Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen fryser konstant!

Anbefalte innlegg

Ok, så dette er greia.

Jeg Kjøpte en helt ny PC for ett år siden, å etter en stund begynte den å bli mer å mer ustabil. Nå har jeg skiftet ut RAM, PSU, HK.

Det som skjer er at PCen bare fryser. Ingen bluescreen eller noe. Den bare fryser, lyden lagger, å sånn står den til jeg restarter. Har også hatt mye problemer med denne meldingen "skjerm driveren har sluttet å virke å er blitt gjenopprettet" i vista (ikke XP). Har også hatt problemer med å få SLI til å fungere, men d var vel mest i vista.

Rammen røk en "vakker" dag da jeg prøvde å klokken den fra 2,2V til 1,8V fordi systemet hadde begynt å bli ustabilt.

HKet røk fordi PSUen ikke var helt go (tror jeg). Grunnen til at jeg tror PSUen har med mesteparten av problemene er fordi da jeg skiftet hovedkort fikk jeg beskjed om at GPUen ikke fikk nokk strøm å måtte derfor klokkes ned (noe den gjorde automatisk), å etter at jeg skiftet gikk den beskjeden bort. Den andre grunnen er at jeg kjøpte den av en kompis av meg som også har en jævli ustabil PC.

Jeg har jo ett SLI oppsett, så derfor har jeg fått testet begge GPUene så jeg tror de er ok, men selvfølgelig er d jo en sjangse for at begge er gåene siden de får samme strøm å står på samme HK i samme luft temperaturer. Temperaturene er også ganske høye, 50C Idle å opp til 75C Load. Vet ikke hva som er vanlig for disse korta (nVidia 8800GTX OC), men har hørt de tåler temperaturer.

Nå som jeg har testet nesten alle delene er d bare CPUen igjen, den har jeg hadt fra starten, den har kjørt en stund uten kjølepasta under all HK byttingen fram å tilbake. Den har også en svært høy temp (det er en Intel Q6600) på 40C idle å opp i 60C Load.

Må være ett jævla drit kabinett jeg har kjøp som har så dårlig kjøling, men man skulle jo tro at 2x25cm vifter å en 12cm skulle holde.

Men greia er den at jeg er usikker på om d er CPU eller GPU som er gåen eller hva faen d kan være. Ble veldi mye å lese her, men håper d er noen som har peiling å kan hjelpe.

EDIT: Lurte også på om d er mulig å deaktivere en eller flere av kjærnene til CPUen, å om d er skummelt å tukle med multiplyeren (feks. fra x9 til x7/8)?

Endret av psychotim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Vis du kjører cpuen uten kjølepasta så kan du ødelegge cpu-en din for den bli overopphetet så det kan ha skjedd at den ble ødelagt.

Nei det er ikke noe farlig og endre multiplayern til 6 7 eller 8.

Dette er veldig vanlig når man skal overklokke så man finner maks FSB (front side bus)

Så det kan du trygt sette nedover, da vil jo cpuen også få endret sin hastighet noe du også kanskje vet.

Du sa du klokket fra 2.2 til 1.8 volt du mente vel omvendt? at den var 1.8 og du klokket til 2.2?

Vis du har høyere volt enn rambrikkene er godkjent for kan du ødelegge dem. Så pass på og ikke still for mye på volten med mindre du har god kjøling og vet hva du gjør.

vel du kan ha en 50mm vifte og den kan suge hardt for den må også ha skikkelig med rpm for og skyve luft vis den har lav rpm så hjelper det ingenting hvor stor viften er.

Så RPM er viktig selvom du har store vifter, men det høres ut som et virkelig dårlig kabinett når du har 2 store vifter og 1 120mm høres ikke helt bra ut. Spinner viftene da?

Lenke til kommentar

Hei! Skulle netopp lage en tråd om samme emne, da jeg leste denna tråden..

Jeg har samme problem, med at pcen fryser i noen sekunder, lyden lagger og skjermen blinker (skrur seg av i 2 sec) Når den er kommet på, fungerer pcn normalt i ca 5-10 sekunder, før det skjer igjen. Og hvis jeg spiller så bli grafikken mongo.

Jeg har splitter ny cpu, hk, hdd og RAM.

Kun PSU å gfx som ikke er nytt..

Prøvde å google problemet mitt, å fant mange som hadde varme grafikkort, som gjorde at pc'n hang seg. Dette skulle tilsi at det er skjermkortet som er problemet, men lurer også på om PSU'en holder på å ta kveld..

Er ikke meningen å stjele tråden din, men håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Har du hatt problemer før med PSU-en din?

Hvorfor oppgraderte du?

Prøv og trekk ut forskjellige ekspansjons kort i pc-en til du bare står igjen med 1 rambrikke, cpu, og skjermkortet med mindre du har et internt skjermkort.

Kan hende noe av de nye delene skaper konflikt.

Innstalrte du XP eller vista?

Prøvd og re innstalere operativ systemet ditt og se om det hjalp noe?

Lenke til kommentar
Har du hatt problemer før med PSU-en din?

Hvorfor oppgraderte du?

Prøv og trekk ut forskjellige ekspansjons kort i pc-en til du bare står igjen med 1 rambrikke, cpu, og skjermkortet med mindre du har et internt skjermkort.

Kan hende noe av de nye delene skaper konflikt.

Innstalrte du XP eller vista?

Prøvd og re innstalere operativ systemet ditt og se om det hjalp noe?

Hei, glemte å skrive ned noe her ja :

Aldri hatt problemer med PSU før

Oppgradeterte pga jeg fikk failed to read data i mange spill / software , så kjøpte likegodt ny HK, ram å cpu sammens med hdd

AMD x2 64 5200+

2GB GEIL ddr2 800

MSI hk

aopen 6600gt 256mb (uten vifte)

random 450W PSU

har xp sp2 norsk

Har prøvd å kjørt kun med deler du trenger ja, har også prøvd forskjellige ram-brikker.

Jeg har lagt inn cpu driverne , men den skaper vel ikke konflikt om jeg kjører vanlig xp ? Trenger vel ikke xp 64 ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Jeg ekke så flink på AMD cpuer og angåend hvor mange watt og sånt men 450watt på en

6600 nvidia kort høres nok ut for det vakke så mye annet i pc-en som skulle belaste den.

Du husket og sette på kjølern og kjølepasta mellom cpu og kjøler?

hva er tempraturene i BIOS?

Nei du skal ikke trenge XP64 bit,

Har du prøvd og formatere og legge inn alt på nytt for og se om det hjalp? eller fryser det for du får muligheten?

Hvor gammel er PSU-en din?

Lenke til kommentar
Jeg ekke så flink på AMD cpuer og angåend hvor mange watt og sånt men 450watt på en

6600 nvidia kort høres nok ut for det vakke så mye annet i pc-en som skulle belaste den.

Du husket og sette på kjølern og kjølepasta mellom cpu og kjøler?

hva er tempraturene i BIOS?

Nei du skal ikke trenge XP64 bit,

Har du prøvd og formatere og legge inn alt på nytt for og se om det hjalp? eller fryser det for du får muligheten?

Hvor gammel er PSU-en din?

Fikk samme feilmelding engang som trådstarter.. noe om at skjermdriverne ikke var konfa ellerno.. n4_displ. et eller anna filnavn.. Så jeg la inn nye skjermdrivere, men det hjalp ikke. formaterte å la inn ny windows også. Det gjorde jeg igår, å nå går det ikke å bruke pc'en. (sitter på lapen nå)

Har brukt artic silver 5 (?) PÅ CPU'en.

psu'en er vel rundt 2 år. 450W skal holde på opsettet ja, men tenkte om den begynte å bli sliten

Lenke til kommentar

Rammen klokket jeg ned fra 2.2V til 1.8V å ikke motsatt. Det er PC2-8500 ram så den tåler 2.2V, samme med HKet, d var derfor d var så rart at den røk. Timingen er CL5, rørte ikke de da jeg klokket ned selv om jeg vet at på 800MHz tåler rammen CL4.

PSUen skiftet jeg fordi jeg tenkte d kunne være skadelig for komponenter dersom den var for liten, så da slengte jeg inn en 1000W, gjorde d også for å kunne klokke.

Har også prød eleminations metoden med å ta ut alle komponenter som ikke trengs for å starte PCen, har også som sakt skiftet en god del komponenter. Eneste som ikke er eliminert er GPU å CPU fordi jeg ikke har extra deler liggende.

Den perioden jeg kjørte uten kjøle pasta var CPUen på ca 70C idle, testet den 5min under load, da var den oppe i litt over 80C.

Lurer på om hvis GPUen er defekt, kan d fryse PCen eller får du bare artifacts å kanskje sort skjerm, men PCen jobber forsatt vidre å lyden stopper ikke? Er d slik så må d jo være CPUen.

Ja, OS, har kjørt XP home, Vista Home premium 32 og 64. Samme greia i alle OSene.

Kom akkurat til å tenke på at jeg la in en ny raptor HDD rundt den tiden d startet. Kan d være noe med HDDen? lese problemer eller noe?

Endret av psychotim
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Til psychotim:

1000 watt er ivertfall mer enn nok for selv de mest ekstreme overklokkede systemer med SLI og Crossfire og overklokket cpu så det kanke være at den får forlite ivertfall.

Det kan være at du faktisk har ødelagt cpuen din.

tempraturer over 70 er ille og 80 kan ødelegge den spessielt vis du kjørte uten kjølepasta er det spessielt ille.

Får du noen melding på pc-en? prøvd og ta ut skjermkortet og se om pc-en klager?

vis du ikke har kjølepasta på nå ta av kjølern og ta på kjølepasta og prøv igjen og se om dette hjelper deg.

Det kan være raptor disken ja.

har du prøvd og fjerne alle harddiskene utenom 1 for og se om det hjelper noe?

Nja vis du har defekt GPU så kan du ende opp med null bilde på skjermen men da burde vel ikke viftene heller spille vil jeg tro for da er jo kortet ødelagt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Til Znip:

Skrur pc-en seg på så du kan komme inn i bios?

vis du gjør det hva sier tempraturene dine.

La du på et tynt eller tykt lagg med kjøle pasta?

det burde være tynt men ikke så tynt at du ser cpu-en og så burde det dras utover med et bank kort eller lignende så det blir et jevnt lag utøver cpu-en så det blir fin kontakt mellom kjøler og cpu.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvorfor jeg fikk meldingen om at den får for lite strøm, nå har jeg en 650W i PCen å da får jeg ikke melding om for lite strøm.

Nei jeg får ingen feilmelding, den bare fryser.

Har ikke integrert GPU på HKet, kan jeg ta ut skjermkortene å starte PCen da?

Jo, jeg har pasta på nå å CPUen nå.

Skal teste å fjærne raptoren sener i kveld å instalere XP på den andre disken å se om d hjelper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Har ikke integrert GPU på HKet, kan jeg ta ut skjermkortene å starte PCen da?

Skal teste å fjærne raptoren sener i kveld å instalere XP på den andre disken å se om d hjelper.

Ja du kan bare ta ut skjermkortet men da vil du mest sannsynlig få noe pip fra hovedkortet som betyr at den sikkert klager over at den ikke har noe skjermkort i seg.

Prøv og innstaler XP på den andre disken og se om det hjelpe noe, vis ikke så legg ut det som skjedde her så skal vi lete videre.

Lenke til kommentar

hmm, cpu temp viser 16 grader, system 27 . Så det er jo feil.

Prøvde å starte pcn nå, for å se på cpu bruken, å den viste spikes når den fryser i noen sekunder.. Så dette vil jo tilsi at den nye cpuen har problemer? Isåfall, hvorfor blir teksturene i windows og spill helt random når dette skjer?

Kan også nevne at ved enkelte tilfeller når pcen fryser såkobles nettverkoblinga av og på, og hd audio programmet registrerer at "en kontakt er blitt koblet til / fra"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det kan være hovedkortet ditt som er på vei til og ta kvelden eller CPU-en din

hovedkortet fordi :Du nevner at pc-en fryser så kobles nettverks koblingen av og på, og HD audio programmet ditt registrere at noe er blitt koblet fra/til.

CPU: fordi tempraturene høres utrolig feil ut. 16 grader er jo alt for lavt med mindre du har super kjøling liksom.

Det jeg ville gjort var og ringe ditt du kjøpte pc-en eller sende enn mail forklare problemet og be om og få sende delene tilbake til dem så de kan bli testet og du få nye deler.

Så får vi håpe at det hjelper deg.

Lykke til

Lenke til kommentar
Det kan være hovedkortet ditt som er på vei til og ta kvelden eller CPU-en din

hovedkortet fordi :Du nevner at pc-en fryser så kobles nettverks koblingen av og på, og HD audio programmet ditt registrere at noe er blitt koblet fra/til.

CPU: fordi tempraturene høres utrolig feil ut. 16 grader er jo alt for lavt med mindre du har super kjøling liksom.

Det jeg ville gjort var og ringe ditt du kjøpte pc-en eller sende enn mail forklare problemet og be om og få sende delene tilbake til dem så de kan bli testet og du få nye deler.

Så får vi håpe at det hjelper deg.

Lykke til

Skal prøve en annen cpu imorgen, hvis ikke det fungerer skal jeg høre med ps.no :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Skal prøve en annen cpu imorgen, hvis ikke det fungerer skal jeg høre med ps.no :)

De pleier og ha kjempe fin service så får håpe det går fint for deg da.

Så dumt når ting ikke fungerer skikkelig liksom.

Cpu-en har ivertfall feil tempratur for 16 er for lite.

Lenke til kommentar

Varmen er ikke et problem. Grafikkort som 8800GTX tåler opp til 150 graders varme. Cpu'er skal tåle opp til 60-70 grader (etter det er det stor sjanse for at CPUen blir ødelagt.) RAM har samme varme range som CPU. Moderkort har også ca. samme range som CPU. Hvis du har minst 1 exhaust vifte i kabinettet ditt skal det gå bra.

Lenke til kommentar

Prøvde instalere windows på den andre disken nå, men av en eller annen merkelig grund mangler d plutselig masse filer på alle platene mine. Skal prøve me Vista platen nå. Fungerer ikke d så får jeg bare vente til den nye CPUen kommer i posten.

Nå har Pcen klikket 2 ganger etter hværandre, ene gangen restartet den bare, den frøs ikke, den andre gangen fikk jeg bluescreen hvor d sto noe om nv4disp.sys eller no.

Endret av psychotim
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Med platene så mener du cd-ene XP/vista ligger på?

Merkelig at sånne ting skal skje egentlig.

Du får håpe den nye cpu-en hjelper deg og får det til og fungere skikkelig

Lenke til kommentar

Ja CDene, Fikk Vista inn nå, holder på å instalere driver å slikt.

XP platene mine er brente, jeg vet at de fungerer fordi jeg brukte dem sist får noen dager siden med å legge XP in på raptor disken. Men nå i dag ville de bare ikke. Har hadt problemer med de før å.

Jeg informerer mere senere etter en del vista kjøring. Får se hvor lenge d holder før den fryser igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...