Gå til innhold

16 GB-sett for Intel P45

Anbefalte innlegg

Det der vet du er en fullstendig tullede sammenligning. Vennligst ikke dra diskusjonen ned på det nivået. Hold deg saklig eller la være å kommenter.

Det er alt en selvutnevnt dataekspert har å si?

Ingen dra ned diskusjonen, bare du som forbløffer oss med dårlig kunnskap....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det der vet du er en fullstendig tullede sammenligning. Vennligst ikke dra diskusjonen ned på det nivået. Hold deg saklig eller la være å kommenter.

Det er alt en selvutnevnt dataekspert har å si?

Ingen dra ned diskusjonen, bare du som forbløffer oss med dårlig kunnskap....

Den kommentaren der Vaio var like usaklig som at du sammenligner og sidestiller XP og Vista med 10-15 år gamle OS. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ja samme her, kan kjøre Crysis, ha firefox med 10 vinduager, kjøre Netbeans & Photoshop og ein virtuell PC med Linux som sluker 512 mb ram og enda ha fleire hundre MB til gode :)

Til desktop bruk så tviler eg at meir enn 2GB ram har noko særleg effekt, dei som trenger meir sløser unaudvendig med ram. Dette inkludere også videoredigerings/3dgrafiker/musikk ekspertane.

Ja så klart det går an. Windows bruker da harddisken som minne - aka swap/pagefile ;)

Lenke til kommentar
og jeg synes jeg hadde mye nok 4GB... må jo nesten vurdere 8GB snart, om Multiboxing med WoW blir en aktualitet ;)

synd prisen ikke er kjent :)

Kanskje du mener multiinstancing og ikke multiboxing.

Multiinstancing = 1 box(komputer), flere instances på denne enkeltboksen

Multiboxing = 3 eller flere boxses(komputere)med en instance eller flere instances på hver enkelt box

Jeg har jeg 8 GiB PC2-8000, og kjører tripple instancing. 8GiB skader ikke, men dersom du har et rask gaming-drev (dvs hard-drisk-drev aka hdd) så burde det gå utmerket med 5 instanser på 4 GiB minne. Personlig har jeg skrudd av alt som heter pagefiler osv så for meg hadde det nok blitt litt knapt med 4 GiB selv med "bare" 3 instanser.

5 instanser kan være ganske hardt for en rig så mange av de som kjører 5 klienter har 3 på en pc og 2 på en annen. Da kommer man unna med 2 grafikkort og 3 skjermer på den første og 1 grafikkort og 2 skjermer på den andre. Kan jo feks fylle opp med slike 3stk 4850-grafikkort. De yter bra og koster meget lite.

Poenget med min post:

Hvis du skal ha 8 GiB minne til WoW så er det smartere å kjøpe 2 rimelige 4 GiB sett enn å kjøpe dette dyre 8 GiB-settet. Et 4 GiB sett PC2-6400 koster ca 5-600 kr, da får du samme minnemengde til 1/3 av kostnaden til 8 GiB sett. Altså 2 sett på 2x2 GiB PC2-6400 blir rimeligst.

Noe som er smart når man kjører flere instanser er å gjøre slik at hver enkelt instanse ligger i hver sin mappe med egne undermapper for WTF og Interface, men at de benytter seg av en delt gamedata, så slipper du å ha 5 like gamedata. Det tar jo en del plass og tar mye lengre tid å få tilgang til på hdd enn om de deler en. Det beste er om man kan ha 16 GIB minne og laste gamedata til ramdisk på 9 GiB, da laster alt meget raskt men det blir nok rimeligere med 4 eller 8 GiB minne og to raske disker i Raid 0 for gamedata.

Jeg bruker samme maskin til musikkproduksjon og der er det nok stort sett overkill med 8 GiB minne, jeg mener man skal komme langt med 3 GiB.

Jeg bruker som regel halvparten av minnet mitt som ramdisk. Det er meget praktisk, kopi av ramdisk lagres regelmessig til harddisken og lastes inn ved oppstart av maskinen. Nå skrur jo jeg aldri av maskinen, men dersom man gjør det så vil ramdisk lagres til harddisken.

Nå ble halve av 8 GiB litt lite for min ramdiskbruk da de fleste applikasjonsdata er rett oppunder 10 GiB i størrelse. Nå har jeg allerede et greit oppsett med 8 GiB så jeg venter nok til det blir mulig med 32 GiB minne på maskinen slik at jeg kan ha et 24 GiB dedikert ramdrive til enhver tid. Dette blir nok ikke før >= 18 måneder.

Det er nok straks tid for meg å bytte ut grafikkort og bytte min E8500 i en Quad-core-prosessor.

Heldigvis slipper jeg å kaste 8800 ULTRA i søpplen, jeg kan jo bare kjøpe et 4870 og ha i det andre x16 sportet og kjøre entil monitor på det.

Jeg liker dette med flere skjermer på en rig så slipper man kassere fult brukbare grafikkort hver gang det kommer noe nytt.

Lenke til kommentar
Dette inkludere også videoredigerings/3dgrafiker/musikk ekspertane.

Den uttalelsen er så idiotisk at jeg ikke gidder å begynne å motargumentere en gang.

Men når man sitter å lager musikk med drøssevis med EastWest samples rewiret med qubase sx og reason så TRENGER man minne.

Specs... bare for å kjøre èn av pakkene.

Og skal man lage store arrangement bør man nesten ha det dobbelte av reccomended.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Mulig, men man laster jo inn bare de sonene man er i og ikke hele spillet. Kanskje en world zone, en by, en instance og en battleground. Det blir ikke allverden. 4 GiB minne holder rikelig til å ha WoW kjørende 5 ganger. De fleste som kjører 5 instancer har 32-bit os og drøye 3 GiB tilgjengelig og det går fint for dem i følge forum og IRC.

I det fall man ville ha 8 GiB bør man uansett kjøpe to rimelige PC2-6400-sett.

Det er bra at det kommer større minnesett, men man trenger ikke overdrive hvor mye minne man trenger.

Jeg angrer ikke på at jeg har 8 GiB minne i min maskin, men jeg hadde helt klart greid meg med 4 GiB.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Hvis man har Win 2k feks og 1 instanse av spillet så kjører det utmerket på 1 GiB.

Jeg er delvis enig i at man kan nytte mer minne, men i feks lydapplikasjoner osv så kan man fryse de delene av låten man ikke jobber aktivt med. Bare stahet å påstå at man trenger evig minne. Evt så har man dårlig innsikt i å bruke programvaren effektivt. Det finnes unntak men jevnt over så holder det rikelig med 4 GiB eller så må man gå inn i seg selv og lære å bruke programvaren mer fleksibelt.

Jeg kan sikkert laste 50 000 samplinger inn i en rompler og bruke det som argument om at jeg trenger 16 GiB minne, men det er noe jeg aldri ville ha gjort i praksis og om jeg så gjorde det ville aldri programvaren greid å håndtere så store datamengder uansett. Ikke er det nok cpu-sykluser til å kjøre det med effekter i realtime heller så alt faller i fisk.

Man må forholde seg til vanlig praksis og ikke teorier om at man trenger 2-4 ganger så mye minne som man egentlig gjør.

Omtrent som at man ikke trenger allverdens motor og lukseriøs sportsbil for å kjøre på den norske veien, man kan ha 1000-1500-2000 nm effekt i bilen (en vanlig bil har vel 150 nm), fartsgrensene er fortsatt 50 km/t i tettbygd strøk og 80 km/t utenfor tettbygd strøk samt noen særegne fartsgrenser på 60, 70, 90 og 100. Man kan godt ha 10 ganger større motor i bilen enn man får bruk for på veien, men man kan ikke komme og argumentere med at man trenger det for å kjøre.

Det er der jeg mener at problemstillinger ligger. Hva man kan ha og hva man faktisk trenger.

Det blir omtrent det samme som når folk frister seg til å kjøpe de dyreste minnesett med høyere frekvenser. I praksis blir det 1-3% bedre ytelse. Kanskje får man 1 frame mer i et spill. Dette er slettes ikke verd å betale mange ganger prisen for 1 frame mer, men folk gjør det likevel. Man vil aldri merke den forskjellen i praksis, den er kun synlig i benchmarks.

Jeg hadde et DDR-minnesett til 6k og et til 1500 kr. Det var en marginal ytelsesforskjell mellom de i praksis.

Dette er jo en gammel problemstilling. En gang var det 640k som ble diskutert:p

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at folk ikke har bruk for >=8 GiB. Jeg sier at mange kjøper større minnemengder enn de behøver og at produsenter og forhandlere ønsker at folk skal tro at større minnemengder er bedre enn mindre. Mer minne gir ingen esktra ytelse så lenge man har nok. Feks Elkjøpmentaliteten. "1024 megabytes grafikk! Løp og kjøp!"

Akkurat samme som at millioner av gamere ble "lurt" til å kjøpe super high speed editon av forskjellig minne for hvis ikke så ble maskinen så treg i forhold og kompisen ville få bedre benchmarks og slå deg i spill.

Det eneste jeg sa var egentlig at WoW-multiinstancing er egentlig ikke så krevende at man trenger 8 GiB minne og om at man ville ha 8 GiB så kjøp 2x 4 GiB sett til 500 kr stk med totalpris 1000kr isteden for et 8 GiB sett til 3000kr. For all del, ha 8 GiB i maskinen om du vil. 1000kr er omtrent ingen ting, men kjøp nå ikke to 8 GiB sett for totalt 16 GiB og 6000 kr om en ikke engang utnytter 4 GiB.

Jeg monterer en del maskiner i løpet av et år og de fleste vil ha mer minne enn de trenger. Mange spør meg hvor mye minne jeg har i min og da vil de og ha 8 GiB uten at de har et eneste argument for hvorfor.

Edit:

"og jeg synes jeg hadde mye nok 4GB... må jo nesten vurdere 8GB snart, om Multiboxing med WoW blir en aktualitet"

Altså, om man skal ha 8 GiB så er det 1/3 pris for 2x 4GiB sett over å kjøpe et nytt på 8. Jeg antar han har et sett på 4 allerede men kan jo være han har 4x1 GiB. Uansett blir det rimeligere å kjøpe 2x 4 GiB og selge de gamle.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Omtrent som at man ikke trenger allverdens motor og lukseriøs sportsbil for å kjøre på den norske veien, man kan ha 1000-1500-2000 nm effekt i bilen (en vanlig bil har vel 150 nm), fartsgrensene er fortsatt 50 km/t i tettbygd strøk og 80 km/t utenfor tettbygd strøk samt noen særegne fartsgrenser på 60, 70, 90 og 100. Man kan godt ha 10 ganger større motor i bilen enn man får bruk for på veien, men man kan ikke komme og argumentere med at man trenger det for å kjøre.

Skulle likt å se Micraen din med en diger henger full av tung last.

Lenke til kommentar

Kanskje han har forstått at man kan leie til hendelser som skjer kun få ganger i året?

AtW

Lenke til kommentar

Kanskje han har forstått at man kan leie til hendelser som skjer kun få ganger i året?

AtW

Leie bil en gang i uka er ikke noe sjakktrekk :)

Folk har bruk for forskjellige biler, akkurat som med minne. Å skrike ut at noe er fullstendig bortkastet for absolutt alle viser ikke noe stor innsikt. Nå var ikke mrNilsen den værste, men jeg likte analogien han kom med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...