nizze90 Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Hei, Har ett spørsmål eg, var ikke helt sikker på hvor eg skulle skrive, så er bare å flytte viss det ligger feil.. Det har seg sånn at faren min, har i mange år nekta å betale barnebidrag til moren min(oss), dette selv om han har økonomi til det. Og han har nå opparbeida seg en gjeld på over 200K tror eg. Da er spørsmålet mitt, eg blir 18 om litt over to uker, og lurer da på om dette blir "overført" til meg slik at pengene blir betalt til meg? Og er det noe spesielt eg må gjøre for å få de? Sliter litt med å "ta" pengene i fra han, fordi han stadig skifter jobb/arbeidsgiver som gjør at de som trekker barnebidraget(husker ikke navnet) må leite for å finne han hver gang. Det siste er at han har starta ett eget firma som egentlig ikke er noe, men som gjør at han slipper omtrent slipper unna de som krever inn bidraget.. Og til dere som tror eg bare er ute etter penger, så nei, det er stemmer ikke.. Men er surt å ha en far som skriver i fra seg alt ansvar Litt rotete skrevet siden eg ikke er helt sikker på hvordan eg skulle skrive dette, men håper dere skjønner Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Ja, det blir overført til deg når du er 18, og du må ikke foreta deg noe som helst i den forbindelse - det går automatisk. Trygdeetatens Innkrevingssentral heter de som driver inn bidraget - nå kalt NAV. Lenke til kommentar
Samuro Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Men er det noe håp for at han faktisk skal få pengene når de ikke har klart å kreve det inn så langt? Lenke til kommentar
nizze90 Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Ja, det blir overført til deg når du er 18, og du må ikke foreta deg noe som helst i den forbindelse - det går automatisk. Trygdeetatens Innkrevingssentral heter de som driver inn bidraget - nå kalt NAV. Okey Det var bra å høre.. Spørsmålet er vel bare om det skjer noe i det hele tatt, de klarer jo ikke å få noe ut av han nå, så tviler på at det skjer om en måned. Men er det noe håp for at han faktisk skal få pengene når de ikke har klart å kreve det inn så langt? Er det eg og lurer litt på.. hmm Men er det sånn at eg får utbetalt en sum i måneden da, slik som det egentlig skal være nå også? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Ja, du skal få et månedlig beløp. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Du skal få et fast beløp i mnd. frem til summen er nedbetalt såfremst ikke NAV har sagt noe annet. Jeg vil i grunnen råde deg til å ta kontakt med ditt lokale NAV kontor i forbindelse med dette. De skal kunne hjelpe deg med det du evt. trenger svar på eller om det er noen form for bekymringer osv. Lenke til kommentar
deer Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Nå kjenner jeg verken deg eller din far... men kanskje han blir mer behjelpelig når det kommer til å betale direkte til deg fremfor til din mor? Tror det gnager mange samværsfedre at de ikke har noen garanti for at alle pengene faktisk går til ungen på en eller annen måte. Syns dette er en av mange vanskelige problemstillinger i en kjønnsdiskriminerende morsl... unnskyld ...barnelov. Lenke til kommentar
Gjest Guest_bidragsyter_* Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Har vært bidragsyter i 10 år nå, og har vært igjennom og berørt av alle endringene i barne og bidrags-loven disse årene. Vil ikke kommentere loven for mye, men kan si at den ikke tenker nok på barnas beste slik den er nå. For øyeblikket betaler jeg så mye bidrag, at jeg ikke har midler til samværet etter dette er betalt. Har da samvær, omtrent 45% med 3 barn, har uføretrygd og normale utgifter, ikke noe sløsing her... Kan nevne litt for å argumentere for og imot noen innstillinger til barnebidrag. Vel, etter siste søknad om å tilpasse bidraget trygdenreduksjonen i vinter, fikk jeg klar beskjed, dem tok ikke hensyn til betalers økonomi, det skulle betales bidrag til forsørgelse av barna når dem er hos moren. hvordan det var her, hadde ikke betydning. Søkte da NAVI (tidl innkrevningssentralen) om å få tilpasset månedlige terminer. Har klaget to ganger på det vedtaket hos dem, fikk to forskjellige svar, to forskjellige argumetasjoner og samme beløp skulle da betales. Beregningen fra dem viser underskudd på kr. 5,500.- pr måned, allikevel må jeg betale 4000.- måneden i bidrag. Kan nevne at huslån har vært fast på 5000.-/mnd de siste 5 år, har 8 år igjen, strøm kommunale avgifter grunnleie osv, dvs alt offentlig og forsikring tilsvarer 4000/mnd + bidrag, totalt 13000/mnd. Staten, dvs SIFO-satsene sier at en person alene i husstanden skal ha omtrent 6000.- pr mnd til egenforsørgelse, som skal inkludere mat klær, toalettsaker, transport, tlf osv. dvs alt som ikke hører til faste boutgifter. I tillegg kommer da satsene for forsørgelse av barna ved samvær. Så, 1000 pr måned til å forsørge meg selv i en måned og barna i 45% av tiden. Det er i slike situasjoner "drittsekker" lurer seg unna bidraget. Stilte spørsmåt til NAVI, som krever inn bidraget om hvordan jeg skulle forsørge barna, og om hvorfor dem hele tiden forandret beregningsmåte og argumentasjon. Fikk da dette svaret: " Vi har ikke tatt hensyn til utgifter til forsørgelse ved samvær da dette ville medført at det månedlige betalingsbeløp ble lavere enn enn det lovbestemte underholdningsbidrag. Bidragsplikt har prioritet foran utgifter til forsørgelse og samvær." Sendte da klage på vedtaket, som nevnt innledningsvis, og argumenterte med at moren kun mottar bidragsforskudd/minstebidrag etter siste beregning fra NAV lokalt, og at gjelden og det månedlige jeg betaler, dekker opp forskuddet som moren mottar. Dvs at det er NAV og staten jeg skylder penger og ikke moren. nevnte også at siden dette kun gjelder minstebidraget som ikke berører moren, at dem har pant i huset, samt at hun minste fyller 18 samme år som huislånet er ferdig, og at jeg da med glede kunne betale høyere beløp og rente i tillegg. Jeg hadde ikke noe i mot det, så lenge samværet kunne fortsette frem til barna var voksne. Argumenterte også med oversikten og beregningen dem hadde gitt, og sa at slik det var nå, så tvinger dem igjennom et samværsbrudd. Nevnte visst også at jeg ble å anke og bringe saken videre til tingretten. Svaret tilbake var da konkret. hvis jeg ikke betalte, så ble det tvangssalg eller direkte trekk i trygd, dem tok ikke hensyn til forsørgelse av meg eller barna. Og så " dette svaret var ikke regnet som enkeltvedtak ifølge forvaltningsloven, så jeg kunne ikke klage. Hvis jeg allikevel klagde på vedtaket, så ble det regnet som en ny søknad." Uansett, har nå 3 mnd å finne en løsning . Da er det slutt på samværet, og jeg må forlate her. Har jo ikke nok mat til barna eller meg selv. Har skrever dette for å belyse situasjoner som er lett å havne i. Kanskje flere tenker seg om før dem kritiserer for mye. Oftest har begge parter noe skyld, og kan nevne at jeg kjenner "drittsekker" fra begge sider i samværs og bidragsordninger. NAV som beregner bidrag tar utgangspunkt i skattbar inntekt til yter/mottaker, beregner forhold i 6.deler, ganger med forsørgelseskostnader(betinget av alderen av barna) av barna, trekker fra litt for samværsdøgn og får da ut hvor mye som skal betales. Mottakeren kan tjene mye i tillegg til barnetrygd og mottatt bidrag, før beregnet bidrag blir redusert. Grovt sett: Hvis yter tjener ( fra før jeg fikk trygd) 350000 og mottaker 0 , samværsklasse 3 må det betales 4/6 av forsørgelseskostnadene. hvis mottaker tjente 200000.- måtte det fortsatt betales 4/6. dette til tross for alt samværet. Moren hadde da i tillegg barnetrygd, og endel ekstra trygdetillegg. Den gang fikk jeg forsørgertillegg grunnet yrkesskade, og da sa dem"tilleggsytelser som forsørgertillegg skal uavkortet legges til i bidragsberegningen" Så jeg mottok ekstra stønad som ble gitt vekk, og på toppen måtte betales skatt for. Dette gjøres da med hvert av barna uavhengig av hverandre. Dette gir ofte mer i bidrag enn ved den gamle modellen som var x% av bruttoinntekt, uavhenging av alderen til barn eller samvær. Så tilbake til hovedpunket, om du får pengene etter du fyller 18 år. Ikke alt. Dvs, mottaker mottar bidragsforskudd, dvs minstebidrag utifra gjeldende satser. NAV/staten forskutterer dette i påvente av at bidragsyter skal betale. Hvis NAV lokalt har beregnet at yter skal betale med enn minstesatsen, så blir denne differanset utbetalt i tillegg til bidragsforskuddet når yter har betalt den mnd. Så kort sagt: staten betaler på forskudd og krever inn hos yter. Hvis yteren skal betale mer enn minstesatsen, skjer dette: NAVI mottar innbetalt beløp, trekker fra det dem har betalt i forskudd, og betaler ut resten til mottaker. Dette er da ved månedlig betaling. Hvis det er opparbeidet bidragsgjeld, så skjer dette: NAVI begjærer pant i fast eiendom eller andre verdier og tar skattepenger. Dette skjer automatisk. Dette skjer da hvis det ikke fungerer med trekk i lønn osv. Når det da etterhvert blir foretatt innkrevning /dekning av gjeld , så dekker dem først opp sine egne utlegg, inklusiv rente( over alle år), og restbeløp blir da utbetalt til mottaker. Dette kan da ta lang tid. Du nevnte et beløp. Tipper da at 75% av dette er bidragsforskudd og rente. Hvis, blir da NAVI å dekke opp dette før dem utbetaler noe til mottaker. Etter fylte 16, hvis man ikke bor hjemme, så kan man kreve å få utbetalt bidrag/forskudd til seg selv. Etter fylte 18, hvis man da fortsatt går på skole, vgs eller annet, kan man søke om bidrag selv. Det gjelder da ovenfor begge foreldrene. Det skjer ikke automatisk når man fyller 18. Man må søke. Bidragsforskudd blir utbetalt uavhengig av om bidragsytet betaler eller ikke. Lenke til kommentar
Miss_Pepsi Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Hvis due hadde hatt ungene 50%, ville du da likevel måtte betale barnebidrag? Lenke til kommentar
Helge-pappa Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Hei, det var jeg som hadde innlegg som "Bidragsyter". er nå registrert. Hvis det er 50% samvær delt bosted eller ikke, har (hadde ihvertfall tidligere) begge parter mulighet til å søke om bidrag. Med 50% samvær-ikke delt bosted, blir det lagt til grunn en høyere samværsklasse. Dvs fradraget for forsørgelse ved samvær blir litt høyere. Det gir lite utslag siden det er inntektene som blir lagt til grunn. Tidligere var det også slik at barnetrygden også ble delt hvis det var mer samvær enn "utvidet" Dvs mer enn overkant av 40% Varierer mellom 44 og 47 % ,kommer an på hvordan kalenderen er. 8 år siden ble det da regnet som "i praksis" delt, fikk da også halv barnetrygd, og minstebidrag, og betalte selv bidrag utifra inntekt. Så ble muligheten for dette fjernet, samt at fradragsmuligheten og skattefordelene forandret slik at kun den barna har fast bosted hos, har skattefordeler. Hvis det er "delt bosted", kan bidragsyter kreve skattefordeler/bytte av skatteklasse annenhvert år. etpar år etterpå ble også barnetrygden fjernet slik at den kun gjelder den som har "daglig omsorg" Selv om mottaker er gift pånytt, og "ektefellen" har millioninntekt, har det ikke betydning, siden det nå kun er inntekt til mottakeren, dvs moren som gjelder. Når det gjelder yteren blir det tatt i betraktning om det er ny ektefelle/samboer med inntekt i husstanden. Hos mottakeren blir kun skattbar personlig inntekt lagt til grunn, hos yteren blir også skattefrie ytelser tatt med i beregningen. Den tiden så ble bidrag beregnet prosentvis av brutto inntekt. litt mindre enn fastsatt prosent hvis det var flere barn. Da var det også slik at hvis yteren hadde så store utgifter at det gikk utover forsørgelsen ved samværet, så reduserte innkrevningssentralen det månedlige(av hensyn til barna) slik at differansen ble gjeldsøkning hos dem. Dette er da forandret som nevnt i første innlegget mitt. Så slik det er nå, så beregnes bidrag i 6.deler som nevnt tidligere. Da max 5/6. Hvert barn regnes hver for seg, og så summeres det etterpå. Hvis beregnet bidrag (for hvert enkelt barn, siden det er forskjellige satser utifra alder) er høyrere enn bidragsforskuddet regnes det som full bidrags-dyktig, og beregnet beløp skal betales uansett . Hvis beregnet bidrag er lavere enn bidragsforskuddet, regnes det som delvis. Da har dem egne retningslinjer( ikke fullt offentlig) som sier at hvis man er delvis bidragsdyktig, slik at f.eks. beregningen viser kr 200.-, så regner dem med at man kan klare å betale bidragsforskuddet/minstebidraget, og at bidrag bør settes til dette. Videre så sier NAV at hvis (bidrag beregnes utifra tabell/sjablon, boutgifter mm tas ikke i betraktning hos yteren) man grunnet boutgifter ikke har mulighet til å betale hele bidraget uten at det går utover førsørgelsen i husstanden, så kan man søke NAVI om reduksjon. NAV opplyser da at man skal legge frem oversikt over boutgifter og inntekt, samt bekreftelse på samvær. Dem sier også da at NAVI skal ta dette i betraktning og beregne evnen, da også med fratrekk av utgifter til egen forsørgelse og forsørgelse med samvær. Differansen etter evt reduksjon blir da gjeldsøkning hos NAVI, og moren får da bare forskuddet. NAVI har en paragraf i rettningslinjene, dvs bak på skjema som må fylles ut, som sier at hvis beregningen tilsier lavere beløp enn beregnet bidrag, så blir differansen regnet som gjeldsøkning. Brukte denne ved første søknad, da var dem så slu at dem fjernet noen dokumenter og bekreftelsen på boutgiftene. Måtte da betale fullt. Klagde på dette, og fikk svar som også tilsa at jeg skulle betale fullt. Argumentasjonen var da,finner ikke dette i noen retningslinjer, at: Vi har ikke tatt hensyn til utgifter til forsørgelse ved samvær da dette ville medført at det månedlige betalingsbeløp ble lavere enn enn det lovbestemte underholdningsbidrag. Bidragsplikt har prioritet foran utgifter til forsørgelse og samvær. Mye som ikke stemmer i NAV og NAVI Så det offentlige er ikke barnevennlige. Trodde at den nye loven skulle ta mer hensyn til barna. Poenget var jo at det skulle "belønnes" hvis yterne viste normal eller mere interesse for sine egne barn. Det var jo i utgangspunktet det som var årsaken til at dem innførte samværsklasse mm. Det har vært så mange forandringer de siste årene , at det generelt er tilbake til det gamle systemet: "Hvis ikke barna bor fast hos deg, skal du straffes med å betale, uansett hvor mye du er sammen med dem." Er enig med at fedre eller mødre som er vriene eller verre enn det, skal straffes. Barnas beste kommer først, derfor bør alle forhold tas i betraktning. Kan nevne min situasjon, ble ufør etter en ulykke, ble hjemmeværende, moren begynte å fly ute. fant en elsker, klining mens barna også var i bilen. han trengte seg inn i huset slik at jeg ble så provosert at jeg advarte han flere ganger, før jeg slo... barna var ute da. i retten ble jeg renvasket for beskyldninger om mishandling av henne og barna, klarte å forhandle frem denne samværet. Hvoretter dommeren selv dokumenterte at dette med at han fikk bank var planlagt fremprovosert. Hun hadde da adresse en km fra meg, og lovte dommeren at dem skulle bo i nærmiljøet av hensyn til barna. Avgjørelsen husker jeg godt. til tross for oppførselen sa han dette: jeg er skadet ingen vet om jeg i fremtiden kan ta meg av dem på heltid, moren må ha bidraget for å kunne forsørge seg selv og ungene. Barna skal bo fast hos moren, moren skal hente og levere dem til meg ved samvær, og trygdekontoret skal fastsette bidrag. Det gikk da to år med advokater for å avvise fortløpende beskyldninger, endte med at fylkesmannen avgjorde bidraget. Mange forsøk på å lure meg til å bryte samværet. 6 mnd etter separasjonen( ifølge skoleloven gift, begge parter skal da samtykke i skolebytte mm) skulle barna starte på skolen og jeg hentet en av ungene i barnehagen fredagen før.(skolen startet mandag etterpå) Forsto ikke noen, de i barnehagen begynte å si hade mm. kom hjem og da lå det brev i postkassa som sa at ungen skulle bytte barnehage og de to andre skulle på skole i nabofylket. Den helgen ble sørgelig, barna visste ikke noe, og fikk heller ikke mulighet til å ta avskjed med vennene. Det viste seg da at dem hadde bodd så lenge der at dem måtte begynne der. Selv om dem hadde den gamle adressen i dette fylket. Hadde altså bodd på falsk adresse selv under rettsaken. elskeren kjente skolesjefen her og hadde klart å få han til å godta skolebytte uten at begge foreldre ble informert. Ny runde med advokat, det hjalp ikke. Men det kom frem at dem hadde regnet med at jeg ble å bryte samværet siden jeg ikke hadde bil. Det har totalt kostet meg flere titusener i advokatregning for å holde på samværet til barna. Det fine er at jo eldre de har blitt, jo mer vil dem være Her. Nå er det rolig, og moren sender dem også litt ekstra hit. er jo heller ikke rart, hun har jo kranglet i 8 år for å få mest mulig penger. Har ikke nevnt at dem er gift og at dem har veldig god økonomi. Skal slutte nå. Dette er for mye avsporing utifra hva frøkna som lagde innlegget spurte om. Hvis det er noe jeg muligens kan svare på så er det bare å starte et nytt emne og sende pm for å si ifra. Eller å sende pm direkte med evt spørsmål. Endret 11. september 2008 av Helge-pappa Lenke til kommentar
wizeman Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Ser ut som denne diskusjonen har sklidd helt ut! Men hvis du er "barnet" som snart blir 18 så vil ikkje du få utbetalt noe barnetrygd. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hm.. men er det ikke slik at de nå MÅ betale bidrag? De slipper ikke unna liksom. Pengene kommer direkte inn til din mor, og faren din har ikke noe valg. Jeg mener å ha hørt det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå