Gå til innhold

Georgia har startet krig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viktig å nevne at det er ikke Russland som sier de skal utryde det georgiske folket. Det er den georgiske representanten som sier dette for å prøve og overbevise andre land om at de trenger hjelp til å bekjempe Russland.

 

Som forventet, var det også USA, Georgia og Russland som for det meste kom med uttales. Hvorfor USA? Er det slik at hvis Russland ikke stopper ved grensene ved Sør Ossetia, så kommer USA med sine større våpenlager og etterlater store mengder med metall og eksplosiver over Russland? Dette kommer jo ikke til å skje, forhåpentligvis.

 

USA kan ikke leke verdenspoliti hele tiden. De må da skjønne at det ikke blir noe "bedre" når de kommer å støtter Georgia!

Lenke til kommentar
Noen linker:

 

http://georgiamfa.blogspot.com/

 

http://www.un.org/webcast/sc.html

 

I den siste, USA spurte direkt om Russlands poeng er å ta over styring i Georgia. Spurte 2 ganger, fikk ikke noe svar. Hmm.

 

I tillegg: Live stream Russia Today: http://streaming.visionip.tv/Russia_Today

 

Og: http://www.petitiononline.com/peacege/petition.html

Endret av gulgul
Lenke til kommentar
I den siste, USA spurte direkt om Russlands poeng er å ta over styring i Georgia. Spurte 2 ganger, fikk ikke noe svar. Hmm.

 

Selvfølgelig er det ekstremt attraktivt for Russland å sikre seg kontroll over Georgia. Spesiellt siden USA og andre vestlige land har store økonomiske interesser knyttet til oljetransporten som går gjennom Georgia. Denne har jo blitt lagt dit på grunn av å unngå Russland.

 

Den eneste alternative ruten oljen kan gå, såvidt jeg kan se, er gjennom Armenia. Men Armenia har jo ligget i langvarig konflikt med Azerbaijan, som oljen opprinnelig transporteres fra.

 

Spørsmålet blir bare om Russland har ressurser til å okkupere Georgia, og om de er villige til å provosere vesten på et grunnlag som egentlig ikke er veldig holdbart.

Lenke til kommentar
Og hvorfor er det russiske statsborgere der, kimjonas?

 

Kan du gi meg en grunn til at russiske statsborgere ikke skal være der ?

Russland gir statsborgerskap til en befolkning som vil være en del av Russland, en befolkning som ikke ville være en del av georgia da internasjonale myndigheter anarkjente dem som egen stat. En befolkning som på samme måte som georgierene også ønsket selvstyre.

 

Den eneste forskjellen er vel at det er ikke ossetianernes(?) land! Det er og har alltid vært georgias!

 

 

The Ossetians descend from the Alans, a Sarmatian tribe. About A.D. 200, the Alans were the only branch of the Sarmatians to keep their culture in the face of a Gothic invasion, and the Alans remaining built up a great kingdom between the Don and the Volga, according to Coon, "The Races of Europe." Between A.D. 350 and 374, the Huns destroyed the Alan kingdom, and a few survive to this day in the Caucasus as the Ossetes. They became Christians in the 12th century under Georgian and Byzantine influence. A large number adopted Islam, and most of them are Sunni Muslims.

 

In the 8th century a consolidated Alan kingdom, referred to in sources of the period as Alania, emerged in the northern Caucasus Mountains, roughly in the location of the latter-day Circassia and the modern North Ossetia-Alania.

 

De har vært i området i over 1000 år.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Ossetians

 

Hvem sitt land det er kan jo alltids diskuteres, for noen femtiår siden var hele Afrika Europeisk eiendom, det betydde ikke at datidens eierforhold var riktig.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Kan du gi meg en grunn til at russiske statsborgere ikke skal være der ?

