Gå til innhold

Panelteknologi i HTPC monitor for TV/film

Anbefalte innlegg

Vurdere å kjøpe en monitor til min HTPC i stedet for en LCD tv for å få størreutbytte av PC delen og høyere oppløsning. HVa slags paneltekonologi bør man går for når man skal kjøpe en LCD monitor som skal fungere bra med til HPTC med film/video og tv-signaler fra kanal digital kabelTVtuner.

Ser for meg en 22"-26" LCD monitor men hva slags panelteknologi skal den ha?

MVA

PVA

S-PVA

S-IPS

TN+film

Paneltypene over er hentet fra prisguiden, se paneltype

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(beklager at jeg dundrer offtopic i første svar)

Du tjener jo ikke så voldsomt med oppløsning på å gå for en 1920x1200 skjerm kontra en "Full-HD" LCD-tv med 1920x1080... Det vil jo også være en bedre opplevelse å kunne sitte litt lengre unna og se på en større skjerm ved visning av film osv.

Jeg ville anbefalt følgende: Hvis du skal bruke den _primært_ til HTPC, kjøp en FullHD LCD-TV. Hvis den skal brukes _primært_ til andre PC-oppgaver, kjøp en monitor.

Siden du har Kabel-TV tuner i HTPC'en ville jeg f.eks. blitt gal av å skulle sitte 1m fra TV'en for å se nyhetene hver dag fordi det er så liten skjerm, da ville jeg heller hatt en 40" FullHD LCD og sitti litt lengre unna enn ergonomisk korrekt avstand når jeg skulle sjekke webben eller skrive en mail.

Men jeg regner med at du har tenkt gjennom bruksområdet ganske nøye, så kan jo prøve å somle meg on-topic igjen ;)

(advarsel: nærmer seg on-topic)

I så fall ville jeg for filmbruk anbefalt en skjerm med gode fargeegenskaper (spesielt svartnivå, lite bleedthrough) men fortsatt ganske rask, f.eks. en Eizo FlexScan S2431W eller lignende. Den har S-PVA panel.

Lenke til kommentar

I stua står det en Pioneer 42" Plasma og den tar seg av tvtitting for de voksen. Planen med denne skjermen på kontorer er å bruke den både på hjemmekontor samt å snurre divx filmer og barntv for ungene, men det MÅ som sagt gå ann å sitte å jobbe foran den. Det funker dårlig med en LCD tv. Derfor vil jeg gjerne ha en monitor og ikke en TV. Dessverre har LCD-TV'er under 32" kun en oppløsning på ca 1300x768 noe som gir STORE pixler hvis man skal sitte rett foran den og jobbe.

Til opplysning er rommet skjermen skal brukes i på 8m2 og kontorpulten der monitoren skal henge på veggen blir stående i vinkel klin intill sofaen. Planen er å montere et VESA feste som er svingbart slik at skjermen kan vippes ut fra veggen når det skal sees TV og film.

Var en tur på Datakjeden i dag og de hadde faktisk 24 tommers ACER monitorer med HDMI inn og støtte for full HD

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Jeg har som sagt en Eizo FlexScan S2431WK som jeg bruker både til kontor- og spillbruk. Den er montert på veggfeste på betongvegg. Som sagt har denne S-PVA panel, men jeg har lite erfaringer med andre paneltyper (skjermen som den avløste var en 17" Hyundai Q17S, sikkert 6 år gammel, så det var naturlig nok milievis forskjell). Det er godt mulig at billigere skjermer også kan gjøre jobben, og hvis det ikke er vindu eller lamper direkte bak seeren får du en del bedre fargeopplevelse av en skjerm med glossy skjerm (subjektivt). Men utrolig irriterende hvis det er lampe/vindu bak sitteplassen, da du får refleksjoner, derfor har jeg aldri vurdert slik skjerm.

Link til veggfestet jeg brukte:

B-TECH Veggfeste for LCD og TFT m/leddet arm, VESA 75 og 100 brakett (BT7513)

Lenke til kommentar
Jeg har som sagt en Eizo FlexScan S2431WK som jeg bruker både til kontor- og spillbruk. Den er montert på veggfeste på betongvegg. Som sagt har denne S-PVA panel, men jeg har lite erfaringer med andre paneltyper (skjermen som den avløste var en 17" Hyundai Q17S, sikkert 6 år gammel, så det var naturlig nok milievis forskjell). Det er godt mulig at billigere skjermer også kan gjøre jobben, og hvis det ikke er vindu eller lamper direkte bak seeren får du en del bedre fargeopplevelse av en skjerm med glossy skjerm (subjektivt). Men utrolig irriterende hvis det er lampe/vindu bak sitteplassen, da du får refleksjoner, derfor har jeg aldri vurdert slik skjerm.

Link til veggfestet jeg brukte:

B-TECH Veggfeste for LCD og TFT m/leddet arm, VESA 75 og 100 brakett (BT7513)

Takk for opplysningene om glossy skjerm. Da jeg kikket på denne skjermen ble jeg litt i tvil da skjermen står i vinkel mot en vindu. Da dropper jeg glossy skjerm siden det er vindu rett bak. Får sjekke ut skjermen du har listet opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...