Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

førstegangsbil.. Lurer mye på dette!

Anbefalte innlegg

Hei og hopp.. Da var det vel på tide at jeg inntar dette forumet også.

Saken er som følger: Jeg er noen måneder inn i 17 års alderen, og jeg lurer fælt på hva slags bil jeg har lyst på når jeg får lappen.

Smaken min er som følger: Enten en stor og barsk bil (eller en bil som gir inntrykk av at den er stor alà denne her.. ikke noe puslete stasjonsvogn her..), eller en sporty en i lignende stil som denne.

Jeg er da ute etter en bil med lavt besinforbruk, lang levetid, og som er enkel å selge.

Det kan også nemnes at jeg ikke er så fryktelig glad i BMW og Mercedes.

Også lurte jeg på om noen kunne gi meg noen stikkord for den goode gamle jeepen.. Den gir noen gode følelser for å si det sann :D

-Peter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

førstegangsbilen bør ikke være en bil til 300 000, du kommer trolig til å bulke den på en eller annen måte i løpet av den første tiden.

kjøp deg en dårlig bil, kjør med den noen år så finner du en bil du virkelig har lyst på.

da har du kanskje ferdighetene til å ta godt vare på den i trafikken også :)

Lenke til kommentar

De prioriteringene du har for biler (størrelse / sportslighet), fremmer ikke en god drivstoffsøkonomi.

Beklager. Sånn er det bare. Vil du kjøre fort eller stort så vil det koste deg i enten drivstoff eller forsikring.

Alt som er frakt er dyrt i Norge. :)

Lenke til kommentar
Jeg er da ute etter en bil med lavt besinforbruk, lang levetid, og som er enkel å selge.

Vel, i så fall kan du nok bare glemme både jeepen og RX-8'en. RX-8 er en fryktelig moro bil, men den er overraskende tørst. Regn med 1,1-1,2 l/mil på blandet kjøring. Og enda høyere forbruk på jeepen, som dessuten er trang og sikkert ikke har verdens beste kjøreegenskaper på asfaltert vei (har ikke prøvd den selv, så jeg skal ikke si det sikkert). Dessuten tviler jeg på at noen av disse bilene er særlig enkle å få solgt.

Slik sett gjenstår vel egentlig bare Rav4'en, som har et hyggelig forbruk med dieselmotoren, og som er populær (om jeg har forstått det rett) som bruktbil.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Hvis du vil ha en stor og tøff bil finnes det bare et svar - VW Caravelle T3 :D Bil på anabole steroider;) liten motor, bruker ikke så mye, fettmye plass, grom motorlyd, overraskende god på terreng og vinterføre er den også...

men lang levetid kommer vel an på hvor heldig du er :p de er i hvert fall lette å få til lav pris.. kjøpte selv en til 10k som har tålt all mulig herjing vintrer å somrer.. elsker denne bilen!

91vanagon.jpg

Lenke til kommentar
førstegangsbilen bør ikke være en bil til 300 000, du kommer trolig til å bulke den på en eller annen måte i løpet av den første tiden.

kjøp deg en dårlig bil, kjør med den noen år så finner du en bil du virkelig har lyst på.

da har du kanskje ferdighetene til å ta godt vare på den i trafikken også :)

Jeg la ut de linkene som eksempler som stiler jeg liker... De trodde jeg virkelig folk ville forstå, menmen :S

Og som førstegangsbil så sier det seg selv at jeg vil bruke mellom 20-60 store på den, om ikke hadde jeg vært en bortskjemt rikmannssønn fra bærum/østkantoslo (Gud forby...), og da hadde jeg ikke brydt meg om å spørre her :)

Kan noen komme med noen seriøse forslag herifra?

Lenke til kommentar

Mantea, kom ikke hit og si at en stor bil med liten motor bruker lite drivstoff.

Når man har liten motor må man gasse ekstra for å få den til å trille = større drivstofforbruk. :)

Men, ja, har bare godt å si om biler i den størrelsen der. Selv kjører jeg en Toyota HiAce 4x4 2.4D. God plass er bare kånge, og når man i tillegg har 6 seter (og 2 som står og venter på å bli satt inn) har man plass til masse folk. Og mye lyd!

Lenke til kommentar
Skal du ha forsikringen på deg selv? Er du opptatt av styling av slikt? Må den være rask? Ikke at jeg anbefaler det men..hehe =) kan være lett å kjøre litt for fort noen ganger..

Vel, rask og rask.. litt fart bør man vel ha, men har egentlig ikke så mye bruk for det.. Styling er jeg ikke så alt for opptatt av, heller bilens originale utseende.

Ja, det vet jeg alt om.. Men jeg er forsiktig av meg, og misliker selv visse råkjørere i "bygdå" :angry:

Toyota MR2

Toyota Celica

Lancia Delta(ganske bra ytelse)

Jeep Cherokee

Mercedes-Benz Gelanderwagen 240 GD

Chevrolet Blazer

tror noe av det er interessant ihvertfall...

Hah! Den mercedesen fikk meg til å skrattle! Forventet en sossebil av øvreklassen.

Vel, du sier ingenting om hvordan de er på bensinforbruk, trygghet eller kjøreegenskaper :S

Vurderer toyota da, siden japsene er kjent for lite bensinforbruk..

Endret av Petersk91
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Mantea, kom ikke hit og si at en stor bil med liten motor bruker lite drivstoff.

Når man har liten motor må man gasse ekstra for å få den til å trille = større drivstofforbruk. :)

Men, ja, har bare godt å si om biler i den størrelsen der. Selv kjører jeg en Toyota HiAce 4x4 2.4D. God plass er bare kånge, og når man i tillegg har 6 seter (og 2 som står og venter på å bli satt inn) har man plass til masse folk. Og mye lyd!

Spørs hva du sammenligner med :cool: men nei, den bruker ikke rare greiene, min er hvertfall gjerrig på diesel ;D

Og ja, det er kjekt med mye plass til lyd! Stor åpen kupe blir noe helt annet enn en subwoofer i et lukket bagasjerom!

Lenke til kommentar

Dette svare er ikke fra meg, men min storebror, som kan bil og motor.

Hør her, du kan kjøre deg i hjel i en opel corsa 1,0.. ikke noe problem, og du kan like lett miste lappen med samme bilen.

men min bil en Nissan Primera 1,6 som er min første bil, (hatt lappen i 6måneder) har fungert ypperlig, aldri hatt noe tull med den, den er faktisk ganske rask selv om den har 1,6 liters motor, den ser ganske kult ut med litt styling, du kan mekke en del på den selv, den synker ikke mye i verdi om du skal selge den, og den går på 0,5 liter på mila.

du kan bygg veldig bra sterio i den, det finnes mye billig og kule ting du kan sette/ gjøre med en primera.

Og om du skulle finne på å kjøpe en primera så MÅ du melde deg inn på www.nccn.no det er forumet til nissan car club norway og de kan alt om bilen og de hjelper deg med alt, de selger deler fra sine biler, de arangerer treff og sånn, jævlig bra folk der inne.

Mitt tips er å kjøpe deg en nissan primera.. fra mellom 20 og 60 tusen..

Endret av *meep*meep*
Lenke til kommentar
men min bil en Nissan Primera 1,6 som er min første bil, (hatt lappen i 6måneder) har fungert ypperlig, aldri hatt noe tull med den, den er faktisk ganske rask selv om den har 1,6 liters motor, den ser ganske kult ut med litt styling, du kan mekke en del på den selv, den synker ikke mye i verdi om du skal selge den, og den går på 0,5 liter på mila.

0.5 liter med ein Primera 1.6?

Lenke til kommentar

Tvilsomt. Men kan gå.

Lenke til kommentar

Yes, har målt hvor mye bensin den bruker på sommer tid med bladet kjøring vil jeg si.. ca 0.5 0.6 liter på en mil

bilen min har gått 87000km da.. gått svært lite til å være 1994 modell

post-137404-1218374247_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Yes, har målt hvor mye bensin den bruker på sommer tid med bladet kjøring vil jeg si.. ca 0.5 0.6 liter på en mil

0,6 på blandet kjøring er vel mer en ønskedrøm? Vil heller tippe 0,6-0,7 på langkjøring..

Lenke til kommentar
De prioriteringene du har for biler (størrelse / sportslighet), fremmer ikke en god drivstoffsøkonomi.

Beklager. Sånn er det bare. Vil du kjøre fort eller stort så vil det koste deg i enten drivstoff eller forsikring.

Alt som er frakt er dyrt i Norge. :)

Stor motor er ikke synonymt med høyt forbruk.

Jeg har to eksempler fra bilene jeg har hatt:

Jeg har en E30 325i og jeg hadde en E30 318i. 2,5l R6 171hk, og 1,8 R4 115hk.

Til tross for at 318en var lettere enn 325en, hadde den så godt som identisk gjennomsnittsforbruk på en tank som 325en. Senere satte jeg en 2,7 liter med 205hk i 325en, og det var kun på den første tanken den brukte mer.

Når jeg hadde vent meg til den og begynte å kjøre normalt igjen. Ble forbruket helt likt.

Forskjellen på 325en og 318en var at der jeg kunne holde under halv gass med 325, måtte jeg gjerne holde pedalen i gulvet med 318.

Og så over til den enda mer motorsvake bilparken.

Jeg hadde først en 520i sedan. Denne veide 1450kg og hadde 2 liter r6 med 129hk. Forbruk 1-1,1 liter på mila.

Byttet ut denne i en 520i stasjonsvogn som veier 1700kg med 2 liter r6 150hk. Denne bruker 0,9-1 liter på mila.

Min mening er at det er mer økonomisk med en stor motor som jobber lett, enn en liten motor som må jobbe hardt.

Et godt eksempel er top gear sin test hvor BMW m3 og Toyota prius kjørte på bane.

Priusen lå forran, og M3en holdt gjevn avstand bak han. Etter 10 runder viste det seg at M3en hadde brukt mindre bensin enn priusen.

På bykjøring derimot, kan en liten motor hjelpe på forbruket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...