Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil ca. 400k


Anbefalte innlegg

Gammer'n i huset skal kjøpe ny bil i disse tider, og vi ser på biler til ca. 400k. Han er ganske bestemt på å kjøpe diesel, selv om jeg foretrekker bensin personlig. Vi har allerede prøvekjørt en del biler og fått litt inntrykk av hvordan de er, men det kunne vært greit å få litt innspill. Det kan også nevnes at vi skal bytte ut en Saab 9-5, og det er ikke lett å finne en bil med like gode seter.

 

Noen av bilene vi har sett på:

 

VW Passat: Relativt dyr, og min far vil ikke kjøpe den pga. tidligere problemer med kvalitet (jeg vet ikke hvor vidt det gjelder fortsatt?). Uansett en ufattelig kjedelig bil :p .

Skoda Superb: Denne er vel på mange måter en noe større Passat, og det er en stor bil med greie priser. Likevel, hvordan er kvaliteten på denne bilen?

Honda Accord: Jeg likte denne bilen veldig godt. Godt utstyrt, og fin å kjøre. Dieselmotoren på 150 hk og 350 Nm er veldig sterk og kan dras langt på turtallet. Problemet er at den bråker noe helt infernalsk sammenlignet med de andre bilene. Dieselkaklingen er nærmest uutholdelig rundt 2000 omdreininger, og jeg kan ikke helt forstå hvorfor denne bråker så mye. Tester jeg har lest nevner jevn og fin dieselgange...

BMW 318d: Totalt ribbet for utstyr, slik at den blir nesten for dyr så fort man får på nødvendig utstyr. Dessuten skrangler den mer enn alle andre bilene.

Audi A4: Samme problemet som med BMWen, du må nesten opp i 450k for å få nødvendig utstyr.

Ford Mondeo: Fin og stor bil, men denne har i overkant mye dieselkakling. Likevel mulig å leve med.

Volvo S60: En komfortabel bil med gode seter. En svak 2.4 dieselmotor med 126 hk, men selger nevnte at det skal være mulig å trimme denne relativt enkelt. Noen som har erfaringer med det?

 

 

Er det noen flere biler vi burde sjekke ut? Og skal virkelig dieselmotoren i Honda Accord bråke så mye? Noen flere som har prøvd den enda? Jeg verdsetter noen flere tilbakemeldinger om bilene, det er litt begrenset hva slags bilde man får etter en knapp halvtime med bilen.

 

 

Takker på forhånd for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sedan eller stasjonsvogn?

Du bør absulott sjekke ut den nye Saab 9-3 stasjonsvogna

 

Bilen i dag er en sedan, så begge deler er aktuelt, selv om i mange tilfeller er nok stasjonsvogn bedre. Det skal være lett å få golfbagene ut og inn. :p Du sier den nye Saab 9-3 stasjonsvogna, hvor ny er denne? Trodde det var noen år siden denne kom jeg? Den kan jo likevel være verdt en titt.

Lenke til kommentar

Den ser ikke så dum ut, selv om 9-3 blir et skritt "ned" i forhold til 9-5. 9-3 er sikkert en god del mer sporty. Utseendemessig liker jeg ikke baklyktene i det hele tatt, men de ser man sjeldent på :p . Vi prøvekjørte 9-3 da 9-5en ble kjøpt også, men valget falt på 9-5 da vi syntes den ga mer for pengene på det tidspunktet (da var 9-3 helt ny)

 

 

For moro skyld søkte jeg på litt flere omtaler av den nye Honda Accord med 2.2 dieselmotoren, og jeg kom blant annet over den her: http://www.topgear.com/drives/B5/A6_X/roadtests/24/01.html

 

Dette nevnes om motoren:

The all-new diesel is also a corker. Not only is it seriously ahead of its time - the 2.2-litre unit is Euro V compliant, which means it's super clean for NOx and CO2 - it's also incredibly refined. OK, so at cold idle, it could be slightly less rattly, and when you rev it above 4,000rpm, it gets a bit gruff, but in general use, it's very smooth. In fact, minor quibbles aside, this engine is hard to fault - responsive, whisper-quiet at any speed, smooth turbo entry point.

 

Den vi kjørte kan ikke omtales av noen som stillegående, det nekter jeg å tro. :hmm:

Lenke til kommentar

Ja, den skal vi også se på.

 

En annen bil jeg kom over er Subaru Legacy/Outback som nettopp har kommet med dieselmotor. Er det noe bil å satse på? Vi kommer til å prøvekjøre den også etter hvert.

 

Legacy/Outback med diesel er et bra valg hvis du skal ha 4x4, ellers er den ikke helt i toppklassee hverken hva utstyr eller plass angår. Focus gen 2 er faktisk like bred som en Legacy/Outback, men som stasjonsvogn er det da godt med plass allikevel.

 

For å si noen ord om dieselmotoren, så er det vel ett ord som er dekkende; WOW!. Nå er jeg ikke bortskjemt hva hestekrefter angår, men den 150HK store boxerdieselen dro nåt inn i svarte. At den i tillegg var tilnærmet lydløs undre bakking(i kupeen iallefall) hjalp på, åsså var det et lite snerr i eksosanlegget slik at man fikk opplevelsen av at det var en bensinbil man kjørte. Også er den jo rimelig i drift da.

 

Eneste negative er at utstyrsmessig er ikke Subaru helt på topp. en Premium Outback koster vel rundt 440k hos forhandler, og da får du med skinn, navi, keyless, xenon, 2 soners klima, cruise. Regnsensor og aut.nedblendbart speil får du ikke. Klarer du deg med en Classic får du Xenon, cruise og klima, men sparer 40k.

 

Jeg ble iallefall imponert over denne...

Lenke til kommentar

4x4 er ikke noe must, men på vinterstid er det jo betraktelig morsommere enn framhjulsdrift. :green: Takk for at du postet din erfaring. Det virker som om Outbacken har det utstyret man trenger, men jeg er redd den virker litt gammeldags i forhold til en del av de andre bilene vi har testet. Uansett så virker den interessant, spesielt motoren. Prisen på Outback Premium virker dog litt stiv...

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har skjønt så har det kommet et nytt program til Ford Mondeo (er vel egentlig en stund siden). Er vanlig at de legger inn dette om du har den inne på merkeverksted...gratis. Du vil da få noe mindre dieselråk (og lavere forbruk?). Kan jo godt være det er noe tilsvarende til Hondaen.

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har skjønt så har det kommet et nytt program til Ford Mondeo (er vel egentlig en stund siden). Er vanlig at de legger inn dette om du har den inne på merkeverksted...gratis. Du vil da få noe mindre dieselråk (og lavere forbruk?). Kan jo godt være det er noe tilsvarende til Hondaen.

 

Høres interessant ut. Vi kommer også til å prøve Hondaen på nytt når de får inn stasjonsvogna, og Mondeoen kommer vi også til å prøve på nytt nå.

Lenke til kommentar
Kan ikke si jeg er noe glad i Passaten, nei. Dessuten blir den fort overraskende dyr med nødvendig utstyr. Vi prøvekjørte for øvrig Skoda Superb med 140 hk TDI og DSG, og det var en grei kombo det. Girkassa girer i hvert fall kjapt og effektivt.

 

Det meste blir dyrt her i Norge. Hvorfor kjøpe nytt?

 

Men hva er det du ikke liker med passat i forhold til f.eks. Ford Mondeo? (Nå tenker jeg ikke på pris, ford er for folk som ikke har råd til vw)

Lenke til kommentar
Kan ikke si jeg er noe glad i Passaten, nei. Dessuten blir den fort overraskende dyr med nødvendig utstyr. Vi prøvekjørte for øvrig Skoda Superb med 140 hk TDI og DSG, og det var en grei kombo det. Girkassa girer i hvert fall kjapt og effektivt.

 

Det meste blir dyrt her i Norge. Hvorfor kjøpe nytt?

 

Men hva er det du ikke liker med passat i forhold til f.eks. Ford Mondeo? (Nå tenker jeg ikke på pris, ford er for folk som ikke har råd til vw)

 

 

Ford er for folk som liker å kjøre bil...Mondeoen er tross alt klasseleder hva kjøreegenskaper angår.

Lenke til kommentar

DSG: Som Raimop nevner her så er Mondeoen mye bedre å kjøre enn passaten. Jeg liker ikke helt interiøret i disse VAG-bilene heller (det gjelder også Skoda Superben). Derfor liker jeg f.eks Mondeon langt bedre enn Passaten, på samme måte som at jeg liker Ford Focus over en Golf...

 

Forresten, nevnte jeg at VW er for de som ikke har råd til Audi? :p

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
DSG: Som Raimop nevner her så er Mondeoen mye bedre å kjøre enn passaten. Jeg liker ikke helt interiøret i disse VAG-bilene heller (det gjelder også Skoda Superben). Derfor liker jeg f.eks Mondeon langt bedre enn Passaten, på samme måte som at jeg liker Ford Focus over en Golf...

 

Forresten, nevnte jeg at VW er for de som ikke har råd til Audi? :p

 

Passat'n er utrolig god å kjøre. Litt mer hjulstøy, men så uutrolig herlig respons på rattet og bilen bare elsker svingete veier. Du mener at du vil ha billig plast isteden for en myk plast som ikke støyer(knirker og knaker) og man har ekte alu. lister. Mondeon kan ikke sammenlignes med det passat'n utstråler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...