Gå til innhold

Importlover paa kniv

Anbefalte innlegg

Hei og god dag.

Naa for tiden holder jeg til i Australia, men dette varer jo ikke evig, saa om et aars tid blir det nok retur til gamlelandet.

Jeg er svaert glad i kniver, og har en respektabel samling av en rekke hoy kvalitets kniver, samt utstyr til aa ta vare paa disse; oljer, flere slipesett etc. Til sammen er det nok narmere 10.000kr i kniver og diverse, dette er da ved kjop i Australia, i Norge ville jeg betalt langt mer for samlingen.

De fleste av knivene kan absolutt regnes som vaapen, og inneholder en rekke hoyt respekterte merkekniver:

SOG Daggert II (TiNi; TitaniumNitrate Coating) Bladlengde: 6.6"

SOG Daggert II (Special 2005 collectors edition; Bead Blasted) Bladlengde: 6.6"

SOG Seal Team Elite (TiNi, Kryogenisk varmebehandlet staal) Bladlengde: 7.0"

SOG Pentagon Elite II (Foldekniv, ikke assistert, arc-lock) 5.0"

Fox Cutlery Impact Z60 (Tefloncoating) Bladlengde: ca 6.6"

Bare for aa nevne noen, de fleste av disse koster mellom 1-2000kr, bare prisen paa Seal Team Elite er i Norge 2.500kr, i Australia er den langt billigere :). Med andre ord hadde det vart meget synd om jeg ikke har mulighet aa ta med meg disse tilbake til hjemlandet. Paa toppen av det hele er en rekke av knivene svaert vanskelig aa faa tak i, og personlig ser jeg paa dem alle og en som uerstattelige -> jeg er samler, tross alt.

Har sjekket eksportreglene i Australia, som i og for seg er ganske enkle -> kan de kjopes legalt, kan de eksporteres.

Vet at det ikke er spesielle problemer med aa importere for eksempel sverd etc. men i dette tilfellet snakker jeg ikke om replikas eller billige spanske rambo-kniver, men ekte vaapen.

Noen som har erfaringer med aa importere slikt?

MvH

[ Infected ]

Endret av [Infected]
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis kniven er lovlig i norge, noe jeg skjønner det som ettersom du sier den kan kjøpe i norge, ser jeg ikke problemet.

Googlet spørsmålet ditt (import kniver) og fant en tråd om noe lignende i et kampsportforum.

Hei og takk saa meget for svar.

Jeg har da selvfolgelig gjort hjemmeleksa mi, et lite sok paa diskusjon forumet resulterer ogsaa i en rekke traader relatert til import av kniver etc.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=885382

data_jepp

Jeg prøvde å bestille noe fint på http://southord.com, de ville ikke sende den til Norge fordi de hadde opplevd problemer med Posten eller Tollen.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=962084

woohoo

Dersom du er på jakt etter sverd er det ingen importproblemer. Sverd regnes nemlig ikke som våpen lenger og kan fritt fraktes inn i landet, kniver derimot vil bli stoppet i tollen.

Desverre er det ingen av disse som gir noe konkrete svar, og slik har resultatet forovrig vaert paa de andre fora jeg har funnet, da ved hjelp av sokemotorer som for eksempel Google, etc.

---

Har ogsaa sjekket Toll.no, da naermere bestemt lover om vaapenimport.

Toll.no - Innførsel og utførsel av våpen

Desverre er ikke kniver listet noe sted, sverd er listet som godkjent, men ikke noe informasjon om kniv, eller spesifikt hvilke regler som da gjelder ved import av dette. Med unntak om at de informerer om noen spesifikke typer kniver som ikke er tilatt, da stilettkniver, batangakniver og springkniver.

De henviser til lovdatas side, naermere bestemt vaapenloven, for mer informasjon.

Lovdata.no Lov om skytevåpen og ammunisjon m.v. Da skulle bare tittelen paa siden fortelle hvilke problemer som oppstod ved lesing av denne, og hvorfor den ikke er relevant i mitt tilfelle.