 

Det er ingen grunn per se til at jeg motsetter meg at statsborgere av et land bosetter seg på et annet. Området er georgisk og folkene fikk sitt statsborgerskap etter Sovjetunionens oppløsning. Om Russland plutselig gir alle samene russisk statsborgerskap, disse samene starter et voldelig opprør, og vi går inn for å innføre lov og orden - har Russland da rett til å innvadere Finnmark for å beskytte "deres" folk?

 

 

Dersom samene hadde ønsket sin egen stat, håper jeg at vi nordmenn hadde respektert det valget. Selvfølgelig ville det vært en forutsetning at nordmenn og samner ble behandlet likt i det nye landet.

 

Men hele ditt forsøk på sammenligning med samer og nordmenn er fånyttes, samer har pr i dag akkurat de samme rettigheter som nordmenn +noen til som urfolk.

 

En mer passende sammenligning kan være: Hvilken rett har Storbritania til å bruke militær makt i Nord Irland, da det er klart at landet tilhører det irske folket.

 

Russland gir statsborgerskap til en befolkning som vil være en del av Russland,

 

Dette er ingen uskyldig for ulovlig bruk av vold.

 

 

Og hvor ser du at jeg har godkjent bruk av vold ?

Dersom du ikke har fått det med deg kan jeg like gjerne nå personlig fordømme vold fra ALLE sider enten det er Ossetisk, Georgisk eller Russisk.

 

en befolkning som ikke ville være en del av georgia da internasjonale myndigheter anarkjente dem som egen stat.

 

Det finnes andre løsninger på problemet enn voldelig opprør.

Ja helt klart, men det er flere folkegrupper i dag som har problemer med å forstå dette. Men at det finnes voldelige seperatistgrupper i Ossetia trenger ikke bety at en egen Ossetisk stat er en dårlig ide, kanskje er det akkurat det som er løsningen.

 

En befolkning som på samme måte som georgierene også ønsket selvstyre.

 

I sammenhengen av internasjonal lov så holder ikke et simpelt ønske.

 

 

Nei, det er nok bedre å ha en gammel bok som proklamerer at et område tilhører ditt folk.

 

Kanskje vi skulle vurdert å gå bedre gjennom grenser før nye stater opprettes. Gamle grenser som er tegnet på tvers av folkegrupper har vist seg igjen og igjen å føre til unødvendige konflikter.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det ekstremt attraktivt for Russland å sikre seg kontroll over Georgia.

 

Ikke glem at Russland faktisk lot Georgia få selvstendighet, i likhet med de andre tidligere sovjet-republikkene, så hvorfor skulle de liksom nå ha planer om å okkupere Georgia? Det er å vri det som skjer der nede på hodet.

 

"Alt" Russland sansynligvis "ber om" er at løpeguttene til Bush & co., dvs. presidenten/regjeringa i Georgia skal slutte med provokasjoner.

Lenke til kommentar

Jada, dobbelmoralistisk oppgulp er en fin bil, spesielt når en PRO -Amerikaner kjører den. Søt.

 

De virkelige terroristene sitter i Georgia, en regjering som både er innsatt og styrt av den imperialistiske massemorderen U$A som hyler så raskt russerne tar seg en flytur langs norskekysten, men som selv trolig har drept over 600 000 sivile bare i Irak. Ikke bare har regjeringen omgjort Georgia til et tilfluktsted for Tsjetsjenske terrorister som har utført kontraktmord og kidnappinger på Tsjetsjenske og russiske sivile, men har også over mange år drevet direkte provokasjon (drap av russiske sivile i landet, nærgående militæreøvelser, grenseovertredelser osv).

 

La oss håpe den russiske hær befrir den Georgiske befolkningen fra det korrupte regimet U$A har satt inn slik at det russiske folk som lever i sør-ossetia, ikke behøver å leve i frykt for å gjennomgå et folkemord.

 

 

Sist jeg sjekket var det Tjetsjenske folk fortsatt i livet.

Lenke til kommentar
Det var vel både et annerledes Russland og et annerledes Georgia det var snakk om når Russland lot Georgia får selvstendighet?

 

Poenget mitt er at hvis krefter i Russland dengang virkelig hadde ønsket/villet så kunne de med militær makt enkelt beholdt Georgia (og også Estland, Hviterussland, osv. for den saks skyld), men det gjorde de altså ikke.

 

Desverre kan det virke som Georgia med nåværende regjering liksom ikke kan dy seg for å "peke nese" mot sin tidligere "overherre" ved å provosere frem spetakkel. Det burde være helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Desverre kan det virke som Georgia med nåværende regjering liksom ikke kan dy seg for å "peke nese" mot sin tidligere "overherre" ved å provosere frem spetakkel. Det burde være helt unødvendig.

 

Det er jeg enig i. USA har også forsåvidt provosert Russland med hensyn til sitt forhold med Georgia. Ingen er uskyldige her. Jeg prøver ikke å legge skylden på en part. Prøver bare så godt jeg kan å analysere situasjonen.

Lenke til kommentar

Det har vært ganske uforståelig for meg hvordan Georgias president kunne ta en slik sjanse.

Hva var det som var *så* viktig.

 

Kom over denne saken, som kanskje er inne på noe :

 

"The Russian-Turkmenistan Gas Deal -- Is This Why Georgia Attacked When It Did?

 

In late July, Turkmenistan and Russia signed a deal where Gazprom would buy Turkmen gas and resell it, both to Europe, but also via pipelines to the East and to China. It is thought that Kazakstan and Uzbekistan will get similar deals.

 

This removes Caspian gas from being supplied to trans-Caucasus pipelines through Georgia, Turkey, and thence to the Balkans and into Europe -- the route favored by the Anglo-American oil companies.

 

Since the Russian dipolmatic coup with regard to Central Asian energy supplies would reduce the strategic importance of the Georgian pipeline route, it is likely that the US, UK and Israel (acting on their behalf) would reduce support to Georgia. Georgia would be less stragegic economically, although it may still be strategically important as a thorn in Russia's southern flank.

 

Seeing his support and his future being diminished, it is likely that Saakashvili and his supporters decided that they had to move now, and could not wait."

 

http://www.democraticunderground.com/discu...mesg_id=3772088

 

( "Russia takes control of Turkmenistan gas"

 

http://www.atimes.com/atimes/Central_Asia/JG30Ag01.html )

Lenke til kommentar
Jada, dobbelmoralistisk oppgulp er en fin bil, spesielt når en PRO -Amerikaner kjører den. Søt.

 

De virkelige terroristene sitter i Georgia, en regjering som både er innsatt og styrt av den imperialistiske massemorderen U$A som hyler så raskt russerne tar seg en flytur langs norskekysten, men som selv trolig har drept over 600 000 sivile bare i Irak. Ikke bare har regjeringen omgjort Georgia til et tilfluktsted for Tsjetsjenske terrorister som har utført kontraktmord og kidnappinger på Tsjetsjenske og russiske sivile, men har også over mange år drevet direkte provokasjon (drap av russiske sivile i landet, nærgående militæreøvelser, grenseovertredelser osv).

 

La oss håpe den russiske hær befrir den Georgiske befolkningen fra det korrupte regimet U$A har satt inn slik at det russiske folk som lever i sør-ossetia, ikke behøver å leve i frykt for å gjennomgå et folkemord.

 

 

Sist jeg sjekket var det Tjetsjenske folk fortsatt i livet.

Få hue ut av Blitz-huset et sekund og pass på din egen dobbeltmoral før du angriper andres. Værre dobbeltmoralister enn dere kommunister skal man lete jævlig lenge etter. At dere legger all skylden på USA som vanlig er så typisk dere, men det blir bare flaut å lese det her, når dere ikke engang mestrer å gi Russland en liten kritikk for den ubegripelig aggresive holdningen dem har prestert så langt. Hvem er de virkelige imperialistene her?

 

Det er to sider i denne konflikten og ingen av oss vet nok til å kunne komme med ferdige konklusjoner enda.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
Få hue ut av Blitz-huset et sekund og pass på din egen dobbeltmoral før du angriper andres. Værre dobbeltmoralister enn dere kommunister skal man lete jævlig lenge etter. At dere legger all skylden på USA som vanlig er så typisk dere, men det blir bare flaut å lese det her, når dere ikke engang mestrer å gi Russland en liten kritikk for den ubegripelig aggresive holdningen dem har prestert så langt. Hvem er de virkelige imperialistene her?

 

Det er to sider i denne konflikten og ingen av oss vet nok til å kunne komme med ferdige konklusjoner enda.

 

At du benytter anledningen til å legge fram dine egne fordommer gjør jo ikke akkurat deg så mye bedre.

Lenke til kommentar
Nå var jo Sør-Osstia Russland/Sovjet sitt, men Georgia var såpass "frekke" og tok med seg Sør-Osstia.

 

Sør-Ossetia er georgisk. Har alltid vært det. Sovjetunionen var aldri en legitim statsmakt.

 

Verre til undertyrking av land skal man se langt etter, altså undertrykking av minoriteter.

 

Bevis for at georgerne har undertrykket sør-osseterne? Det eneste jeg har lest side opp og ned om er terrorbølgen som har herjet, og den er det nesten eksklusivt ossetisk paramilitære terroristgrupper som har stått for.

 

Svaret er vel det samme som i en rekke andre liknende konfilker: -Hvorfor flytter ikke bare

 

Osseterne vil være russiske. Det virker på meg som om en prerekvisitt til å være russer er å ville bo i Russland, og ikke i Georgia. Og da må de flytte.

 

Hvordan vil du fortelle en russer/georgier som er født og oppvokst i Sør Ossetia at han/hun må flytte vekk med hele sin familie.

 

You've chosen to be a russian. Part of our country's territory was not a part of the severence package. Pack your shit and fuck off home to Russia!

 

En av grunnen til at russland har reagert så kraftig er at alle i sør osetia har fått russis statsborgerskap før Georgias angrep på sør osetia. Russland ser derfor på Georgias forsk på og gjennvine sør ossetia som et angrep på deres borgere.

 

Ja, Hitler ville jo også redde tyskere i europas naboland. Og vi husker jo hvordan det gikk. Dessuten har du ikke rett til å gå inn i et annet land militært for å hente ut egne borgere så sant de ikke blir holdt mot sin vilje. Det faktum at hele dette scenariet var PLANLAGT av Russland flere måneder og år på forhånd, det plager ikke nysjerrigheten din noe særlig, altså?

 

Selv om sørosetia er Georgisk må man lure på hva Georgia tenkte på når de angriper et område som har blitt lovet militær støte fra Russland

 

Sør-Ossetia var ikke lovet militær støtte av Russland. Russerne var der som "fredsbevarende" styrker. Og når ossetiske terrorister gikk til angrep på georgiske byer og etnisk renset dem, og fredsbevarerne ikke gjore noe, skjøt georgerne tilbake, og da støttet russerne osseterne militært.

 

Se på youtube der er det lagt ut nyhets sendinger fra begge sider blant annet noe kalt "russia today" . Selfølgelig er nok disse nyhetene også "partiske" men det gir hverfall en liten mot pol til nyhetene vi får gjennom vestentlige media.

 

Du tror vi er hjernevaska som ser på vestlige medier... også ser du på Statssanksjonert-TV ifra et land som forfølger og dreper og snikmyrder alle politiske opposisjonelle og journalister som våger si noe annet enn det de blir fortalt?

 

Nei, kyss meg i ræva! Så partisk må man faktisk FORSØKE HARDT for å være.

 

Russiske tvstasjoner opplyser nå om at soldater i Georgia fortsetter å kjempe. De har også låst innbyggere fra Ossetia inne i kirker og brent ned.

 

På georgisk TV rapporterer de at djevelen har blitt sett i homoseksuell aktivitet med Putin. Da MÅ det jo bare være sant!

 

Har du først yppa med russerne, og skapt krig, så sitter du med skjegget i postkassa.

 

Få det gjennom huet, en gang for alle! Russerne har forberedt og orkestrert denne krigen i flere måneder, kanskje lengre! Ossetiske terrorister var deres lokkeduer!

 

Ehm... Nå tok da Russland først å fremst ut millitære mål da, i Gori

 

I så fall har NATO lite å frykte i en krig med Russland, om alle deres våpen er like unøyaktige, for det står vel knapt et hus igjen i Gori heller.

 

Så nå er plutselig innbyggerne i Sør Ossetia "terrorister"? Give me a break..

 

Nei. Ikke PLUTSELIG. De har vært terrorister siden 1992-1993! Listen over forbrytelser er lang, og det er også de som klarte å provosere frem denne krigen, sansyneligvis med russlands velsignelse, sansyneligvis som et samarbeid for å få til krig.

 

Den store ulykken for innbyggerne i Georgia (og Sør Ossetia) er at de blir ledet av en korumpert president/regjering som er kjøpt & betalt av USA

 

Så Georgia er korrupt fordi de ønsker seg til vesten, med demokrati, frihet, økonomisk, politisk, sosial fremgang? osv. Hva faen er Russland for noe da? Jo, det er en av de mest korrupte nasjonene på jordens overflate. Det er også et av de minst demokratiske, og fargliste.

 

At det er mulig å ha SÅ lite gangsyn og perspektiv at man faen ta meg prøver å dra inn USA som argument på hvorfor det var nødvendig for Russland å manipulere, overkjøre og nå bedrive folkemord imot et land på størrelse med Norge.

 

Det er jo også et argument FOR NATO-innblanding.

 

Jeg surfet litt rundt på nettet, hvor jeg plutselig kom over dette bildet. Må si jeg føler meg litt ... sur når jeg ser det. Er ganske tøft å gå ut og lage et slik bilde må jeg si, og i alle fall publisere det på en ganske åpen side!

 

Hvorfor sur? Det er helt sant. Og Sveriges utenriksminister var en av de som påpekte det. Likhetene er slående, til og med innad i Russland, som i Nazi Tyskland, så herjer det en militaristisk, fascistisk, diktatorisk, imperialistisk stemning, om at "nå skal vi ta tilbake alt det tapte", NØYAKTIG som med Tyskland.

 

Har vært ondt blod mellom russland og georgia lenge. Georgia angrep antagligvis med det håp i at de skulle få mere støtte fra USA og vesten.

 

Russland har forberedt denne krigen lenge. De har lurt Georgia inn i krig. Georgia innså dette i går og begynte å trekke tropper tilbake og appellerte til verden om å tvinge Russland til forhandlinger. De VET de aldri kan vite mot et så stort land, og derfor er det i seg selv ytterligere bevis på at det ikke var de som angrep. Det ville være selvmord.

Lenke til kommentar
Hvordan vil du fortelle en russer/georgier som er født og oppvokst i Sør Ossetia at han/hun må flytte vekk med hele sin familie.

 

You've chosen to be a russian. Part of our country's territory was not a part of the severence package. Pack your shit and fuck off home to Russia!

 

Med slike holdninger er det ikke rart det er krig i verden.

 

Folk som er del av et ikke anarkjent land får tilbudt et internasjonalt anarkjent statsborgerskap som gir dem samme muligheter til å reise rundt i resten av verden. Et statsborgerskap som samtidig gir dem beskyttelse (også internasjonalt på reiser og slikt), noe deres egen stat ikke kan gi (fordi den ikke er anarkjent). Jeg synes ikke det er rart at folk tar imot.

 

Samtidig det du foreslår eg jo etninsk rensing av ossetere i georgia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...