mviken Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Hva er forskjellen på et Nikon objektiv og et Canon objektiv? Hvis jeg kjøper et Nikon objektiv vil jeg kunne feste det på mitt EOS 450 eller må jeg ha Canon/Sigma? Takk for alle svar! Lenke til kommentar
arela Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Fatningen er forskjellig - de går ikke fysisk sammen. Det er som å prøve å sette en 4mm mutter på en 5 mm bolt. Det finnes adapter, trolig begge veier, så om du føler for å teste det, så vil du vel lykkes. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Har sett noen som har festet Nikkor 14-24mm f/2.8 på en 1Ds MkIII, så det skal gå an om du finner rett adapter. Ellers lager Tokina og Tamron optikk til Canon også. Lenke til kommentar
mviken Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Da er det vel tryggest og best og velge Canon objektiver Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Absolutt, men til tider kan du få gode løsninger fra de andre også. Som Tamron 90mm f/2.8 macro eller Sigma sin 105mm og 150mm f/2.8 macro. Lenke til kommentar
mviken Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Ønsker meg en linse som kan ta veldig gode og kule bilder som kan hjelpe meg å gi en kul photoshoot til et band men da handler det vel ikke om objektive men om sted/vær/lysforhold/bakgrunn/personene/photoshop skils? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Ønsker meg en linse som kan ta veldig gode og kule bilder som kan hjelpe meg å gi en kul photoshoot til et band men da handler det vel ikke om objektive men om sted/vær/lysforhold/bakgrunn/personene/photoshop skils? Selv de dårligste objektivene kan gi kule bilder. Alt avhenger av setting og hvilken stil man ønsker. Ellers er det veldig populært med ekstremvidvinkler når man skal ta bilder av band. Det gir en ganske spesiell effekt, spesielt om du går kloss opptil det du tar bildet av. En Canon EFS 10-22, Sigma 10-20, Tamron 11-18 eller Tokina 12-24 bør kunne gi det det du ønsker om det er denne effekten du er ute etter. Hvis vidvinkel ikke er det viktigste, så kommer det jo helt ann på hvor mye penger du tenker på å bruke på dette. Et objektiv i området fra ca. 15-20mm opp til 50-100mm er regnet som ganske normale zoomobjektiver til generell bruk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Det finnes adapter, trolig begge veier, så om du føler for å teste det, så vil du vel lykkes. Ulempen med sånne adaptere er at de elektriske tilkoblingene ikke er kompatible. Kun mekanikken er kompatibel. Dvs. at man mister elektronisk styring av blender og autofokus. Objektivene vil altså oppføre seg som fullstendig manuelle. Hvis de da mangler egen blenderring (noe mange gjør) så får man heller ikke stilt blenderen. Da er det vel tryggest og best og velge Canon objektiver Det er klart best å velge objektiver som er spesielt laget for Canon-kameraer. Som nevnt lager også Sigma, Tamron og Tokina sånne objektiver. Se etter objektiver med Canon EF eller Canon EF-S fatning (feste). (Prisguiden). Nikon lager ikke objektiver med Canon EF eller EF-S fatning. Lenke til kommentar
mviken Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Ønsker meg en linse som kan ta veldig gode og kule bilder som kan hjelpe meg å gi en kul photoshoot til et band men da handler det vel ikke om objektive men om sted/vær/lysforhold/bakgrunn/personene/photoshop skils? Selv de dårligste objektivene kan gi kule bilder. Alt avhenger av setting og hvilken stil man ønsker. Ellers er det veldig populært med ekstremvidvinkler når man skal ta bilder av band. Det gir en ganske spesiell effekt, spesielt om du går kloss opptil det du tar bildet av. En Canon EFS 10-22, Sigma 10-20, Tamron 11-18 eller Tokina 12-24 bør kunne gi det det du ønsker om det er denne effekten du er ute etter. Hvis vidvinkel ikke er det viktigste, så kommer det jo helt ann på hvor mye penger du tenker på å bruke på dette. Et objektiv i området fra ca. 15-20mm opp til 50-100mm er regnet som ganske normale zoomobjektiver til generell bruk. Noen link til god og for så vidt billige objektiver med ekstremvidvinkel? Er ikke noen proff fotograf (enda), men mer en hobby fotograf som ikke har alt for stor peiling så jeg prøver å danne meg grunnlaget for så å invistere i de über bra objektivene. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Noen link til god og for så vidt billige objektiver med ekstremvidvinkel? Er ikke noen proff fotograf (enda), men mer en hobby fotograf som ikke har alt for stor peiling så jeg prøver å danne meg grunnlaget for så å invistere i de über bra objektivene. Alle de objektivene jeg listet opp er gode nok med mindre man er proff. Tamron-objektivet er nok det rimeligste, og ligger på ca. 3000. Sigma'en koster ca. 3500. Linker: Tamron 11-18 Sigma 10-20 Begge finnes i en rekke butikker og nettbutikker. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Det finnes adapter, trolig begge veier, så om du føler for å teste det, så vil du vel lykkes.Bare Nikkor-optikk på Canon, ikke omvendt. Den lange registeravstanden, i kombinasjon med en svært liten fatning rent fysisk gjør det veldig vanskelig å lage adaptere til Nikon. Det gjør det forøvrig enkelt å lage adaptere til andre systemer (rent fysisk). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå