Gå til innhold

Noen som har tips til fine MP3-spillere?

Anbefalte innlegg

Jøss, for en jævlig dårlig kvalitet det var på iPoden min! Glemte den i lomma mens jeg tok en svømmetur på ferie forrige uke, og nå er den helt død! Hæ?! Tåler den ikke tre kvarter med vann eller?! HAHA, LAME!!

Fra spøk til revolver: iPoden gikk som sagt til helvete da jeg tok den med på en svømmetur, og alt fra bilturer til jogging har nå plutselig blitt mye kjedeligere. Trenger en ny MP3-spiller, men vet fint lite om temaet. Har ikke lyst på ny iPod av diverse grunner, så trenger noen gode alternativer. Må helst ikke koste alt for mye, rundt tusenlappen holder. Har sett litt på Creatives Zen, den har mer enn nok lagringsplass for mitt bruk, har fått mye positiv omtale og koster halvparten så mye som en iPod.

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det sånn at du setter utseende/fin foran lydkvalitet? Cowon stiller uansett med kvalitet på deres produkter når det kommer til lyd og batteri tid.

Noe som kunne hjulpet er bruksområde, pris, minne, lydkvalitet, formater og batteri.

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Zen støttes! Fornøyd med den selv. :)

Men finnes mange spillere i den "klassen", finnes kankje noen som er finere (designmessig) hvis det var det du var ute etter (ikke at Zen er stygg, tvert imot, men den er helt "plain"). Ellers ønsker jeg nesten selv at jeg hade kjøpt Cowon iAudio 7 pga lydkvalitet og flac-støtte.

På anythingbutipod kan du sammenligne spillere.

Noe som kunne hjulpet [oss til å hjelpe deg] er bruksområde, pris, minne, lydkvalitet, formater og batteri.
Lenke til kommentar

Bruksområde: Vel, hittil har jeg bare brukt iPoden min til musikk, og tror ikke det kommer til å forandre seg. Bildene mine gjør seg best på PCen, og jeg laster ikke ned noe særlig med filmer. Prisen bør som sagt ikke være for høy, jeg mener 1000 kroner bør være makspris. Har klart meg så langt med en 4 GB iPod, kan umulig tenke meg at jeg kan komme til å trenge mer enn 8. Tror jeg vil ha 8 GB denne gangen, bare for å være sikker. Lydkvaliteten bør være.. bra, og jeg tviler på at jeg har noen filformater som ikke er støttet noe sted (såvidt jeg vet, er all musikken min enten .mp3 eller .wma). Batteriet bør holde så lenge som mulig (tror iPoden hadde en batterilevetid på 24 timer, har klart meg bra med det egentlig), men siden jeg bare hører på musikk, så tror jeg ikke det blir noe problem.

Hohei, det var en lang en. Har sett litt på den Cowon-spilleren, og har lagt merke til at en Cowon med 8 GB koster 1040 kr, mens en 8 GB Zen koster 799. Er det noe som gjør Cowonen veldig overlegen, eller er det bare designet? For jeg bryr meg ikke så mye om designet:P

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Er det noe som gjør Cowonen veldig overlegen, eller er det bare designet? For jeg bryr meg ikke så mye om designet:P

Dropp Zen med en gang. Ubrukelig spiller som er alt for stor for en som ikke trenger video, og spilleren i seg selv er veldig middelmådig. Det er en slik type spiller som er utstilt på elkjøp og som normale forbrukere uten peiling på hva de driver med går hjem med og innbiller seg at de har gjort et godt kjøp. Det gjelder ikke bare Zen, men creative generelt. De har ikke laget annet enn ubrukelig møkk de siste 2 årene og bør strykes fra listen til alle som vurderer ny spiller og som bryr seg om hva de får. Fortidens giganter henger fortsatt igjen i hukommelsen til mange, men uten grunn. iriver, som en gang laget de beste spillerne på markedet, har mistet grepet og lydkvaliteten og den generelle kvaliteten de en gang tilbydde har vært borte i årevis. Creatie gjorde det også bra, muvo serien var super og zen vision m solgte godt helt til den ble tatt av markedet pga gammel modell. IMO, iriver's plass har blitt tatt av sony. Om du ønsker en spilelr uten masse fjas, som rett og slett tilbyr markedets mest stabile firmware, veldig god lyd, veldig nyttig brkergrensesnitt for å finne musikk, og relativt god batterikapasitet (ca 35 timer) så vil jeg anbefale å se på Sony.

Creative sin plass hører nå til sandisk, som etter å ha knotet vel og lenge med dritspillere som e200 og view nå har to spillere på markedet som virkelig slår fra seg - fuze og clip. Fuze er den største av dem og den som er mest i din kategori - den spiller video men veldig dårlig, noe som ikke betyr noe om du kun skal ha musikk. Sett opp mot sony så er den billig og tibyr utvidelsesmuligheter i form av microSDHC. Lydkvaliteten er super, men den har ikk elike gode menyer som sony. Batteritiden er også lavere. Sandisk er dog markedets beste på lydbøk og podcast støtte, så om du bruker det er det en spiller å se på.

i7 er som sagt over her et alternativ du bør se på. Super batteritid og super lyd, det negative er dårlig skjerm (selv til musikknavigasjon) og dårlige knapper. Et godt tips når du ser etter spiller er å aldri sammenlikne med ipod, da alle spilelre er gode i forhold, og aldri se på tester fra sider som eks amobil - vedkommende som tester der vet jeg ikke hva det er galt med men det er noen ytterst latterlige tester de kommer med.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Er det noe som gjør Cowonen veldig overlegen, eller er det bare designet? For jeg bryr meg ikke så mye om designet:P

Dropp Zen med en gang. Ubrukelig spiller som er alt for stor for en som ikke trenger video, og spilleren i seg selv er veldig middelmådig. Det er en slik type spiller som er utstilt på elkjøp og som normale forbrukere uten peiling på hva de driver med går hjem med og innbiller seg at de har gjort et godt kjøp. Det gjelder ikke bare Zen, men creative generelt. De har ikke laget annet enn ubrukelig møkk de siste 2 årene og bør strykes fra listen til alle som vurderer ny spiller og som bryr seg om hva de får. Fortidens giganter henger fortsatt igjen i hukommelsen til mange, men uten grunn. iriver, som en gang laget de beste spillerne på markedet, har mistet grepet og lydkvaliteten og den generelle kvaliteten de en gang tilbydde har vært borte i årevis. Creatie gjorde det også bra, muvo serien var super og zen vision m solgte godt helt til den ble tatt av markedet pga gammel modell. IMO, iriver's plass har blitt tatt av sony. Om du ønsker en spilelr uten masse fjas, som rett og slett tilbyr markedets mest stabile firmware, veldig god lyd, veldig nyttig brkergrensesnitt for å finne musikk, og relativt god batterikapasitet (ca 35 timer) så vil jeg anbefale å se på Sony.

Creative sin plass hører nå til sandisk, som etter å ha knotet vel og lenge med dritspillere som e200 og view nå har to spillere på markedet som virkelig slår fra seg - fuze og clip. Fuze er den største av dem og den som er mest i din kategori - den spiller video men veldig dårlig, noe som ikke betyr noe om du kun skal ha musikk. Sett opp mot sony så er den billig og tibyr utvidelsesmuligheter i form av microSDHC. Lydkvaliteten er super, men den har ikk elike gode menyer som sony. Batteritiden er også lavere. Sandisk er dog markedets beste på lydbøk og podcast støtte, så om du bruker det er det en spiller å se på.

i7 er som sagt over her et alternativ du bør se på. Super batteritid og super lyd, det negative er dårlig skjerm (selv til musikknavigasjon) og dårlige knapper. Et godt tips når du ser etter spiller er å aldri sammenlikne med ipod, da alle spilelre er gode i forhold, og aldri se på tester fra sider som eks amobil - vedkommende som tester der vet jeg ikke hva det er galt med men det er noen ytterst latterlige tester de kommer med.

Hei Captein Ødegård... Jeg vet akkruat så mye om mp3 og lyd at jeg forstår at du vet mye om det du snakker om. Kan jeg få spørre deg om noe?

Tror du det er rimelig og anta at lydkvaliteten på sony nvz a-820 og 610 er likeverdig?

Og så det andre spørsmålet. Det slulle kanskje vært på et annet sted, men siden mange mp3-spillere jo leveres med middelmådige øreplugger som standarutstyr, så tar jeg sjansen. Jeg har ikke peiling på øreplugger, og mange tester er enten vanskelig og tolke, eller kanskje direkte amatørmessige eller "kjøpte". Og på diskusjonsforumene er meningene svært mange, og aldri vet man vel om de er kvalifiserte.

Hvis du skulle kjøpt et sett øreplugger som feks ytet lydkvaliteten fra sandisk sansaclip full retfferdighet, hvilken ville du valgt hvis du skulle prioritere klar, mest mulig "sann" lydgjengivelse? Som feks. til klassisk musikk. (skal kjøpe mp3-spiller i gebursdagpresang til en venn :) Når det gjelder prisen så vurderer jeg vel denne kun ut fra hva som gir mest lydopplevelse pr. krone...

ps.

