JBA Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) ok... jeg tenkte jeg skulle overklokke min AMD Phenom 9500 Quad-Core prosessor (2.20 ghz). har nå søkt litt rundt på nettet og jeg skjønte ikke en dritt... lol... jeg har 4 gb RAM og nVidia GeForce 8800 GT... har lastet ned et program som heter speedfan og jeg ser at valigvis har jeg rundt 37-40 grader i prosessoren min... så kom jeg på en sprø ide om å sette vifta mi (sånn stor som man bruker inne når det er varmt om sommern) helt inntil pcn. jeg fikk nå 29-32 grader... jeg lurer nå på hva skal jeg gjøre/trykke for å få overklokket prosessoren min? hvor mye bør jeg prøve med først osv. hadde vært konge om noen gadd å hjelpe meg dette... PS: har lagd et sånt tårn med tønner på crysis... det lagger litt.. hadde vært digg om jeg fikk vekk det Endret 7. august 2008 av JBA Lenke til kommentar
ps3nerd45 Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 ok... jeg tenkte jeg skulle overklokke min AMD Phenom 9500 Quad-Core prosessor (2.20 ghz). har nå søkt litt rundt på nettet og jeg skjønte ikke en dritt... lol... jeg har 4 gb RAM og nVidia GeForce 8800 GT... har lastet ned et program som heter speedfan og jeg ser at valigvis har jeg rundt 37-40 grader i prosessoren min... så kom jeg på en sprø ide om å sette vifta mi (sånn stor som man bruker inne når det er varmt om sommern) helt inntil pcn. jeg fikk nå 29-32 grader... jeg lurer nå på hva skal jeg gjøre/trykke for å få overklokket prosessoren min? hvor mye bør jeg prøve med først osv. hadde vært konge om noen gadd å hjelpe meg dette... PS: har lagd et sånt tårn med tønner på crysis... det lagger litt.. hadde vært digg om jeg fikk vekk det Du må inn i BIOS'en å taste inn manuelt hva du vil at prosessoren skal yte. MEN HUSK: FOR HER ENESTE KHZ DU ØKER YTELSEN MED ØKER OGSÅ TEMPEN SOM KAN UTSETTE SYSTEMET FOR LAV YTELSE OM DU GJØR DET ALT FOR MYE!!! Lenke til kommentar
Imsochobo Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Husk phenoms er sære, men du må clocke "FSB" og ikke multiplier som gjør det litt vanskelig, de pleier ikke å like å gå høyere enn 220 i fsb som regel. trur din cpu har 11x multi 11x220 vil da bli 2420 mhz som gir ganske mye boost i ytelse, min fra 2.5 ghz til 3 betyr forskjellen om crysis funker @ very high eller ikke. (stooooor forskjell) men så lenge cpu er bottleneck merker du stoor forskjell btw, HT link må kansje settes ned og minne divider, ganske likt for phenoms og athlon 64's bortsett fra at phenoms er vanskeligere. Lenke til kommentar
JBA Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 ok... noen spørmsmål... hva gjør jeg for å komme inn i BIOS'en? (hva er det?) hva er fsb? eh... skjønte ikke så mye av dette... hadde vært fint om dere kunne forenkla litt... hva jeg skal trykke osv... dersom jeg hadde vist hva jeg skulle gjort for å få overklokka kunne jeg prøvd meg fram litt... sette på 2,40 og så se hvor varm maskinen blir f.eks. Lenke til kommentar
ps3nerd45 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 ok... noen spørmsmål... hva gjør jeg for å komme inn i BIOS'en? (hva er det?) hva er fsb? eh... skjønte ikke så mye av dette... hadde vært fint om dere kunne forenkla litt... hva jeg skal trykke osv... dersom jeg hadde vist hva jeg skulle gjort for å få overklokka kunne jeg prøvd meg fram litt... sette på 2,40 og så se hvor varm maskinen blir f.eks. BIOS=BAsic Input/Output Service. Bios'en er et bittelite program som ligger på hovedkortet og er helt uavhengig av operativsystemet. I BIOS kan du kortrollere alt i Hardwaren og evt senke/øke ytelse på blant annet prosessor. Om du ønsker en mer ytende "spill-maskin" anbefaler jeg at du klokker skjermkortet også littegrann (eller om det er nødvendig da ) BIOS'en kommer du inn i ved å starte maskinen på nytt. Da kommer det opp et bilde eller noe annet og så står det en eller annen plass hvor du skal trykke for å noen av F knappene (F2, F10 eller Delete er vel de mest brukte). Det skal stå press F*/Delete to enter setup, eller noe sånt. Så kommer du inn i BIOS. BIOS'en består bare av 3-fire forskjelige farger og det er bare mulig å bruke tastaturet. Du kan ikke vare i tvil når du er der. Om BIOS'n din ser sånn ut går du til "Advanced CMOS features" eller "Advanced Chipset Features". Da skal det stå en liste over alle delene dine i maskinen og hva de "yter". Gå til CPU og forandre det tallet som står ved siden av eller under til det du ønsker maskinen skal yte. Ønsker du å klokke skjermkortet går du til "PNP/PCI Configurations" (tror jeg, er vel det mest sannsynelige) og skriver inn det du ønsker den skal yte. Men husk det jeg sa om at maskinen blir varmere for hver khz du klokker den. Det du egentlig gjør er å øke strømtilførselen i maskinen. Om det er en nyere bærbar du har er jeg redd det ikke funker med klokking. Der har de sperret muligheten for å klokke av hensyn til maskinens helse Lenke til kommentar
