Gå til innhold

28 juli, 1914 - Begynnelsen på den moderne tiden?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Jeg så dette på et annet historieforum, og jeg synes hypotesen var såpass interessant at jeg ville poste den her.

 

Som de fleste av oss vet ble Franz Ferdinand skutt ned og drept den 28 juli, 1914. Dette gjorde sitt til at Østerrike-Ungarn erklærte krig mot Serbia, som utviklet seg videre til første verdenskrig. Dette ble en storslått krig som gikk over hele verden. Nye våpen ble introdusert, og ny teknologi kom på banen.

Krigen endte i tap til Østerrike-Ungarn og Tyskland. Nye grenser ble trekket opp, andre land erklærte sin frihet. Vi fikk den russiske revolusjonen som skapte stormakten Sovjetunionen, mens den gamle stormakten Det Ottomanske Riket forsvant, og Tyskland ble ekstremt skadelidende under Versaillestraktaten.

 

Dette førte igjen opp til Andre Verdenskrig, som krevde livet at omkring 50 millioner mennesker. Igjen ble ny teknologi og våpen skapt, USA kom for fullt inn på banen som en supermakt, mens Storbritannia tapte mye av sin. Israel ble igjen et eget land, Jugoslavia ble kommunistisk, Mao kom til makten, og den kalde krigen formet på nytt verden i frykt for kjernefysisk krig. Vi opplevde Koreakrigen, Vietnamkrigen og Sovjetunionens innmarsj i Afghanistan som tok mengder av menneskeliv. Vi opplevde Berlinmuren og etter hvert Sovjetunionens fall. Vi fikk da mengder av våpen fra de tidligere sovjetiske områdene som ble solgt til krigsherrer i Afrika og andre steder, som bidro til folkemord. Vi fikk Gulfkrigen, som bidro til det muslimske hatet mot vesten! Ikke lenge etterpå økte den muslimske terroren, vi opplevde angrepet på USA den 11 september, 2001, som igjen bidro til Krigen Mot Terror som vi opplever den dag i dag.

 

Hadde historien vært en annen om Gavrilo Princip ikke hadde avfyrt revolveren den 28 juli, 1914?

 

Man kan si at alt i fortiden påvirker fremtiden, og dette er helt sant. Vi kan selvsagt komme inn på om den fransk-preussiske krigen påvirket nasjonalistene i Serbia i såpass stor grad at skuddene ble avfyrt, og vi kan igjen gå enda lengre tilbake i tiden for å forklare hva som utløste den fransk-preussiske krigen, og det som utløste det før der igjen. Allikevel mener jeg at Skuddene i Sarajevo har påvirket den moderne verden i såpass stor grad at det er verdt en liten tråd hvor vi snakker om akkurat dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynnelsen på den moderne tiden? vet ikke om jeg er helt enig i moderne til dags dato men.

 

Det er klart disse hendelsene har hatt mye og si og er av mer moderne alder enn middelalderen.

 

Likevel vil jeg kalle 1800-2000 for industrialderen, mens vi nå i etter år 2000 er i noe jeg heller vil kalle for teknologi, informasjon eller komunikasjonsalderen, som kommer av helt andre hendelser enn de du har beskrevet (etter min mening)

Lenke til kommentar

det er mange måter å se det på.

 

sånn historisk sett er den moderne tiden satt fra 1750 til nå,

da den industrielle alderen startet.

 

den første moderne krigen settes enten ved amerikanske borgerkrigen eller krim krigen, da jernbarne og telegraf ble brukt

 

men noen av grunnen til at 1750/1800tallet settes som moderne tid var ikke bare den industrielle revolusjonen, men også at vi begynnte å se Nasjonalstater, og ikke minst døden av føydalismen i europa

Lenke til kommentar
Hadde historien vært en annen om Gavrilo Princip ikke hadde avfyrt revolveren den 28 juli, 1914?