Egentlig tror jeg mange ville bli svært glade for en kort "øreplugg-guid". :) Feks. et par-tre "best buy" under og over femhundre, og kanskje et par over tusen. Jeg kan ikke tenke meg noe nødvendigere, og "vanskeligere å kjøpe" enn øreplugger til en ny mp3spiller. Det er jo "millioner" av fabrikat, og utsalgsprisen har ofte begrenset betydning for hva man får. Det har jeg i hvert fall erfart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Hei Captein Ødegård... Jeg vet akkruat så mye om mp3 og lyd at jeg forstår at du vet mye om det du snakker om. Kan jeg få spørre deg om noe?

Tror du det er rimelig og anta at lydkvaliteten på sony nvz a-820 og 610 er likeverdig?

Og så det andre spørsmålet. Det slulle kanskje vært på et annet sted, men siden mange mp3-spillere jo leveres med middelmådige øreplugger som standarutstyr, så tar jeg sjansen. Jeg har ikke peiling på øreplugger, og mange tester er enten vanskelig og tolke, eller kanskje direkte amatørmessige eller "kjøpte". Og på diskusjonsforumene er meningene svært mange, og aldri vet man vel om de er kvalifiserte.

Hvis du skulle kjøpt et sett øreplugger som feks ytet lydkvaliteten fra sandisk sansaclip full retfferdighet, hvilken ville du valgt hvis du skulle prioritere klar, mest mulig "sann" lydgjengivelse? Som feks. til klassisk musikk. (skal kjøpe mp3-spiller i gebursdagpresang til en venn :) Når det gjelder prisen så vurderer jeg vel denne kun ut fra hva som gir mest lydopplevelse pr. krone...

ps.

Egentlig tror jeg mange ville bli svært glade for en kort "øreplugg-guid". :) Feks. et par-tre "best buy" under og over femhundre, og kanskje et par over tusen. Jeg kan ikke tenke meg noe nødvendigere, og "vanskeligere å kjøpe" enn øreplugger til en ny mp3spiller. Det er jo "millioner" av fabrikat, og utsalgsprisen har ofte begrenset betydning for hva man får. Det har jeg i hvert fall erfart.

De er ikke 100% likeverdige, men for en normal forbruker er de det så jeg pleier å si det er samm ehvem av dem man kjøper lydmessig. Bruker ikke mye øreplugger selv, men har da en del tips. Det hotteste nå er ultimate ears YE11, men da de koster borti 7000 kr er vel de neppe aktuelle. Shure SE530 har rykte på seg til å være gode til klassisk musikk, men også disse har stiv pris på 3200 i norge og litt under 2000 i USA. Enda lenger ned på prisstigen har du jays q-jays som også er kjent for å være gode på jevnte over alle frekvenser og gode detaljer. Pris ca 1000 men de må vel bestilles fra utlandet. Under 1000 blir det vanskeligere. crossroads mylarone x3i er en gammel favoritt til ca 300 spenn men de er ikke helt flate frekvensmessig sett og det er ganske langt opp til de dyrere proppene lydmessig sett. Spørs litt hvor feinsmecker de du kjøper til er.

Angående guide så er ikke det noe jeg kommer til å skrive iallefall, får holde med mp3 spilelr guiden som er på toppen av forumet her. finnes mange øreproppfans her på forumet som sikkert kunne gjort det, eller så kan du jo sende en mail til amobil - får sikkert en festlig artikkel med et par hundre skrivefeil og apple ibuds på topp :p

Lenke til kommentar

Hah, iBuds og Koss ThePlug tar sigeren på grunn av god lydkvalitet og låg pris. :D

Til Mr. (gløymt resten av nicked ditt?): Ta turen innom hodetelefonerkategorien, det finnes mange emner om øyrepluggar der. Eg har ein del sett sjølv, eit par CX300 og Shure E3C, men har ikkje prøvd noko anna på markedet.

Ellers kan er godt skrive under på det Ødegaard skriv angåande mp3-spelarar.

Lenke til kommentar
Til Mr. (gløymt resten av nicked ditt?): Ta turen innom hodetelefonerkategorien, det finnes mange emner om øyrepluggar der. Eg har ein del sett sjølv, eit par CX300 og Shure E3C, men har ikkje prøvd noko anna på markedet.

Ellers kan er godt skrive under på det Ødegaard skriv angåande mp3-spelarar.

Jeg har lest en del på forskjellige forum, men ikke så lett og danne seg et godt inntrykk når man ikke har særlig erfaring med øretelefoner for mp3-spillere. Man har liksom ingen referanser for å vurdere det folk skriver.

Lenke til kommentar

ps.

De er ikke 100% likeverdige, men for en normal forbruker er de det så jeg pleier å si det er samm ehvem av dem man kjøper lydmessig. Bruker ikke mye øreplugger selv, men har da en del tips. Det hotteste nå er ultimate ears YE11, men da de koster borti 7000 kr er vel de neppe aktuelle. Shure SE530 har rykte på seg til å være gode til klassisk musikk, men også disse har stiv pris på 3200 i norge og litt under 2000 i USA. Enda lenger ned på prisstigen har du jays q-jays som også er kjent for å være gode på jevnte over alle frekvenser og gode detaljer. Pris ca 1000 men de må vel bestilles fra utlandet. Under 1000 blir det vanskeligere. crossroads mylarone x3i er en gammel favoritt til ca 300 spenn men de er ikke helt flate frekvensmessig sett og det er ganske langt opp til de dyrere proppene lydmessig sett. Spørs litt hvor feinsmecker de du kjøper til er.

Angående guide så er ikke det noe jeg kommer til å skrive iallefall, får holde med mp3 spilelr guiden som er på toppen av forumet her. finnes mange øreproppfans her på forumet som sikkert kunne gjort det, eller så kan du jo sende en mail til amobil - får sikkert en festlig artikkel med et par hundre skrivefeil og apple ibuds på topp :p

Takk skal du ha. Dette skal jeg undersøke nærmere!

Lenke til kommentar

Creative kommer jo med en Creative ZEN X-fi som kommer med 8, 16 og 32 gig iuten Wifi og 8,16 og 31 gig med Wifi. Begge har SD-kortstøtte (leste i HjemmePC)

har selv en ZEN, har hatt 3 Vision:M. Trenger du ikke plassen til Vision:M eller Vision, gå for ZEN. Den er mye mer stabil :)

Selv ville jeg ha ventet på X-fi

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

xfi er totalt ubrukelig :p

chattefprogram som var en av de store funksjonene har elendig inntasting og ikke støtte for noe annet enn creative sin egen chattesak.

streaming av musikk kutter batteriet fra 36 timer til 2-3. filoverførign er så trengt at det er ubrukelig. minnekortet er fortsatt ikke integrert.

som sagt, creative lager bare dritt om dagen. skulle gått an å ta /ignore creative når man ser etter mp3 spillere

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

lol bump rofl

Jepp, da har stipendet endelig kommet på konto, så drømmene om en ny spiller kan endelig bli virkelighet. Har tatt det dere sa til etteretning, og tror valget har falt på denne, Cowon iAudio 7. Men, Captain Ødegård, du nevnte at Sony hadde noen bra spillere. Har sett litt på dette, men de har rett og slett altfor mange spillere på markedet til at jeg klarte å finne ut av det. Har du noen tips eller, før jeg bestiller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
lol bump rofl

Jepp, da har stipendet endelig kommet på konto, så drømmene om en ny spiller kan endelig bli virkelighet. Har tatt det dere sa til etteretning, og tror valget har falt på denne, Cowon iAudio 7. Men, Captain Ødegård, du nevnte at Sony hadde noen bra spillere. Har sett litt på dette, men de har rett og slett altfor mange spillere på markedet til at jeg klarte å finne ut av det. Har du noen tips eller, før jeg bestiller?

Det som er med sony er at de er egentlig ganske like. Batteritid på over 30 timer, 240x320 piksler skjerm, samme menysystem, ca samme lydkvalitet, , formatstøtte etc etc. Det som skiller de forskjellige er radio, skjermstørrelse (ikke opppløsning), design, radio/ikke radio, støykansellering/ikke støykansellering. Har selv en S728 som jeg nå skal kvitte meg med til fordel for en A828 som kom i posten her om dagen, fordi jeg ville ha bluetooth. Grunnen til at jeg bruker sony over andre merker som teknisk sett er bedre er enkel: menysystemet - spesielt det at man kan scrolle både nomalt og gjennom alfabetet når man leter etter musikk - gjør den veldig rask å bruke, men ikke minst fordi spillerne kommer med firmware 1.00 og det forandrer seg ikke. Sony spillerne er de mest stabile på markedet, og trenger rett og slett ike bugfikser. Etter 1.5 år med en Cowon D2, som forøvrig er en knall spiller, så er ikke stabilitet noe man tar lett på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...