Tollvesenet informerer ogsaa om at i visse tilfeller kreves det Politi-tillatelse for innforing av visse vaapen, selv om hva typer vaapen dette gjelder ikke er noe informasjon om. "Alternativt kan du benytte skjemaene GP 6144 (innførsel) eller GP 6143 (utførsel). Skjemaene får du ved henvendelse til Tollvesenet, eller du finner de på www.politi.no"

Desverre er disse skjemaene bare relatert om vaapenet bruker ett eller annet kaliber, med andre ord er det ingen skjema for innforing av kniv... Politi.no - Skjema GP6144b; Innførsel- Bokmål

Politiets sider med informasjon om import/eksport er heller ikke spesielt behjelpelige.

Politi.no - Jeg ønsker å føre våpen inn eller ut av Norge

Forovrig kan jeg gladelig fylle ut ett skjema, eller soke om tillatelse til innforsel, om det er det som skulle til. Aa vite hvilke kaliber knivene mine kan registeres som er en annen sak.

Saa, selvfolgelig har jeg gjort research paa dette. Men naar det gjelder en svaert kjaer knivsamling, verdt tusenvis av kroner, og naar det attpaatil er 3 ukers fengsel for "forsok paa ulovlig import av vaapen", hadde det vaert "litt" greit med noe konkret informasjon om dette for jeg da "bare tar sjansen og ser hva som skjer" som de fleste forumtraader rundt om kring paa verdensveven anbefaler meg aa gjore.

Som sagt, dette er ekte vaapen, og ikke replika sverd.

Jeg har ogsaa sjekket med det Australske tollvesenet og funnet ut at eksport ikke skal vare noe problem.

Kort sagt hadde jeg haapet aa slippe en telefonsamtale og/eller skrive et formellt brev til Tollvesenet/Politiet, og lagde derfor denne traaden, da jeg hadde haapet aa slippe mjol med offentige etater, da saa langt dette er mulig, selvfolgelig.

MvH

[ Infected ]

Endret av [Infected]
Lenke til kommentar

Forumet jeg kom over var dette:

http://kampforum.no/forum/index.php?topic=14378.msg180828

Her er det en som skriver:

I utgangspunktet så er det Ingen problemer sålenge de er Lovlige varianter, Er ikke ofte det er kontroller (er de merket snill prismessige så er det erfaringsmessig sjeldent de åpner for å sjekke),

Såframt du ikke bestiller Balisonger, stiletter etc og andre kniver som er kategorisert som ulovlig så er det bare å handle ivei uten bekymringer.

Husk tollgrensen på 200 Kroner:-)

Om det han sier stemmer kan jeg ikke garantere for.

Hvordan man finner ut om en kniv er lovlig eller ikke vet jeg heller ikke.

Men om det han sier stemmer og knivene selges i norge burde det da være fornuftig at man kan importere dem.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Takk for svar. Jeg er dog usikker på om f.eks. SOG Desert Dagger går under betegnelsen stilettkniv. Greit den er tveegget og utviklet med militære formål, men tror du en slik kniv vil være umulig å innføre? I mine øyne er en stilettkniv noe ganske annet, men så er det ikke jeg som har siste ordet i saken. Hva mener du?

Mvh,

Caliber

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
Takk for svar. Jeg er dog usikker på om f.eks. http://sogoutlet.com/index.php?main_page=p...3b43ed1a63ce52e går under betegnelsen stilettkniv. Greit den er tveegget og utviklet med militære formål, men tror du en slik kniv vil være umulig å innføre? I mine øyne er en stilettkniv noe ganske annet, men så er det ikke jeg som har siste ordet i saken. Hva mener du?

Mvh,

Caliber

Vil ikke si noe slikt klassifiserer som en stilettkniv i mine øyne -den går fint å skjære med, ikke bare stikke, som er selve kjennetegnet på en stilett. En stilett i mine øyne er noe lignende en firtoms-spiker med håndtak -den funker til å stikke noen i hjertet eller andre steder, men helt ubrukelig som skjæreredskap.

Et sverd er jo også tveegget, men det er heller ikke forbudt (sjekk diskusjonstråden jeg linket til).

World War II saw a resurgence of the stiletto style in the form of several variants including the, U.S. Marine Raider Stiletto, Fairbairn-Sykes Fighting Knife and V-42 combat knife. However, since these weapons can hold a cutting edge, they are not true stilettos.

Men det er jo ikke min mening som teller, så skal du ha et pålitelig svar må du nok spørre politi/tollvesen.

Forresten, linken din virket ikke helt som planlagt. Du må skrive/lime inn web-adressen først og skrive "teksten/navnet" (sog desert dagger) etterpå, mens det virker som du har gjort akkurat omvendt. ;) Eventuelt først skrive inn navnet, merke de ordene som skal gjøres om til en link og klikke på link-knappen og lime inn adressen.

Lenke til kommentar

Slik, nå er linken fikset :)

Jeg holder med deg i at den ikke er en ekte stilett, og jeg har funent lignende kniv på 3 forskjellige norske webshops. Har allikevel sent en mail avgårde til både politiet og tollen, for som du selv sier er det de som har siste (og forsåvidt første) ordet uansett. Men takk for innlegget ditt!

Mvh,

Caliber

Lenke til kommentar

Å se på en lov som noe firkantet er det man som oftest gjør i retten, og lovene blir fremstilt slik. Grunnen til hvorfor en lov er opprettet står det ikke noe om i lovdata.

Hva kjennetegner en batanga?

Hva kjennetegner en springkniv?

Hva kjennetegner en stilettkniv?

En batanga er lagd på en måte som gjør at du kan ha den i lommen uten å skade deg selv, for deretter å kjapt ta den frem og vifte med den og få frem bladet. En batanga er heller IKKE skarp men ypperlig til å stikke med. Du klarer kanskje å bruke den som smørkniv, men det er stort sett det den kan kutte.

En springkniv kan puttes i lommen, eller i bokseren uten å være redd for å miste noen kroppsdeler, men du kan veldig raskt uten noen videre kunnskaper ta den frem og få frem bladet. Den er, som batanga, ikke egnet til annet enn å skjære smør eller stikke med.

En stilettkniv har jeg ikke så mye kjennskap til, men det virker som om det er en sløv kniv med egg på begge sider, som de fleste batangaer. Jeg ser for meg at den er relativt sløv den også.

Nå; hva skal en person med en kniv som ikke kan kutte noe, men bare stikkes? Hva bruker et menneske en stikk-kniv de kan gjemme bak beltet til? Relativt utelukkende brukes disse knivene av gjenger og i andre ulovlige miljøer.

Dette er dette du må se på når du tar vurderingen. Kan kniven din brukes til jakt? fiske? brødkniv? spikking? Ja, mest sannsynlig. Politiet og tollvesenet er ikke dumme personer, de tar en vurdering på stedet om dette kanskje vil bli brukt mot borgere i Norge. Hvis du åpner din egen koffert, og ser knivsamlingen din, hva ville DU tenkt om deg selv? De ønsker ikke å være kjipe, men å passe på at våpen som med stor sikkerhet vil bli brukt på mennesker ikke kommer inn i landet. Ring tollvesenet og/eller send bilder eller linker til hvor de kan se bilder av knivene og spør. Politiet er ingen utfordring, med mindre de ofte er hjemme hos deg på rassia, men da har du vel andre ting å bekymre deg om.

Å ikke si ifra er en dårlig deal, om du blir sjekket har du en utfordring, husk at maxgrensen på verdier du har lov til å ta med deg inn i landet er på 5500,- eller liknende. Så en knivsamling på 10 000,- vil være over grensen, for å være sikker MÅ du gå i slusen som sier "jeg har noe å fortolle". Hvis du blir stoppet er sjansen tilstede for at du vil bli stemplet som en smugler av dødelige våpen... Hvis du er veldig uheldig. However, hvis du har med reparasjon/vedlikeholds- kit til knivene dine tror jeg ikke de vil anta deg som en som vil bruke knivene med urettmessige hensikter, men som en samler. Spør tollvesenet, de vil nok kunne gi deg et svar :-)

EDIT:

Hvis du er i tvil om hva som er lovlig i Norge, ta en titt innom "Pentagon" i Oslo. Ligger like ved Gunerius i sentrum. Der selger de serdels mange snodige kniver. Nå er jo du i Austrailia, men kanskje noen her hjemme kunne tatt en titt for deg, eventuelt hvis du er hjemme på ferie.

Endret av Noorac
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...