 

Har lest en del historie, men hukommelsen svikter meg ofte her. Husker imidlertid en ivrig historielærer fra videregående som gjentok (i det uendelige) at endringer i maktbalansen i verden (og spesielt Europa) var årsaken til 1. verdenskrig. Drapet på Franz Ferdinand var bare det som utløste det uungåelige.

Lenke til kommentar
Hadde historien vært en annen om Gavrilo Princip ikke hadde avfyrt revolveren den 28 juli, 1914?

 

Har lest en del historie, men hukommelsen svikter meg ofte her. Husker imidlertid en ivrig historielærer fra videregående som gjentok (i det uendelige) at endringer i maktbalansen i verden (og spesielt Europa) var årsaken til 1. verdenskrig. Drapet på Franz Ferdinand var bare det som utløste det uungåelige.

 

Signerer denne. Jeg tror i grunnene at selv om han hadde overlevd eller at skuddet ikke hadde funnet sted så tror jeg ikke det hadde stoppet det som var i ferd med å skje. En krig ville kommet før eller siden pga usikkerhetene mellom landene i europa og den økonomiske balansen.

Lenke til kommentar

en av grunnene til krigen, var at statsoverhoder på den tiden så krig som et legit politisk spill.

 

de så på krig som et måte å få gjennom sin politik, på samme måte som de fransk-tyske krigene på slutten 1800tallet,

en rask og grei måte å få mer land på, eller vise hvor sterke de var, ingen regnet med blodbadet som krigen ble

Lenke til kommentar
Hadde historien vært en annen om Gavrilo Princip ikke hadde avfyrt revolveren den 28 juli, 1914?

 

Har lest en del historie, men hukommelsen svikter meg ofte her. Husker imidlertid en ivrig historielærer fra videregående som gjentok (i det uendelige) at endringer i maktbalansen i verden (og spesielt Europa) var årsaken til 1. verdenskrig. Drapet på Franz Ferdinand var bare det som utløste det uungåelige.

 

Jeg syns du skal ringe historielæreren din og be han/hun på en kopp kaffe for det fortjener han/hun. Hans/hennes oppsummering er helt korrekt med visse modifikasjoner.

 

Det er først og fremst den nye nasjonalstaten Tyskland som forårsaket ubalanse, i følge på denne tiden de mer etablerte stormaktene slik som GB og Frankrike. Tysklands kolonisering av deler av Afrika samt arrogant opptreden i enkelte tilfeller falt ikke i smak hos Frankrike og GB. Russlands skammelige tap mot Japan spiller også en viktig rolle og var avgjørende for Russlands determinerende opptreden mot Østerrike-Ungarn. Jeg vil også fremheve utfalle av fredsforhandlingene i etterkant av Napoleon-krigene som enkelte aktører ikke verifiserte til sitt fulle. Krigen hadde funnet sted uavhengig av Gavrilo Princips desperate handling i 1914. I like stor grad som Versailles-avtalen ikke tilfredstilte preferanser hos enkelte statsaktører, det samme kan vi si om fredsavtalen i etterkant av Napoleon-krigene. I praksis var avtalen meget gunstig for de allerede etablerte stormaktene slik som GB, Østerrike-Ungarn og Russland. Dermed var ankomsten fra en ny stormakt, i dette tilfelle Tyskland, lite velkommen.

Det er en velkjent internasjonalpolitisk fenomen at veletablerte stormaktene ikke ønsker å dele maktmonopolet med nykommere. Til tross for at Tyskland, etter min mening, ikke opptrådte mer arrogant enn GB, Frankrike eller Russland, var samtlige av disse aktørene veldig opptatt å holde Tyskland vekk fra stormannspolitikken. Om dette var riktig på det tidspunktet er diskutabelt, men det er ikke tvil om at slike handlinger presset Tyskland mer i fanget på Østerrike-Ungarn og vekk fra Bismarcks utgangspunkt der nøytralitet og samarbeid med de fleste var strategi som skulle prege Tysklands utenrikspolitikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...