raWrz Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 du trenger en PSU ellers ser resten greit ut. og kansje en CPU kjøler men de tingene skal ikke jeg blande meg bort Xd Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 du trenger en PSU ellers ser resten greit ut. og kansje en CPU kjøler men de tingene skal ikke jeg blande meg bort Xd quote] Jepp...korrigerte min forrige post... Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) men du burde ta et X38 eller X48 siden du har et ATI kort og vil sikkert kjøre crossfire edit: du kan kutte ned på hardisk plassen du trenger vel ikke mer enn 500 - hvis du ikke er veldig interisetr i filmer musikk redigering osv Endret 11. august 2008 av Submit Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Du kan kutte helt ned til 250 eller 320Gb lagrings plass du får fortsatt plass til en gigantisk musikk samling og masse filmer pluss mange spill innstalert og fortsatt ha plass igjen. Jeg har 320 gb og har 178 gb igjen, og jeg har lagt inn all musikken og filmene jeg liker på harddisken så 750gb er kun vis du har en gigantisk film samling eller musikk samling som virkelig trenger mye plass. Spar heller penger og velg mindre plass for vanlige folk trenger ikke 750gb med lagringsplass. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 Jeg sysler litt med de to billigste gaming PC til komplett. Setter på litt bedre HK og prosessor, bedre kabinett...osv. Begge ender på ca pris 6100 til 6300. Begge uten OS... Den til 6990Kr kjører på socket AM2. Har ikke fått tilbakemeldinger på den socket kontra den vi har snakket om til Intel, 775... Er det noen anbefalinger, hvilken foretrekker dere... Blir socket 775 hadde jeg tenkt å gå for P5Q pro HK og Quad Q6600 cpu. Her står Gainward GeForce 9600GT 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, som skjermkort. Det må kanskje oppgraderes? Blir det am2 hadde jeg tenkt Gigabyte GA-MA790X-DS4, AMD 790X som HK med AMD Phenom 9550 Quad-Core 2.2 GHz Boxed som CPU. Samt at jeg beholder allerede valge skjermkort som er XFX GeForce 8800GT 600M 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI, Black-PCB. Begge har samme kabinett, der vil jeg går for Antec Nine Hundred sort miditower - da det virket å være bedre på lufting. Og ja disse valg gjør jo at 5000 kr budsjettet ryker...men har vanskelig for å styre meg... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Jeg bruker kun Intel sockets fordi jeg rett og slett ikke skjønte så mye av AMD sine cpu-er osv mye fordi jeg ikke gadd og sette meg inn i det når jeg hadde hatt Intel i mange år og var veldig fornøyd med den pluss at min AMD bærbare følte jeg at var et prosjekt på grunn av AMD cpu-en. Jeg gikk for en quad q6600 og er super fornøyd med den, så det er et kjempe bra valg det. Nei du trenger ikke og oppgradere skjermkortet egentlig det er jo et fint skjermkort som klarer masse av spill. Det vil alltid finnes noe som er nyere eller bedre på noen måter det man må gjøre er og finne et kort som passer for sitt eget bruk og en prisklasse man selv ønsker. Som du selv sa så har alt godt over ditt eget budsjett så vis dette skjermkortet passer deg godt så ville jeg beholdt det. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Ok. Jeg får se om det blir intel eller amd da. Jeg kan ikke se at komplett har det OS du anbefalte (Microsoft Windows Vista Home Premium OEM Norsk versjon 64-bit DVD-versjon). Hvis jeg kjøper det et annet nettsted og får tilsendt en ferdigbygd PC fra komplett uten OS installert, hva gjør jeg da? Setter på maskinen og setter inn DVD platen, slår lisenskoden og så ordner resten seg selv? Eller må jeg inn og rote i bios som jeg frykter? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Du kan spare 200 kr med og bestille det andre steder (før frakt). Det er ganske sånn som du sier: sett dvd-en inn i maskinen skru på pc-en så vil det dukke opp et bilde som vil si "vil du boote opp fra dvd-en trykk enter" så trykker du enter så starter dvd-en og overføre filer til harddisken så den gjør seg klar for selve innstaleringe. Så skriver du inn lisens koden når du får beskjed om dette så bare velger du harddisken du vil innstalere vista på og så trykker du neste og så starte selve innstaleringen, når innstaleringen er ferdig vil du komme inn til vista og alt er gjort. Du må ikke inn i bios mest sannsynlig det er noen ganger du må dette for at dvd-en skal velges først i boot order men dette er ikke så ofte for dvd-en pleier og få lov til og starte først. Vis det er noe mer så bare spør. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Blir i tvil når jeg får dette til svar fra komplett.no : Hei Prisen du ser er inkludert bygging på de modellene vi har. 64-bit Operativsystem tilbyr vi dessverre ikke til våre modeller. Det pga driverstøtten er foreløpig svært svært dårlig. Finnes det 32 bit operativsystem som har lisens til oppgradering til 64 bit når dette er ordentlig oppe og går? Egentlig rart for svært mange tilbyr jo PC med 4 gb ram nå, og for å få effekt av dem så må man som jeg har lært ha 64 bit system.. Hva mener du donnieakalefty er det bare å gå for 64 bit system. Husk jeg er jo ikke så flink på dette hvis jeg får driver problemer, spill som ikke vil spille osv... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Det var et merkelig svar fra komplett sin side jeg har ingen forståelse for at de kommer med et sånt svar. Jeg kunne skjønt det om Vista ble sluppet for noen måneder siden og alle produsenter enda ikke hadde fått tid til og lage skikkelig vista 64bit stabile drivere. Men det er ikke sånt nå for alle seriøse produsenter har hatt masse tid og har vista 64 bit drivere. Ja og nei egentlig, vis du skal innstalere 64 bit og har innstallert 32 bit fra før så må du slette 32 bit fra pc-en og så legge alt inn igjen. Du må også da kjøpe en retail versjon av vista som da har 32 bit og 64 bit lisens kode. Noe som er mye dyrere enn og bare kjøpe en OEM versjon av Vista 64 bit som de aller fleste gjør på grunn av pris og at alt er det samme det er ingen forskjell på dem, utenom at med retail så kan du flytte lisensen på så mange pc-er du ønsker eller og oppgradere så mange ganger du vil noe som ikke er nødvendig for vanlige mennesker. Det er ikke vanlig for vanlige mennesker og bytte hardware hver gang noe nytt skjermkort og lignende blir sluppet. Priser: Vista Home Premium Norsk Retail 1707 kr (yaha.no Vista home premium Norsk OEM 795 kr (netshop.no) Koster like mye for 64 bit vista som for 32 bit versjonen så det er ingen grunn til og ikke kjøpe 64 bit. Det er kun vis du har planer om og ha kanskje 5 år gamle ting i pc-en at du kan oppleve driver problemer med vista 64 bit. Men da spørs det jo om det engang fins vanlige 32 bit drivere til det også. Jeg syns det var merkelig at de ga en sånn komentar når du faktisk trenger 64 bit for og utnytte 4 gb ram eller mer, det er bare og gå for 64 bit vista det fins drivere til alt du har i pc-en din siden alt er er ny hardware. Vis du opplever problemer med og finne drivere som trengs så er det bare og legge det ut i denne tråden eller lage en ny en vis det er mange spørsmål for da er det bedre og lage en ny en kanskje. Alle spill skal fungere uten problemer under 64 bit, så lenge de er nye så er det ikke noe problem, jeg har spilt urgamle spill fra 98 og 2000 uten noe problem. Det kan hende at noen helt spessiele spill kanskje ikke vil gå men jeg vil tro at alle nyere spill fra 2000 og oppover vil fungere uten noe problem. Du har lært helt rett for og utnytte 4gb ram eller mer så må du ha 64 bit kjempe bra at du har lært det så kan du lære det videre til andre også når de trenger hjelp eller spør om sånt. Vis det er noe mer så bare spør. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Hva er sammenhengen mellom 64 bit prosessor og OS? Man kan ha 32 bit prosessor og kjøre 64bit OS, men ikke motsatt? Er litt forvirret. Er prosessorer flest 64 eller 32 bit? Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Takk donnieakalefty Man blir liksom litt i tvil når det kommer slikt et svar fra en stor nettbutikk... Så hvis det da blir komplett sin så må jeg altså innstallere OS selv, men det bør gå greit ut fra hva du sa... (når man stiller inn en bios så skal vel datamaskinen boote på harddisken hvor operativsystemet ligger. Men første gang den startes opp er det jo ikke noe å boote på for da ligger jo OS i DVD spilleren. Booter den automatisk på DVD spiller første gang, eller må man manuelt gå inn og endre det? Du nevnte noe om det isted, men vet ikke om jeg var helt med.) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Alltid når jeg har ny innstalert windows på en harddisk som var tom så var det bare og sette inn cd-en og så startet alt av seg selv uten og røre noe i BIOS. Det har kun skjedd meg 1 gang at jeg måtte inn i bios for og sette cd-en øverst i listen og det var når jeg skulle boote fra en urgammel pc. Så bios stiller automatisk dvd-en først så du har ingenting og være redd for, bare og sette dvd-en i spillern og bare vente på at du får lov og skrive inn lisens koden. Ja jeg skjønner at du blir litt i tvil, men så har komplett utrolig mange forskjellige ting og forholde seg til og ikke 1 pc bare så da må de ofte gi sånne svar. Jeg tror du vil klare det kjempefint for jeg har merket fra du startet tråden til nå at du har fått mer kunnskap og begynner og skjønne mer. Til Svenni84: 64bit OS trenger 64 bit prossesor for og kunne utnytte det som fins i 64 bit. 64 bit er også bygd opp på en annen måte en 32 bit for og kunne håndtere mer ram osv. De aller fleste prossesorer er til nå dags 64 bit, det kan være at det fins noen bærbare cpu-er som ikke er 64 bit men alle cpu-er i stasjonære pc-er nå er 64 bit. Du kan bruke 32 bit på en 64 bit cpu for det er dette veldig mange gjør siden 32 bit er det som oftest følger med pc-ene du kjøper i butikken. vis det var noe mer så bare spør Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Det ble nevnt noe tidligere i tråden om hovedkort som støttet både DDR2/ DDR3. Slike kort blir fort over tusen kr. Er det viktig at hovedkortet kan støtte DDR3. Sannelig ikke helt sikker selv på hva det betyr, men det har vel noe med rammen å gjøre... Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Kan noen hjelpe meg med en anbefaling av et greit kabinett til gaming? Jeg har sett litt på Antec Nine hundred, men etter å ha lest brukererfaringer, blir jeg litt i tvil. Det er meget bra på kjøling, men bråker en del (det synes jeg er negativt).. https://prisguiden.no/product.php?p...iew=userReviews Så har jeg sett litt på det som hardware anbefaler til "gameren" Cooler Master Centurion 534. Det er jo mye rimeligere og får gode tilbakemeldinger som billig kabinett. Noen klager over litt skramling. https://prisguiden.no/product.php?productId=44789 Vil gjerne ha et kabinett som er bra på støy og lufting... Forslag mottas med takk:) Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Kan noen hjelpe meg med en anbefaling av et greit kabinett til gaming? Jeg har sett litt på Antec Nine hundred, men etter å ha lest brukererfaringer, blir jeg litt i tvil. Det er meget bra på kjøling, men bråker en del (det synes jeg er negativt).. https://prisguiden.no/product.php?p...iew=userReviews Så har jeg sett litt på det som hardware anbefaler til "gameren" Cooler Master Centurion 534. Det er jo mye rimeligere og får gode tilbakemeldinger som billig kabinett. Noen klager over litt skramling. https://prisguiden.no/product.php?productId=44789 Vil gjerne ha et kabinett som er bra på støy og lufting... Forslag mottas med takk:) 900 bråker ikke mye hvis du går på antec sin side og ser på filmen Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Vet ikke om dette funker, men her er en handlekurv hos amentio http://www.amentio.no/ShoppingCart.aspx Det jeg er mest usikker på er rammen, valgte PC2-6400, burde jeg heller tatt 5300, 9600 eller 8500. Det skjønner jeg ikke. Og om jeg valgte meg en helt ok DVD spiller/ brenner.. Ikke så dum pris med OS, men ikke ferdig bygd. Noen som vet om de bygger for en? Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 amentio kan ikke det fordi de sender rett fra distrubitørene sine (en avtale de har) men hvis du gjør det tror jeg det ikke blir billig. og btw handlekurven virker ikek kan du lage den i prisguiden så tar jeg en titt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Vennligst bruk Edit knappen istede for og legge flere poster etter hverandre fra samme brukerkonto når dette kan gjøre det vanskeligere og svare på dine spørsmål. DDR3 er den nye ram typen som har kommet for hovedkort, jeg valgte dette kortet fordi det støtter DDR2 og DDR3 noe som betyr at den er framtids rettet og du kan ha pc-en mye lenger fordi du bare kan oppdatere rammen senere vis du føler at du trenger dette. Hovedkortet støtter også 45 nm cpu-ene. Produsenten link vis du leser nedover om hovedkortet så ser du at det er et utrolig bra kort til en bra pris, noe som er det viktigste, pluss at du kan oppgradere til full crossfire støtte om du senere føler at dette kan hjelpe og da yter kanskje crossfire bedre enn det gjør i dag. mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Skjønner. Det ble mange poster med spørsmål på en gang.. Blir litt ivrig.. Dette Foxconn kortet https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications koster jo litt. Er det blant de rimeligste som har DDR2 og DDR 3 mulighet? Jeg så at kortet hadde maks 8 GB ram mulighet. Mens andre kort jeg har sett på har 16GB støtte.. Er det slik at DDR3 ram er bedre, at f.eks. 1 GB DDR3 ram nesten vil tilsvare 2 GB DDR2 ram. Eller for å gjøre det enklere hva slags ram type bør jeg velge...Det ene kortet jeg så på støttet alle disse typene PC2-6400, 5300, 9600 eller 8500. Hva er best av dette..? Og hva er crossfire? Endret 13. august 2008 av Reggy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå