Gå til innhold

På utkikk etter billig, slankt og brukbart kompaktkamera

Gjest Yoshi

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg skal ha meg et nytt kompaktkamera. Mitt gamle Casio EX-Z5 ble stjålet for snart et år siden og jeg savner det veldig. Det var lite og kompakt, ga god kvalitetsfølelse, hadde nydelig skjerm, tok fine bilder og veldig bra video, jeg elsket det og var kjempefornøyd. Fikk det også temmelig billig (til den tiden å være). :wee:

Jeg tenkte først å se på etterfølgerne. Det viste seg å være litt teit, for de hadde alle dårligere skjerm, flere piksler på samme sensor, dårligere batteri og var laget i plast, i motsetning til Z5 som hadde deksel i metall.

Nå har jeg gått meg litt vill i jungelen av kompaktkameraer. Jeg har sett på noen som er helt greie, men jeg synes de er så tjukke og klumpete, alle sammen. Alt over 2 cm blir tykt og ubehagelig å holde i for meg. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men jeg har tynne, knoklete fingre.. :p

Såh.. Det er foreløpig kun ett kamera jeg har funnet som kan være det jeg ser etter, Fujifilm FinePix Z5fd. Det har passe med megapiksler, er tynt, ser bra ut og har visstnok veldig god videofunksjon. I tillegg koster det akkurat under 1500 kroner, som er ufattelig bra.

Men det er også ganske amputert ved at det kun støtter xD-kort, som er temmelig lite utbredt og er begrenset til 2 GB... Det er jo ikke verdens undergang, men f.eks. Casio EX-Z77 tar SDHC-kort, som er billigere per GB og kommer i langt større størrelser.

Noen som har noen fine tips eller råd, eller skal jeg bare satse på Z5fd?

På forhånd takk. :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

hva med dette?

Sony Cyber-Shot DSC-W120 sort,

Bredde 9.1 cm

Dybde 2.3 cm

Høyde 5.8 cm

Så ikke særlig stort ut og støtter 1 x Memory Stick PRO Duo

Lenke til kommentar
hva med dette?

Sony Cyber-Shot DSC-W120 sort,

Bredde 9.1 cm

Dybde 2.3 cm

Høyde 5.8 cm

Så ikke særlig stort ut og støtter 1 x Memory Stick PRO Duo

Det så ikke så dumt ut, egentlig. Kan jo alltids luske inn på Expert og se om de har det der. Skjermen virket litt svak... 115 000 piksler på 2,5 tommer? Men det later til å filme godt. Skal søke litt og se hva jeg finner. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Skjermen virket litt svak... 115 000 piksler på 2,5 tommer? Men det later til å filme godt. Skal søke litt og se hva jeg finner. :)

Aldri helt tenkt over mengden piksler egentlig for jeg bare tar bildende og så ser jeg dem på pc skjermen eller tv-en jeg studerer liksom ikke bilde så godt på den lille skjermen for jeg syns de er litt for små.

vurderer selv et sånt lite tynt kamera som jeg bare kan ha i bokselomma, det jeg har nå er liksom gigantisk, tilhører tiden før det fantes små søte kameraer hehe.

Lenke til kommentar
Skjermen virket litt svak... 115 000 piksler på 2,5 tommer? Men det later til å filme godt. Skal søke litt og se hva jeg finner. :)

Aldri helt tenkt over mengden piksler egentlig for jeg bare tar bildende og så ser jeg dem på pc skjermen eller tv-en jeg studerer liksom ikke bilde så godt på den lille skjermen for jeg syns de er litt for små.

vurderer selv et sånt lite tynt kamera som jeg bare kan ha i bokselomma, det jeg har nå er liksom gigantisk, tilhører tiden før det fantes små søte kameraer hehe.

Vel, en lavoppløst skjerm gjør gjerne brukeropplevelsen dårligere, synes jeg. Og høyere oppløsning gir en bedre pekepinn på hvordan resultatet blir.

Ja, jeg likte veldig godt det forrige kameraet jeg hadde. Det var knappe 2 cm på det tykkeste og var som å holde et kredittkort. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...