Gå til innhold

Vil dette være et bra kjøp av stasjonær PC?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det er dette kortet jeg har linket til hele tiden tror jeg, det heter Digital life.

Tror ikke du vil få en dobling ivertfall ikke enda for vanlige brukere trenger ikke hastigheten som DDR3 gir enda men det er greit og ha muligheten for oppgradering.

Jeg har 4gb 6400 800mhz ram og det er mer enn nok for mitt bruk og sikkert alle andre sitt, når du skal ha 8 gb eller mer så er det videoredigering/bilde redigering på profesjonelt nivå eller en kraftig server.

Så 8gb med ram er nok for mange år framover innen du må gå over 8 gb så tror jeg du også må kjøpe deg en splitter ny pc og det er jo forhåpentligvis 3-5 år til avhengig av bruken din, men med DDR3 ram så kan du oppgradere rammen så du kan ha pc-en enda lenger.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er dette kortet jeg har linket til hele tiden tror jeg, det heter Digital life.

Tror ikke du vil få en dobling ivertfall ikke enda for vanlige brukere trenger ikke hastigheten som DDR3 gir enda men det er greit og ha muligheten for oppgradering.

Jeg har 4gb 6400 800mhz ram og det er mer enn nok for mitt bruk og sikkert alle andre sitt, når du skal ha 8 gb eller mer så er det videoredigering/bilde redigering på profesjonelt nivå eller en kraftig server.

Så 8gb med ram er nok for mange år framover innen du må gå over 8 gb så tror jeg du også må kjøpe deg en splitter ny pc og det er jo forhåpentligvis 3-5 år til avhengig av bruken din, men med DDR3 ram så kan du oppgradere rammen så du kan ha pc-en enda lenger.

Mvh donnieakalefty

OK. Prøvde et par av dine tidligere linker og de virket ikke lenger, men har funnet kortet ditt ja. Bare nettshop som selger det.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340950

er dette noe av det samme som komplett har viss jeg ender med å handle der...

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

ja hovedkortet ditt er noe lignende men det støtter KUN DDR3 ram som er dobbelt så dyrt som DDR2 rammen du har/hadde tenkt og kjøpe så da ville jeg heller betalt den frakten fra netshop og kjøpt digital life som er et utrolig bra kort.

For og betale så mye for DDR3 ram når du ikke trenger det før om en del år er dumt da syns jeg.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
ja hovedkortet ditt er noe lignende men det støtter KUN DDR3 ram som er dobbelt så dyrt som DDR2 rammen du har/hadde tenkt og kjøpe så da ville jeg heller betalt den frakten fra netshop og kjøpt digital life som er et utrolig bra kort.

For og betale så mye for DDR3 ram når du ikke trenger det før om en del år er dumt da syns jeg.

Mvh donnieakalefty

Ja kunne gjerne hatt det kortet, men kluet er at hvis det blir deler her og der, så betyr det at jeg må bygge alt selv...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det er veldig enkelt og lærerikt og bygge selv, usikker hvor gammel du er men vis du bor hjemme så spør din far om litt hjelp.

Men som sakt det er kan du lese, og skjønne at skrue A skal inn i hull B så er du på ganske god vei for de fleste pc-er er utrolig lette og sette sammen, du bare skrur hovedkortet fast i kabinettet og så bare stikker du ram brikkene der de hører hjemme og du skal være utrolig flink om du setter ting feil for det er veldig selv beskrivende, de fleste skjønner at de ikke kan sette skjermkortet i cpu-en sin plass.

bygg pc

Hardware.no guide bygg pc-en selv

Som du ser så forklarer de guidene utrolig fort hva du skal gjøre, og vis du gjør det selv så skjønner du faktisk hva som er i pc-en og vis du da får et problem senere så slipper du kanskje og sende inn pc-en for du skjønner at det bare en ledning som har dettet ut.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Det er veldig enkelt og lærerikt og bygge selv, usikker hvor gammel du er men vis du bor hjemme så spør din far om litt hjelp.

Men som sakt det er kan du lese, og skjønne at skrue A skal inn i hull B så er du på ganske god vei for de fleste pc-er er utrolig lette og sette sammen, du bare skrur hovedkortet fast i kabinettet og så bare stikker du ram brikkene der de hører hjemme og du skal være utrolig flink om du setter ting feil for det er veldig selv beskrivende, de fleste skjønner at de ikke kan sette skjermkortet i cpu-en sin plass.

bygg pc

Hardware.no guide bygg pc-en selv

Som du ser så forklarer de guidene utrolig fort hva du skal gjøre, og vis du gjør det selv så skjønner du faktisk hva som er i pc-en og vis du da får et problem senere så slipper du kanskje og sende inn pc-en for du skjønner at det bare en ledning som har dettet ut.

Mvh donnieakalefty

Som du skjønner donnieakalefty er min far så gammel at han kan ingenting om data....

Som nevnt tidligere min forrige PC ble satt opp ved hjelp, men ram, hovedkort, prossessor m/ vifte, skjermkort og DVD/ harddisk ble satt inn av meg...

Det som skremmer meg er at det alltids blir ledining er til overs, samt når jeg skrur på første gang - hva skal jeg gjøre i bios...

Finner noe interessant hos amentio, men får ikke alt inn i handlekurven. Prøver slik:

Hovedkort: (Godt nok? droppet ut av DDR3 ram mulighet)

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1717163;c:36123

CPU (Quad 6600 så slipper du linken)

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1349214

Ram

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1560388

Skjermkort (greit nok eller for kjipt)

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2120217

PSU (holder 600w?)

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1591157

Kabinett (vil dette gi for mye viftestøy? det blir også en hjemmepc/ ikke bare gaming)

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1117878

Harddisk

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1285519

DVD (grei nok?)

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2036130

Operativsystem (64 bit oem)

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2000667

Dette blir den nette sum av 6190 kr.

Hvis noen gidder å ta en kikk så håper jeg på tilbakemelding positiv el. negativ for det kan fort bli min endelige handlekurv...(beklager å gjøre det tungvindt)(men hvis noen synes dette er bra, så kan jeg slutte å plage dere i denne tråd og heller starte meg en ny om hvordan gjøre bios for det går mot å bygge nå)

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Alt så kjempe fint ut det alt så veldig bra ut.

Skjermkortet var kanskje litt kjedelig pluss at det var et Nvidia kort noe som ikke fungerer med Crossfire hovedkort.

Cpu-en er kjempe bra til alt bruk, men jeg anbefaler deg og kjøpe cpu boxed og kjøpe en ekstra kjøler som heter Thermalright ultra extreme 120 den koster litt men pengene du sparer på boxed så blir det kanskje 300 ekstra men du slipper og blir sur og irritert fordi du ikke får festet cpu kjølern.

Du må ha et kort i ATI serien.

Helt nytt og moderne kort det kostet litt mer men det vil også holde veldig lenge.

ati kort

uheldigvis har ikke amentio denne

thermalright ultra extreme 120

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

9600GT holder i massevis, selv om det selvfølgelig finnes bedre. Men du kan ikke kjøre på med den råeste grafikken da nei. :)

Thermalright Ultra 120 Extreme er ikke for andre enn de som skal overklokke, donnie. Om man ikke har slike planer duger originalkjøleren godt nok. Ikke nødvendig å gjøre PCen dyrere enn det den er.

EDIT:

Antec 900 støyer litt, ja. Om det er stillhet du er på utkikk etter kan jeg anbefale Antec P180/182. Ekstremt stillegående når alle viftene står på laveste instilling.

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Etter og ha knekt 2 cpu vifter fordi de duste plast beina var så dårlige så er det bedre og bruke litt ekstra og få en kjøler du kan skru fast men skruer istede for og bruke masse penger vis du ødelegger plast bena.

Siden han ikke er helt trygg på og bygge den selv så er det lettest og gi han en kjøler han bare kan skru fast som gir lav tempratur og lett og sette på.

Vis du vet om en som kan festes med skruer som er billigere så er jo det selvsagt best.

Ja jeg vet godt at den er god for overklokking men det er også bra og ha en kjølig cpu selvom den ikke skal overklokkes.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Alt så kjempe fint ut det alt så veldig bra ut.

Skjermkortet var kanskje litt kjedelig pluss at det var et Nvidia kort noe som ikke fungerer med Crossfire hovedkort.

Cpu-en er kjempe bra til alt bruk, men jeg anbefaler deg og kjøpe cpu boxed og kjøpe en ekstra kjøler som heter Thermalright ultra extreme 120 den koster litt men pengene du sparer på boxed så blir det kanskje 300 ekstra men du slipper og blir sur og irritert fordi du ikke får festet cpu kjølern.

Du må ha et kort i ATI serien.

Helt nytt og moderne kort det kostet litt mer men det vil også holde veldig lenge.

ati kort

uheldigvis har ikke amentio denne

thermalright ultra extreme 120

Mvh donnieakalefty

Skal vi se.. CPU jeg linket til er boxed. Betyr boxed at det følger med vifte? Mener du i så fall at jeg skal CPU uten viften og heller kjøpe en bedre vifte utenom, den du linket til. Men jeg kan ikke se at Quad 6600 selges uten å være boxed...??

Skjermkortet vil bli skiftet ut. Takk for tips!

En mulighet er at jeg kjøper vifta pluss FOX+ X38A Digital Life hovedkort hos Netshop. Er i tenkeboksen der...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Boxed betyr at det følger med vifte.

info om retail, boxed, bulk og OEM

Bulk så kjøper du uten kjøler så sparer du litt penger vis du kjøper ekstra kjølern jeg linket til.

Tenkte den kunne passe fint for deg siden du ikke er helt trygg på pc bygging så er det best og gjøre det så lett som overhode mulig følte jeg.

Hadde jo vært greit og kjøpt viften og hovedkortet fra netshop vis du skulle handle der så får du cpu kjøler og hovedkortet derfra.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Boxed betyr at det følger med vifte.

info om retail, boxed, bulk og OEM

Bulk så kjøper du uten kjøler så sparer du litt penger vis du kjøper ekstra kjølern jeg linket til.

Tenkte den kunne passe fint for deg siden du ikke er helt trygg på pc bygging så er det best og gjøre det så lett som overhode mulig følte jeg.

Hadde jo vært greit og kjøpt viften og hovedkortet fra netshop vis du skulle handle der så får du cpu kjøler og hovedkortet derfra.

Mvh donnieakalefty

Men finnes Quad 6600 som bulk? det ser jeg ikke noe sted

Endret av Reggy
Lenke til kommentar

Siden jeg ikke får tak i Quad 6600 uten vifte, så trenger jeg egentlig ikke ekstra vifte. For den som sitter på er god nok, hvis jeg ikke skal overklokke.

Overklokke skjønner jeg ikke helt, men det virket som en form for triming hvor en henter ut mer effekt av prosessoren, enn det den er programert for originalt. Vil jeg kunne overklokke, vil jeg ha bruk for det og hvordan merker jeg effekten?

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Pc-en vil jobbe fortere med tunge oppgaver.

Jeg fant det lettest ut at når jeg brant enn dvd via et program som het sonic dvdit pro, uklokket på 2.4 ghz tok det 1 time og klokket brukte den kanskje 35 min på 3.6 ghz. Så den gjorde samme film mye raskere når den ble overklokket.

Vis du skal overkrlokke med standard kjølern vil du ikke komme langt for de er ikke lagd for overklokking, mange klager over disse med at de bråker etter hvert.

Du kan ha bruk for det senere når pc-en din kanskje blir sliten så kan du overklokke så den holder enda 1 år eller mer så slipper du og kjøpe ny pc helt enda.

Jeg pleier og sette den i overklokkings modus når jeg har mange tunge oppgaver jeg skal gjøre samtidig som jeg spiller et tungt spill.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Pc-en vil jobbe fortere med tunge oppgaver.

Jeg fant det lettest ut at når jeg brant enn dvd via et program som het sonic dvdit pro, uklokket på 2.4 ghz tok det 1 time og klokket brukte den kanskje 35 min på 3.6 ghz. Så den gjorde samme film mye raskere når den ble overklokket.

Vis du skal overkrlokke med standard kjølern vil du ikke komme langt for de er ikke lagd for overklokking, mange klager over disse med at de bråker etter hvert.

Du kan ha bruk for det senere når pc-en din kanskje blir sliten så kan du overklokke så den holder enda 1 år eller mer så slipper du og kjøpe ny pc helt enda.

Jeg pleier og sette den i overklokkings modus når jeg har mange tunge oppgaver jeg skal gjøre samtidig som jeg spiller et tungt spill.

Mvh donnieakalefty

Er det dumt for PC`en å overklokke, hvis man legger seg på en moderat linje. Slik at den f.eks. alltid kan stå i overklokket modus...

Får et inntrykk når jeg leser brukererfarninger på Quad 6600 at den nesten må overklokkes for å få nok kraft.. Hva med disse Core Duo prosessorene, enn får jo høyere prosessorkraft i samme prisleia som Quad 6600...

Problemet er at neste på lista, Quad 6700 øker gjerne prisen med 500 kr.

Man kan få denne http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=106729 som får meg virker å gi mer prosessorkraft..enn Quad 6600...

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Du må absoulutt ikke overklokke quad q6600 for at den skal være bra nok.

Jeg spiller company of heroes et tungt nytt spill, scanner virus i bakgrunnen mens jeg brente dvd i bakgrunnen uten den minste antydning til hakking/lagg. Så jeg vil se på det som rent tull at du må overklokke den.

Vis du legger overklokken på et trygt normalt område så skal den ikke ta noe skade vis du sjekker at den er stabil og ikke blir for varm.

Core 2 duo er 2 kjerners og quad er 4 kjerner, noe som tilsier at quad er mye bedre vis du skal gjøre flere oppgaver som anitivirus scanning mens du spiller, dette er jo kjempe greit for folk som ikke har pc-en på 24 timer i døgnet.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Du må absoulutt ikke overklokke quad q6600 for at den skal være bra nok.

Jeg spiller company of heroes et tungt nytt spill, scanner virus i bakgrunnen mens jeg brente dvd i bakgrunnen uten den minste antydning til hakking/lagg. Så jeg vil se på det som rent tull at du må overklokke den.

Vis du legger overklokken på et trygt normalt område så skal den ikke ta noe skade vis du sjekker at den er stabil og ikke blir for varm.

Core 2 duo er 2 kjerners og quad er 4 kjerner, noe som tilsier at quad er mye bedre vis du skal gjøre flere oppgaver som anitivirus scanning mens du spiller, dette er jo kjempe greit for folk som ikke har pc-en på 24 timer i døgnet.

Mvh donnieakalefty

Det høres bra ut! Jeg vil gjerne ha en PC som kan gjøre flere ting samtidig uten å gå i stå...

Det at en går mot høst vil det ha noen positiv effekt på prisene i nettbutikkene.. eller må man vente til rundt jul...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Vis du skal vente til det kommer lavere priser så vil du aldri få kjøpt pc-en din for det vil alltid komme ny hardware som gjør at prisene synker nedover. Vis du ikke trenger pc-en helt enda så vent litt til og se om de synker men du vil aldri få kjøpt en pc vis du alltid skal se når prisene synker.

Prisene synker konstant hele tiden men noen ganger når noen nye ting kommer på markedet så synker de ekstra mye.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...