poxy Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Hei! Bestillte adsl2+ den 22 juli i år etter samtale med selger. Jeg var i utgangspungtet ute etter "X-large" pakken på 6500/640Kbps ,men fikk vite at de kunne levere adsl2+ og ventet gledelig på montøren. Til min store skuffelse får jeg brev om at: "Sentralen du tilhører,har ikke tilknytning for adsl2+. Det betyr at max hastighet vi kan levere er 2500/640Kbps" Var jo rart siden jeg bor litt i overkant av 400m fra nevnte sentral,så jeg plukka opp tlf igjen for å høre...Joda..han karen på teknisk kunne ikke skjønne at jeg hadde fått tilbud om ei slik lav linje når sentralen var noen solide steinkast unna. Videre forteller tekniker at linja sannsynelig kunne tåle mere,samt at de kunne justere dette samtidig som jeg feks spillte online. Er dette mulig? Kan det være at den nye sentralen er så liten at den ikke tåler mere belasting? Flere kompiser av meg har "X-Large" fra Ventelo,bare en snau kilometer unna...skjønner ingenting. Mente jeg leste et sted at adsl2+ gikk etter "best effort" prinsippet...og bor jo langt innafor kravet for dette Endret 8. august 2008 av poxy Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Som det stod i brevet, så har ikke sentralen TILKNYTTNING for adsl2+, noe so ikke har noe med avstad fra sentralen med koblingspunkt i sentralen. Så om det var det som stod i brevet ang sentralen, så er det nok det som er problemet. Kanskje vennene dine er tilkoblet en annen sentral? Men personlig syntes jeg det hørtes litt merkelig ut, tror du får bare ringe inn og klage, eventuelt snakke med bredbåndsguiden.no og høre om de kan snakke med de for deg. (så slipper du å sitte der som en tulling når teknikerene på telefonen "prøver" og snakke over deg.) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Linjen kan jo være lang om du bor like ved. Har du sjekket linjelengden? http://www.hardware.no/speedometer/options.php Lenke til kommentar
poxy Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Takker for svar...fikk denne infoen på tlf søk: * Sentralnavn: LFV * Linjelengde: 480 meter * Kobberkvalitet: 06 mm * Maks. hastighet: 2464/384 Kompisen min som har 6500/640Kbps har denne infoen: * Sentralnavn: LFV * Linjelengde: 2009 meter * Kobberkvalitet: 06 mm * Maks. hastighet: 2464/384 Så....da er det samme sentralen vi kobles på,men hastigheten "avviker"?? Endret 8. august 2008 av poxy Lenke til kommentar
poxy Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 (endret) Har nå fått en løsning på problemet/spm mitt. De (Ventelo) har somsagt mulighet til å se og justere linje "on the fly",og jeg endte med 6.5 Mb linje. Men har jeg forstått dette rett...er allt av kobberlinjer tilhørende Telenor? Jeg bor på en liten plass i lofoten,men hær er det telenor som leier linje hos ventelo. Det morroe i hele saken var at bredbåndsguiden rinte meg i dag etter henvendelse fra meg,og kunne fortelle at begrensningen lå i kobberkabelen jeg er tilknyttet,samt at kabelen har for høyt "elektrolyttnivå". Iallefall...jeg er fornøyd med økning fra 2.5Mb til 6.5Mb. Ifølge PingPlotter ser jeg at pingen datt litt ned,og må si meg storfornøy med det. Endret 20. august 2008 av poxy Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Bra du er fornøyd nå. Hvis sentralen din hadde mulighet for ADSL2+ ville du trolig få tett mot 20Mbit. Lenke til kommentar
poxy Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Bra du er fornøyd nå. Hvis sentralen din hadde mulighet for ADSL2+ ville du trolig få tett mot 20Mbit. Ja skal vell ikke klage. Men har mistanke om mange brukere på samme dslam desværre Men hvordan "Støtte" er det snakk om når vi snakker ADSL2+? Etter hva jeg vet så er 0.6mm kobberkabel tilstrekkelig for dette. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Det har ikke direkte med tråddiameter til deg å gjøre at du ikke får ADSL2+. Det er nok manglende nyutbygging eller kapasitet i sentralen vil jeg tro. Lenke til kommentar
poxy Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Ja svaret ser du lengre opp^^, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå