuddet at det finnes russiske borgere der. Kjenner man til russisk retorikk og generell russisk historie vet man at dette er en sannhet med visse modifikasjoner. De har alltid hatt en agenda ovenfor Kaukasus, og nå er jeg redd de har fått den unnskyldningen de trenger for å starte en gedigen krig i dette område. Vi burde i solidaritet med det georgiske folk, bombe Barentsburg! Den skal jeg love dere russerne ikke hadde sett komme :!:

Lenke til kommentar

Nå er det jo slik at 90% av innbyggerene i Sør Ossetia har russisk statsborgerskap. Altså dreper Georgia ossetere(?) dreper de russere.

 

Jeg må si jeg finner det litt rart når en stat som selv er en utbryter ikke tillater andre å bryte ut fra seg selv igjen.

 

Vet ikke om noen av dere så det direktesendte intervjuet med presidenten i Sør Ossetia på BBC. Jeg må si det var direkte usmaklig at et statsoverhode i kaukasus for intervjuets del hadde rigget opp et EU flagg i bakgrunnen. Det vitner om å egge til konflikt.

 

Jeg synes også vi bør være litt forsiktige med å støtte "alle" som ikke er enige med Russland. Jeg tror ikke at Russland nødvendigivs er noen "verre" en hvilket som helst annet stort land med interesser i forskjellige områder. Vi vet jo alle hva som skjedde med Afghanistan. Et lite klipp fra wiki:

 

The Islamists who fought also believed that they were responsible for the fall of the Soviet Union. Osama bin Laden, for example, was asserting the credit for "the collapse of the Soviet Union ... goes to God and the mujahideen in Afghanistan ... the US had no mentionable role," but "collapse made the US more haughty and arrogant."
Lenke til kommentar
Nå er det jo slik at 90% av innbyggerene i Sør Ossetia har russisk statsborgerskap. Altså dreper Georgia ossetere(?) dreper de russere.

 

Jeg må si jeg finner det litt rart når en stat som selv er en utbryter ikke tillater andre å bryte ut fra seg selv igjen.

Ja, det er snodig, ikke sant? men ikke overraskende. Nåtiden handler om å ha makt, og har man ikke makt, må man prøve å opprettholde det ... det man har, med alle tenkelige midler. (?)

 

 

Jeg synes også vi bør være litt forsiktige med å støtte "alle" som ikke er enige med Russland. Jeg tror ikke at Russland nødvendigivs er noen "verre" en hvilket som helst annet stort land med interesser i forskjellige områder.

Her synes jeg at du drar frem en litt viktig ting. Etter alt som har skjedd tidligere i verdenshistorien, synes jeg alle har fått et negativt syn på land som Russland og Tyskland. Hvorfor er det slik?

Alt de gjør, blir feil i mange sine øyne.

 

F.eks. i klassen, ble det tatt opp hva man synes om Tyskland, nå som de har kommet seg på fote etter krigene.

Det første som man hører i klasserommet, før man nesten rekker å tenke, er at noen roper "Korte, tykke menn med Hitlerbart". Og hvert argument for at Tyskland faktisk har blitt en viktig nasjon i dagens samfunn, blir slaktet med kommentarer som bl.a. "Alle land hjelper de fordi de synes synd på det gamle stakkars nazi-landet" og slike ting.

 

Jeg har ingen direkte erfaringer på lik linje med dette, mot Russland, men jeg føler at mange føler det samme for dem.

 

Nå har jeg kanskje sporet litt av, men ja, det er mange som tar parti med USA, til tross for at det de sier er galt eller ei.

Endret av kimjonas
Lenke til kommentar

Hva synes dere om denne uttalesen?

 

- Russerne dreper sivile med vilje

Georgias president om russiske styrker

 

(VG Nett) Georgias president Mikhail Saakashvili fortviler over det han kaller målrettet russisk bombing mot sivilbefolkningen i landet.

 

Hva er det de gjorde tidligere i dag da? Fyrte av raketter mot et sted med "fredssoldater"?

 

 

Er ikke denne uttalesen litt som å kaste stein i glasshus?

Lenke til kommentar

Georgia henter nå halvparten av sine styrker i Irak hjem igjen. Leser også at Abkhasia er meldt inn på Sør-Ossetia og Russlands side. Flere som føler seg for å komme seg vekk fra georgiernes klype?

 

Men så er det noen spørsmål. Vil man med tid og stunder se et Georgia i grus, og et Russland som viser muskler for alvor? Eller er det en en-måneds-krig, som det var i mellom Libanon/Hozbollah og Israel?

Lenke til kommentar

Forhåpentligvis det siste, men siden Georgia har gått til full mobilisering av styrkene tyder på at de ikke vil gi seg. Russland har en enorm militær makt og vil knuse Georgia uten problemer. Om ikke Georgia gir seg, vil dette mest sannsynlig skje. Problemet for resten av verden vil være om USA, Storbritannia, EU eller lignende går for å hjelpe Georgia.

Lenke til kommentar

Jeg tror det ikke kommer til å gå så langt at Georgia kommer til å bli sendt tilbake til steinalderen. Det blir nok mest sannsynligvis en enighet mellom partene, etter at FN har kommet inn i bildet.

Endret av kimjonas
Lenke til kommentar

Forhåpentligvis er det slik utfallet blir.

Allikevel så har begge landene mobilisert for fullt. Russland har allerede overtaket, så det er sannsynligvis Georgia som må gi seg. Men når de allerede har tilbakekalt 1000 soldater fra Irak tviler jeg på at de er klar for å gi seg. Nå trygler også presidenten i Georgia USA om hjelp, og hvis USA velger å støtte Georgia i kampen mot Russland, frykter jeg at vi vil være vitne til en enorm krig som vil vare i lengre tid (kanskje år) fremover, og som vil involvere flere land i verden.

Lenke til kommentar

Vis USA bestemmer seg for å hjelpe Georgia så er det klart at Storbritannia følger etter. Forholdet mellom Russland og Storbritannia er ganske så kaldt. Mener å ha lest at EU jobber for å få Russland mer med inn i EU. Georgia jobber ikke bare for å komme seg inn i Nato men også for å komme seg inn i EU.

 

Men om USA blander seg, så kan det her føre til en ny verdenskrig. Om det går skikkelig galt. Har jeg rett?

Endret av Sriptum
Lenke til kommentar

Ja, det kan bli katastrofalt, men tror du innerst inne at USA vil gå med på det?

 

The Georgian leader said on television: "What Russia is doing in Georgia is open, unhidden aggression and a challenge to the whole world.

 

"If the whole world does not stop Russia today, then Russian tanks will be able to reach any other European capital."

 

Georgia vil jo at land skal ta dems side, så det bygges jo opp en ganske høy spenningskurve, og hvis noen tar Georgias side og begynner med kamper mot Russland, kan det du sier, bli til virkelighet.

Endret av kimjonas
Lenke til kommentar

Med tanke på at de har trent georgiske styrker og har en god andel av oljen der. Kanskje. Hvem vet?

 

Vel....... I den forstand, håper jeg at det blir fredsforhandlinger etterhvert. Kan ikke tro at presidenten i Georgia er så tjukk i hue at han erklærer krig mot Russland. Og Russland hadde fredsbevarende styrker. Tror neppe at noen land går på Georgias side med det første.

Endret av Sriptum
Lenke til kommentar

Det at Georgianske presidenten har ropt på USA er jo et brilliant sjakktrekk egentlig. Hvordan ellers skal det vestlige media få snusen på det og at det ikke bare blir glemt i en avis-notis som f.eks ting som grusomheter på det Afrikanske kontinentet blir.

 

Det at Putin er personen som blir spurt i media er da ikke så rart. Det er OL og hvor er det et sykt stort pressekorps for tiden? Det er i Kina ja...

 

En ting jeg reagerer på er dette:

Tidligere har internasjonale medier meldt at Internasjonale Røde Kors har problemer med å få sendt inn ambulanser i hovedstaden. Hittil er det meldt om 1400 sårede, hvorav flere hundre av dem er sivile.

 

Nå opplyser Mads Harlem, fungerende kommunikasjonssjef i Norges røde kors til Dagbladet.no at den norske hjelpeorganisasjonen er klart til å sende inn et feltsykehus som er stort nok til å erstatte et vanlig norsk sykehus, hvis de blir bedt om det.

- Sykehuset har sengeplass til 200 mennesker og kan bemanne opptil 250.000 sårede, sier Harlem.

- Problemet nå er at Røde Kors har begrenset med personale i området. Lagre med mat og medisin er allerede installert i byen, det har de vært siden 1992, sier den fungerende kommunikasjonssjefen i Norges Røde Kors til Dagbladet.no.

 

Han understreker at de må avvente Internasjonale Røde Kors sin kartlegging av behovet for hjelp i Tskhinvali. Dette kan ta et par dager.

- Vi er beredt og stiller opp hvis Internasjonale Røde Kors ønsker det. (Artikkel

)

Syns det er merkelig at slike sykehus ikke kunne ha blitt benytte f.eks i Afrika og i konfliktene der nede....må et vestlig området til før det skjer noe...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edit: Intervju med den Georgianske Presidenten:

http://edition.cnn.com/video/#/video/world...saakashvili.cnn

Endret av B-Real
Lenke til kommentar

Jeg synes det intervjuet er ganske "rått" av han. Så deler av det på NRK for litt siden, sammen med et intervju med en "ekspert" på Georgiakonflikten. Meget interessant.

 

Det du sier om Putin og Kina, avviser han eksperten. Han sier at dette kom på et tidspunkt som ikke var så ille, med tanke på at mye av verden fokuserer på OL og ikke konflikten. Jeg vet ikke helt om jeg er enig med han. Er vel kanskje mer enig med deg der, B-Real.

 

Det blir jo blant annet sagt at, denne krigen vil ikke bli så lett for Russland, som mange tror. Det kommer til å bli store tap for begge parter, hvis det blir krig.

 

 

Det er forrsten en ekstrasending om Georgiakonflikten i morgen kl. 1200 på NRK1

Endret av kimjonas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...