Gå til innhold

The Genius of Darwin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men det er helt klart for mye respekt ute å går når sciense lærere IKKE tørr å utfordre de gamle doktrinene som elevene kommer med... Elever som indoktrinert av sine foreldre til å tro på gud. Er enig i at de trenger en litt annen modell i england ja, kanskje også her i landet selv om vi her, ihvertfall på papiret, har fjernet skole indoktrineringen, som jeg er gammel nok til å huske med et grøss. Ikke bare lærte vi å be og alle de "gode" tingene med kristendom, men vi lærte også at alle andre guder var feil... Av en lærer :eek:

Jeg vet ikke om dette har blitt forandret i løpet av de siste to årene, men da jeg sjekket for to år siden var det fortsatt en paragraf i den norske loven som sa at alle elever skal oppdras som kristne.

 

Hva som blir lært bort tror jeg varierer veldig fra skole til skole. Flertallet lærere er heldigvis fornuftige mennesker og lærer bort religion og livssynsfaget fra et religionsnøytralt ståsted. Men også veldig mange som ikke er det. Krl-læreren jeg hadde på barneskolen var for eksempel tidligere misjonær i et afrikansk land, så hun prøvde jo selvfølgelig å frelse oss fra alt det grusomme som skjer mot dem som ikke tror. Samme person hevdet også at hun var mer verdt enn meg, men det er en annen historie.

Lenke til kommentar

§ 1-2 i Opplæringsloven lyder dessverre som følger:

 

Grunnskolen skal i samarbeid og forståing med heimen hjelpe til med å gi elevane ei kristen og moralsk oppseding, utvikle evnene og føresetnadene deira, åndeleg og kroppsleg, og gi dei god allmennkunnskap, slik at dei kan bli gagnlege og sjølvstendige menneske i heim og samfunn.

 

Det ble gjort noen endringer i loven senest rett før sommeren knyttet til religion, men denne paragrafen ble altså ikke rørt ved denne anledning.

Lenke til kommentar
Det ble gjort noen endringer i loven senest rett før sommeren knyttet til religion, men denne paragrafen ble altså ikke rørt ved denne anledning.

Dette er jo igrunn sykt. I og med at de har forandret på religionsfaget i grunnskolen, og gitt større rom for fritak fra disse timene, er det jo helt sinsvakt å la en slik gammel og for lengst utgått paragraf stå urørt.

 

Med tanke på at alle som ikke oppdrar barn som kristne faktisk bryter loven sånn som ting er i dag, burde ikke den paragrafen eksistert.

Lenke til kommentar
Det ble gjort noen endringer i loven senest rett før sommeren knyttet til religion, men denne paragrafen ble altså ikke rørt ved denne anledning.

Dette er jo igrunn sykt. I og med at de har forandret på religionsfaget i grunnskolen, og gitt større rom for fritak fra disse timene, er det jo helt sinsvakt å la en slik gammel og for lengst utgått paragraf stå urørt.

 

Med tanke på at alle som ikke oppdrar barn som kristne faktisk bryter loven sånn som ting er i dag, burde ikke den paragrafen eksistert.

 

 

Den blir nok snart fjernet skal du se :thumbup:

Lenke til kommentar
Blir vel det når kristendom opphører som statsreligion.

 

...og det blir ? :)

 

Og hva skjer da med kirkene hvis stat og kirke skilles? Går det da an å bruke disse til allmenne formål på lik linje med et grende hus og lignende? Disse husene er jo allemanns eie og vil jo ikke, ihvertfall ikke i min bok, automatisk tilfalle de troende ved en deling av kirke og stat... Eller gjør kirkene det? Jeg syntes da at de som fremdeles tror på dette skal kjøpe dem på lik linje med annen eiendom da det faktisk er alles penger som har blitt brukt til å sette dem opp og vedlikeholde dem i årenes løp. (Kunne forøvrig ha tenk meg å fjerne de hersens klokkene som ustemt ljomer utover folk som i mange tilfeller KUN har søndagen å sove lenge på.... Dette er og blir en uting og et hersens bråk for de som ikke er gudehoder.... for ikke å snakke om hva dette blir når muslingene får opp løk tårnene sine og skal stå der og gaule i tide og utide..... Så jeg er for et forbud mot enhver form for religiøst bråk uansett tid og sted)

 

Kirkegårder heter jo gravlunder nu for tiden og det er bra. (Ellers måtte de jo stablet ateister på utsiden :) )

Lenke til kommentar
Hadde vært gøy å oppleve det, ja. Alle statlige bygninger med religiøse formål blir vel privatisert, men de må kanskje kjøpes ifra staten, og det kan bli et problem. Kanskje blir de omgjort til museum ellers. Tenker meg at Nidarosdomen ikke vil være spesielt billig. ;)

For ikke å snakke om alle de fine himmel los villaene rundt om i det ganske land som ville være til salgs.... :D

 

Himmel los yrket var en gang et resektabelt og beundret yrke med masse makt og privilegier av ymse arter. Bare tenk så deilig det må være å stå der foran en stappfull kirke med hele menigheten foran deg og overrøse dem med svovel prekner... Ummm, snadder for en kristen sjel! Tenk hvor mange små barn de himmel losene har ødelagt livene til ved å sette dem inn i tanke fengslet som heter kristendom. Det er så du kan høre forferdelsens sus i kirkene, der flere tusen har sittet med krum nakke og elendig samvittighet mens presten har øst syndens skam over dem uten at de kan fatte at de har gjort annet enn det som var naturlig for dem. Det er ingen som har noe med hvor to voksne mennesker har tissene sine når de ligger i den samme sengen, men det er jo en synd å nyte det..... Jeg grøsser når jeg tenker på hvor mange kristendom har ødelagt ved å innbille dem at naturlige ting er synd.... Men boligene himmel losene har bodd i bruker å være fine da :)

Lenke til kommentar
Jeg vil vel tro at svært mange av kirkene forfaller og rives. Er utrolig mange kirker rundt om i Norge!

Noen er jo veldig fine da og det ville være synd å rive dem uten å finne annet å bruke dem til... Noen av de jeg har vært inne i kunne egnet seg som kaldt lager :p Det er skikkelig kaldt i noen av dem, selv på sommeren. (Eller er det bare meg som får frysninger av å være i en kirke der de faktisk tror på overtro den dag i dag? :) )

 

Men krakkene der må hives ut, de egner seg ikke til å sitte på. Sankthans bål kanskje?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...