JBA Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 tusen takk... ok... (jeg har stasjonær) når jeg skal skifte tallene under GPU kommer det da til å stå 2,20, ghz? og da der det bare å skrive inn 2,40 f. eks.? stemmer det? Lenke til kommentar
ps3nerd45 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 tusen takk... ok... (jeg har stasjonær) når jeg skal skifte tallene under GPU kommer det da til å stå 2,20, ghz? og da der det bare å skrive inn 2,40 f. eks.? stemmer det? Tror det...Du "skriver" det vel heller ikke. Du bruker pilene og trykker oppover for å øke antall Mhz tror jeg. Har du vært i BIOS nå eller? Lenke til kommentar
ps3nerd45 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Ser den første meldingen nå igjen Du kan jo prøve med helt opp til 2,5 Ghz tenker jeg. Det er folk som klokker pc'en sin til prosessor tempen er opp til 70 grader uten at det påvirker noe særlig på ytelsen Og så kan du klokke minnebrikkene til å yte 4 Gb minne (om det er 32-bit system) Lenke til kommentar
JBA Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 har ikke vært i BIOS enda, gjør det nå... prøver med 2,50 som du sier... ja, jeg har et 32 bit system... hadde vært konge med å få klokka minnebrikkene... men jeg prøver meg først på prosessorn nå Lenke til kommentar
ps3nerd45 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Hvis du er villig til å legge litt penger i dette så kan du bytte prosessor viften din med denne. Disse viftene er egnet for klokking fordi de kjøler så godt. Denne her var jo riktigknok litt dyr, men det gjør at pc'en din yter mer og derfor kan du slippe å kjøpe ny pc på en god stund. her har du noe til chipsettet ditt, men jeg vet ikke om den funker så bra så det er kanskje best å beholde den du har. Om du har mulighet for å montere vifter i kabinettet ditt så kan du det også. Lenke til kommentar
JBA Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 (endret) gikk på alle de forskjellige "kategoriene" (bios en min ser akkuratt ut som den på bildet ditt) og jeg fant rett og slett ikke ordene/tallene "cpu" "ghz" "mhz" "2.20" noe sted :S på advanced chipset features stod det LDT & PCI Bus Control (press enter) UMA Frame Buffer Size (128mb) fant ikke noen advanced cmos features bare standard... fant ikke noe "CPU" der... Endret 8. august 2008 av JBA Lenke til kommentar
ps3nerd45 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 gikk på alle de forskjellige "kategoriene" (bios en min ser akkuratt ut som den på bildet ditt) og jeg fant rett og slett ikke ordene/tallene "cpu" "ghz" "mhz" "2.20" noe sted :S Nå du gikk til "Advanced BIOS Features", hva stod det da? Prøv alt som er under den kategorien. Å FAEN!!!! NÅ SER JEG DET!!! Gå til "Power Managment Features"!!!!! Der tror jeg du skal kunne styre alt sammen. Forresten: BARE PRØV ALT SAMMEN. Når du har funnet det rette skal det være en slags liste med alt som er i maskinen og ved siden av skal det være tall som indikerer ytelsen på hver ting. Når du er ferdig trykker du på F10 for å lagre så går du ut, starter maskinen på nytt, høyreklikker på "Min datamaskin" og velger "egenskaper". Så skal det stå hvor det samme tallet du klokket den til!!!! Prøv alt om du ikke finner det under "Power Managment Features" Lenke til kommentar
JBA Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 jeg lover deg.... jeg har prøvd alt samma flere ganger nå... fant noe intressant... nederst på lista står det "Frequency/Voltage Control" og som info om denne kategorin står det "Change CPU clock"... etter å ha gått inn der står det "AMD K8 Cool&Quiet control (auto)".... prøvde å skifte der men den andre muligheten var bare "disable"... fant ikke noe under "Power Managment Features" Lenke til kommentar
ps3nerd45 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 jeg lover deg.... jeg har prøvd alt samma flere ganger nå... fant noe intressant... nederst på lista står det "Frequency/Voltage Control" og som info om denne kategorin står det "Change CPU clock"... etter å ha gått inn der står det "AMD K8 Cool&Quiet control (auto)".... prøvde å skifte der men den andre muligheten var bare "disable"... fant ikke noe under "Power Managment Features" Da aner ikke jeg. Prøv på youtube: Søk på AMI BIOS clock Eller du kan google: PCU fsb clock program... Lenke til kommentar
jonasfd Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Last ned dette programmet: CPUZ - http://www.cpuid.com/download/cpuz_146.zip Gå til tabben oppe, som heter motherboard. Og fortell oss alt som står der. Lenke til kommentar
JBA Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 (endret) "Motherboard Manufacturer: Fujitsu Siemens Model: AMD690VM-FMH | V5.13 Chipset: ATI | RS690/RS690M | Rev: | 00 | Southbridge: ATI | SB600 LPCIO: ITE | *tomt* |" var det dette du tenkte på? Endret 8. august 2008 av JBA Lenke til kommentar
jonasfd Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Ja var det jeg lurte på. Amd er som det er sagt før her, ikke lite lett og klokke som intel(banalt sagt, men tenk slik). For det du må gjøre, er og øke FSB, FSB kan ses på som en hastighet som flere av de viktigse komponentene kjører på, eller hastigheten de prater sammen på (Tenk RAM, og Prossesor). Hastigheten på Ram og Cpu blir påvirket av denne farten. Og ilag med et refferansetall (vi kaller det det forløpig), er det det som avgjør hvor rask prosessoren din er (og minnet, men ikke tenk på det enda). FSB * Referansetall til prosessor = prossesor hastighet. eksempel på min egen cpu: 200(fsb)* 16(ref.tall) = 3200 eller 3,2 gz. som du kanskje ser her, er det enkleste måten og klokke prosessoren på, å øke referansetallet til cpu. Om en øker FSB påvirker det mange deler i maskinen, og en del andre innstillinger må omgjøres på. Dette heter Cpu multiplier eller noe lignende i de fleste bioser. Gå inn igjen i bios, og se om du finner det. Men først går du inn i cpuz igjen, og så ser du på den første siden, og noterer deg alt som står i boksen som heter clocks(core #0). Og samtidig kan du tenkte over hva muliplier * bus speed(som er det samme som FSB/Front Side Buss) blir. Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Her var det litt av hvert... Jeg vil anbefale deg å lese DENNE guiden, skrevet av en som kan overklokke Phenom. Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 @Jonas Det der gjelder jo Intel også - er kun FSB overklokking det går i med mindre man har en "extreme" utgave. Den absolutt letteste måten å overklokke på er gjennom amds eget overdrive program + Black edition cpu. Og for de som skal kjøpe nytt hovedkort, så se etter en med SB750 sørbrikke Lenke til kommentar
Brian Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) For det første øker ikke varmen på komponenten for hver mhz frekvensen øker. Temperaturene øker kun når vcore økes, og det er derfor en fordel å holde denne så lav som mulig. Du har også en Fujitsu Siemens pc mest sannsynlig, noe som vil si at de har sperret justeringsmulighetene for klokking. Jeg regner med det er derfor du ikke finner noe innstillinger under fanen advanced bios features blant annet. Cool'n quiet er en funksjon som klokker prosessoren din opp og ned i frekvens etter belastning, noe som kan gi ustabiliteter under klokking. Derfor bør alltid denne funksjonen slås av når du foretar klokking. Kjapt forklart er dette et innblikk i hvordan det er bygd opp. Ved klokking øker man hovedsakelig FSB (Front Side Bus) som styrer alle de vitale komponentene i pc'n. Alle komponentene har deretter tilhørende multipliere/dividere som regulerer frekvensen til den aktuelle komponenten. CPU har en egen multiplier, i ditt tilfelle 12x, noe som gir en frekvens på 2,2ghz (FSB x 12 = 2200mhz). En annen faktor som også påvirker klokkingen er (HTT/HT/HT Link, går under mange navn) som igjen er styrt av FSB multiplisert med en egen multiplier uavhengig av CPUens multiplier. Minnet styres også av FSB samt en egen divider. Minnet kjører som regel synkront (1:1) forhold til FSB, eller et slakkere forhold (asynkront) om minnet er av dårligere kvalitet. Kort sagt er alt styrt av FSB i bunn og grunn, og alle komponentene har egne tilhørende multipliere som regulerer hver enkelts utgangsfrekvens. Ved økning av FSB vil du da logisk nok påvirek alle disse frekvensene. En siste faktor som også kan påvirke klokkingen din er vcore (CPU'en kjernespenning), høyere spenning gir mer stabilitet, men fører til høyere temperaturer. Derfor bør du alltid holde denne så lav som mulig. For høy 24/7 vcore vil gi redusert levetid på CPUen, iallefall om du har orginal luftkjøling. Og sist men ikke minst, klokking er på eget ansvar. Det der gjelder jo Intel også - er kun FSB overklokking det går i med mindre man har en "extreme" utgave. Den absolutt letteste måten å overklokke på er gjennom amds eget overdrive program + Black edition cpu. Og for de som skal kjøpe nytt hovedkort, så se etter en med SB750 sørbrikke wink.gif Ja, men med Intel trenger du ikke ta hensyn til HT for eksemple. Der er det bare å sette minent synkront og kjøre i vei. Litt mer justering skal til med et AMD oppsett. Aldri bruk program til klokking av cpu, det funker ganske dårlig. Første bud er å alltid bruke bios. Endret 9. august 2008 av Brian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå