Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rød hud ved barbering (i ansiktet)

glennib

Anbefalte innlegg

Hei. Hver eneste gang etter jeg barberer meg (med høvel, har ikke prøvd maskin enda) i ansiktet, sitter jeg igjen med sterkt rød hud på halsen. Det hender også det er bittesmå nupper som varer en liten stund, men rødfargen varer i et helt døgn. Jeg har barbert meg i sikkert over et år, og alltid blitt irritert og rød på halsen, men hadde trodd dette gikk over etterhvert som huden blei vant til barberingen.

Jeg har kraftig skjeggvekst, men bruker alltid barberskum, av den typen som ser ut som grønn gele før man smører den ut og blir skum. Barberer meg vanligvis før jeg dusjer. Bruker også en mild aftershave (som ser ut som sæd..) etter jeg har barbert meg (noen ganger også etter jeg har dusja).

Noen som har noen tips om hva jeg burde gjøre for å unngå dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ein ting du kan gjere er å barbere etter du har dusja. Då er porene varme av vatnet og har åpna seg. Antar du nyttar varmt vatn på høvelen. Om ei maskin er snillare så er det sikkert fordi den ikkje gjer ein like god jobb.

Etter barbering skyller du med kaldt vatn for å lukke porene igjen. Ein god krem skal være med å hindre raude nupper, du kunne kanskje prøvd noko anna der?

Kva produkter er det du brukar? Høvel, blad, krem, aftershave?

Lenke til kommentar

Bruker gilette fusion høvel med medfølgende blader, gilette krem, som ser ut som gel før den blir skum når man gnir den på, og nivea for men aftershave.

takk for svar, skal prøve å begynne å barbere meg etter jeg dusjer isteden, og bruke mer varmt vann i ansiktet og på halsen.

Lenke til kommentar

Barberte ofte mot hårene før for å få bedre resultat, men barberer alltid med nå. Prøvde å barbere meg etter jeg dusja, og bruke masse varmt vann og en barberkost. Gikk litt bedre, men hadde fortsatt litt røde nupper på halsen. Leste en lang artikkel på engelsk om den virkelige kunsten å barbere seg (husker bare ikke hvor den var), og det var anbefalt å bruke en av de rare høvlene med et enkelt blad. Lurer på om jeg skal gå til innkjøp av noe sånt og prøve meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...