Reggy Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Vis du skal vente til det kommer lavere priser så vil du aldri få kjøpt pc-en din for det vil alltid komme ny hardware som gjør at prisene synker nedover. Vis du ikke trenger pc-en helt enda så vent litt til og se om de synker men du vil aldri få kjøpt en pc vis du alltid skal se når prisene synker. Prisene synker konstant hele tiden men noen ganger når noen nye ting kommer på markedet så synker de ekstra mye. Mvh donnieakalefty Jeg vet, måtte bare spørre... Brukererfaringer og pris gjør at man får skjært gjennom og bare gjort handelen... Har begynt på jobb igjen etter ferie... Skal spørre en av IT ansatte om å være backup for meg ved evt bygging av PC... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Det kan alltids være smart og spørre en annen som kanskje har gjort dette før om litt små hjelp. Så er du på den sikre siden, men gjør selve jobben selv for det er faktisk ganske morsomt og bygge den selv. Lærerikt kan det jo også bli for deg for du får vil skjønne pc-er på en annen måte når du er ferdig og bygge den. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Det kan alltids være smart og spørre en annen som kanskje har gjort dette før om litt små hjelp. Så er du på den sikre siden, men gjør selve jobben selv for det er faktisk ganske morsomt og bygge den selv. Lærerikt kan det jo også bli for deg for du får vil skjønne pc-er på en annen måte når du er ferdig og bygge den. Mvh donnieakalefty Takk for det! Godt du har god tro på mine byggeegenskaper:) Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Alt så kjempe fint ut det alt så veldig bra ut.Skjermkortet var kanskje litt kjedelig pluss at det var et Nvidia kort noe som ikke fungerer med Crossfire hovedkort. Cpu-en er kjempe bra til alt bruk, men jeg anbefaler deg og kjøpe cpu boxed og kjøpe en ekstra kjøler som heter Thermalright ultra extreme 120 den koster litt men pengene du sparer på boxed så blir det kanskje 300 ekstra men du slipper og blir sur og irritert fordi du ikke får festet cpu kjølern. Du må ha et kort i ATI serien. Helt nytt og moderne kort det kostet litt mer men det vil også holde veldig lenge. ati kort uheldigvis har ikke amentio denne thermalright ultra extreme 120 Mvh donnieakalefty Dette med crossfire har jeg skjønt betyr at to skjermkort kan kjøres for bedre ytelse. Kortet som du her linker til kan i så måte benyttes til slikt hvis jeg på et senere stadie ønsker å kjøpe to slike kort? Kan man evt finne et billigere alternativ, som er greit nok. Men som kan bygges ut med et likt kort litt senere og oppnå bedre ytelse enn kortet som det her linkes til? At det er slik at to skjermkort gir bedre ytelse og at man derfor kan gå ned på "kvaliteten" da to middels kort sammen vil gi topp ytelse. Er det slik at man kan summere ytelsen på en måte. Eller er min oppsummering misforstått... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Du har delvis misforstått og delvis forstått det. Under noen spill så vil du få høyere ytelse men det er ikke under alle spill, noen spill vil faktisk noen ganger få dårligere ytelse med crossfire enn uten fordi spillet og driverne ikke er optimalisert for dette. Jeg ville heller valgt 1 bra kort enn 2 middels kort fordi med 2 kort blir det mer varme, mer støy/bråk, du trenger mer strøm/watt for og ha kortene, og som sakt det er ikke alltid du får bedre ytelse med crossfire. Du kan kjøpe 4850 kortet og senere kjøpe enda 1 4850 kort, men jeg ville heller valgt 1 4870 istede for og velge et litt dårligere vis økenomien og kravene krever et 4870 kort. Både 4850 og 4870 kan brukes i crossfire. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 Du har delvis misforstått og delvis forstått det.Under noen spill så vil du få høyere ytelse men det er ikke under alle spill, noen spill vil faktisk noen ganger få dårligere ytelse med crossfire enn uten fordi spillet og driverne ikke er optimalisert for dette. Jeg ville heller valgt 1 bra kort enn 2 middels kort fordi med 2 kort blir det mer varme, mer støy/bråk, du trenger mer strøm/watt for og ha kortene, og som sakt det er ikke alltid du får bedre ytelse med crossfire. Du kan kjøpe 4850 kortet og senere kjøpe enda 1 4850 kort, men jeg ville heller valgt 1 4870 istede for og velge et litt dårligere vis økenomien og kravene krever et 4870 kort. Både 4850 og 4870 kan brukes i crossfire. Mvh donnieakalefty 4850 ligger rundt 1200 kr. 4870 ligger nesten på 2000 kr. Iom at budsjettgrensen er oversteget tror jeg valget må bli 4850. Maskinen vi har diskutert her er jo tålig fremtidsrettet i noen år. Men hvor kraftig PSU vil jeg trenge. Den jeg i utg.pkt har funnet var på 600 w. Vil det bli knapt om to år når en kanskje oppgraderer til enda et skjermkort, kanskje mer ram, eller kraftigere CPU (overklokker).. Bør jeg kanskjer finne noe på ca 750Watt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Da ville 600watt enda være nok mest sannsynlig men jeg ville tatt valget når den tid kommer for da kan det hende du får noe billigere som er bedre. Så kjøp 4850 nå og så beholder du dette og så om 2 år eller mer så kjøper du enda 1 4850 eller et helt nytt skjermkort kanskje vis dette er billigere og vil yte bedre enn crossfire. Ingen utenom de støre levrandørene som ATI og Nvidia kan fortelle deg hva som kommer om 2 år og mer og dette er sikkert noe de prøver og holde litt skjult ivertfall. 600watt skal være nok til og dra crossfire, overklokket cpu og minne. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 Da ville 600watt enda være nok mest sannsynlig men jeg ville tatt valget når den tid kommer for da kan det hende du får noe billigere som er bedre. Så kjøp 4850 nå og så beholder du dette og så om 2 år eller mer så kjøper du enda 1 4850 eller et helt nytt skjermkort kanskje vis dette er billigere og vil yte bedre enn crossfire. Ingen utenom de støre levrandørene som ATI og Nvidia kan fortelle deg hva som kommer om 2 år og mer og dette er sikkert noe de prøver og holde litt skjult ivertfall. 600watt skal være nok til og dra crossfire, overklokket cpu og minne. Mvh donnieakalefty Bra! Da er hvertfall den i boks.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Bare et spørsmål: Hva ble valget ditt? ble det stasjonær pc eller bærbar? tenkte bare siden du hadde 1 tråd om at du kanskje må gå over til bærbar istede på grunn av samboer/kona/kjærsten heller ønsket dette. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Bare et spørsmål:Hva ble valget ditt? ble det stasjonær pc eller bærbar? tenkte bare siden du hadde 1 tråd om at du kanskje må gå over til bærbar istede på grunn av samboer/kona/kjærsten heller ønsket dette. Mvh donnieakalefty Det er ikke helt avgjort. Men det var viktig for meg å bare vite litt om hvor god den bærbare var, da benevnelsen på skjermkortet ikke sier meg så mye.. Ellers er jeg jo veldig enig med deg i at stasjonær er mye bedre, og har lengre levetid fordi den lettere kan oppdaters. Så hvis vi skulle føle at vi virkelig skulle trenge en bærbar vil jeg heller bare kjøpe en billigere som er mer til surfing og enkle oppgaver... Det jeg sliter litt med i forhold til stasjonær er jo at jeg har vanskelig for å ta for billigere løsninger, derfor er vel budsjettet nærmere 6500 - 7000 kr med OS. Det er i tøffeste laget..Det er så vanskelig å fire på noe... Har sett litt rundt på demovarer, men synes det er vanskelig. Har veldig lyst på det hovedkortet du anbefaler (digital life) og slik går det slag i slag.... Endret 22. august 2008 av Reggy Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Ja det blir fort veldig dyrt når du begynner og gå litt dyrere skjermkort og litt dyrere cpu osv osv, så plutselig har du sprengt budsjettet ditt til himmels. Men det du kan gjøre er dette: Sett opp harddisk plassen du trenger, jeg anbefaler 250 eller 320gb da har du mer enn nok plass til filmer og musikk og tull og tøys. Så velger vi 4850 skjermkortet Så tar vi digital life hovedkort og en quad q6600 cpu på 2.4 ghz eller du kan velge en av de nye 45 nm quad cpuene vis du vil Så velger vi 4 gb med OCZ ram på 800mhz koster litt over 600 Så velger vi en cpu kjøler vis du ønsker dette Så tar vi windows vista home premium 64 bit. Så sett op resten av det du kommer på som du trenger, dvd brenner, pris på kabinett og sånne ting. Så skal jeg lage en handlekurv. Husk og sette budsjett limiten så skal vi holdes oss innenfor denne. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Ja det blir fort veldig dyrt når du begynner og gå litt dyrere skjermkort og litt dyrere cpu osv osv, så plutselig har du sprengt budsjettet ditt til himmels. Men det du kan gjøre er dette: Sett opp harddisk plassen du trenger, jeg anbefaler 250 eller 320gb da har du mer enn nok plass til filmer og musikk og tull og tøys. Så velger vi 4850 skjermkortet Så tar vi digital life hovedkort og en quad q6600 cpu på 2.4 ghz eller du kan velge en av de nye 45 nm quad cpuene vis du vil Så velger vi 4 gb med OCZ ram på 800mhz koster litt over 600 Så velger vi en cpu kjøler vis du ønsker dette Så tar vi windows vista home premium 64 bit. Så sett op resten av det du kommer på som du trenger, dvd brenner, pris på kabinett og sånne ting. Så skal jeg lage en handlekurv. Husk og sette budsjett limiten så skal vi holdes oss innenfor denne. Mvh donnieakalefty Ja det blir interessant.. *Jeg har valgt kabinettet som netshop har på sin siste PC som vant test i dinside.no. Koster 495 kr. http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97511 *Så trenger jeg en DVD brenner (som brenner alle format) med sata kobling. Helst sort. En helt ok brenner. * PSU som hardware anbefaler i sin "datamaskin for spilleren". Denne koster billigst 485 kr, gir 600Watt. https://prisguiden.no/product.php?productId=71484 Ellers er jeg veldig enig i oppsummeringen din der oppe. SÅ med det blotte øyet så er det som her nevnt kabinett, PSU og DVD brenner som mangler. Ang CPU vifte. Jeg har lyst på den, men samtidig ikke sikkert at jeg trenger den ennå. PC står mye på, men brukes bare innimellom til surfing, se på bilder, etc.. Blir det spilling så er det sjeldent jeg har anledning til å spille over 3 timer. Ligger nok mer nærmere 1-2 timer... Så da blir kanskje ikke PC allverdens varm. Overklokking kan jeg ikke, men det kunne jeg sikkert også fått til med hjelp her. Det er kanskje ikke noe jeg trenger siden jeg ikke er noen ekstrem gamer. Men på sikt kanskje en moderat overklokk som gjør PC litt piggere og mer holdbar. Jeg vil ikke tørre å overklokke uten å skifte viften. Hvis vi kjører med original vifte, er det noe sted en har oversikt over temperaturen da? Kabinettet inneholder to vifter. En på 12mm og en 25mm. Den siste skal blåse over området ved skjermkortet. Vet ikke om det også kan ha en positiv effekt på CPU`en.`? Jeg vil helst klare dette til ca 6000kr med OS, men det tror jeg ikke er mulig. Det er vel heller ikke lønnsomt å kjøpe billigst på mange forskjellige nettbutikker for da blir vel frakten høyere...? Lykke til og mange takk for et supert forslag:) PS: jeg er åpen for andre ideer.. Endret 22. august 2008 av Reggy Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 så du trenger dc/dvd leser brenner.. psu og ? er så sent så er litt trøtt .d Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 så du trenger dc/dvd leser brenner.. psu og ? er så sent så er litt trøtt .d Ja! Kabinett. Psu og en helt enkel grei brenner... Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 (endret) https://prisguiden.no/product.php?productId=92919 dvd brenne cd brenne og leser https://prisguiden.no/product.php?productId=98874 den er fin den edit: hvet ikke da hvor gammel du har men https://prisguiden.no/product.php?productId=77261 er pen (lettere å finne kabinett for fjortisser enn 30 år gamle folk hvis du skjønner ) Endret 22. august 2008 av Submit Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 https://prisguiden.no/product.php?productId=92919 dvd brenne cd brenne og leser https://prisguiden.no/product.php?productId=98874 den er fin den edit: hvet ikke da hvor gammel du har men https://prisguiden.no/product.php?productId=77261 er pen (lettere å finne kabinett for fjortisser enn 30 år gamle folk hvis du skjønner ) Jeg er gammel ja og kunne godt hatt det kabinettet, men vet ikke om det PSU vil være sterk nok. Ellers var alt veldig greit, men får ikke tid til regne det sammen akkurat nå. Men takk for godt tips.. Trenger overhodet ikke fancy kabinett. Men et luftig ett, gjerne m mer enn en vifte originalt montert, alla det jeg linket til hos Netshop... Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 hva er speccsa på datan fordi den PSUEn står på anbefalinger til 4870X2 lista så tror den holder Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 (endret) 6000 var ikke nok selv når jeg valgte de billigste delene. Det vil havne på 6900+- med frakt inkludert fra netshop. Og da valgte jeg et billigere kabinett enn det du ønsket. Tror ikke du kan få en pc som du ønsker til 6000 kr pc 6000? Edit: pris endring Mvh donnieakalefty Endret 23. august 2008 av Slettet-wtZtqAvs Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 6000 var ikke nok selv når jeg valgte de billigste delene.Det vil havne på 6900+- med frakt inkludert fra netshop. Og da valgte jeg et billigere kabinett enn det du ønsket. Tror ikke du kan få en pc som du ønsker til 6000 kr pc 6000? Edit: pris endring Mvh donnieakalefty linken virker ikke Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Linken er nå blitt fikset beklager feilen. PC 6000? Som sakt så skal det en del til og presse en pc som du ønsker reggy ned på 6000 kr beklager Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå