Gå til innhold

vannkjøling ifra hoved-nettet...?


Azaziel

Anbefalte innlegg

Sitter å funderer på ein ting her.

tenkte eg sko bevega meg inn på vannkjøling som et neste stadie, å siden eg har lett tilgang på vann ved pc rommet eg holler på å bygge(renovering i kjelleren), så tenkte eg; koffor ikkje ta supplyen rett ifra hoved inntaket, så får eg ein 110% stille pc

(har tillgang til alt eg trenge når det gjelder struping av trykk og kraner å diverse)

 

men problemastikken ligger i temperaturen på vannet(sommer å vinter varierer litt, men sjenerelt, så ligger vel tempen på 6 til 10 grader kansje..??? noen som vet?)

kondens i pc`en tenker eg ivertfall på.

Noen så vett kor lav temperatur eg kan på vannet ha før kondensen tar knekken på utstyret mitt??

 

Romtemp vil vel ligge på som normalen, alt ifra 16 til 24 grader...

 

Invendinger til prosjektet mottas med takk.

første gang ned vann, så råd trenger eg:-)

 

Mvh Eivind

Endret av Azaziel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er et prosjekt jeg ville droppa.. For det første bruker dette opplegget uhorvelig mye vann, og dessuten er du veldig sårbar for lekkasjer.

 

 

greit nok at det bruker mye vann, mend et fins det jo plenty av, man er jo ikkje mere sårbar for lekkasjer,har jo ferre ledd(correct me if i`m wrong) og utstyret blir jo det samme... foruten tank og pumpe vel å merke...

Lenke til kommentar
Dette er et prosjekt jeg ville droppa.. For det første bruker dette opplegget uhorvelig mye vann, og dessuten er du veldig sårbar for lekkasjer.

 

 

greit nok at det bruker mye vann, mend et fins det jo plenty av, man er jo ikkje mere sårbar for lekkasjer,har jo ferre ledd(correct me if i`m wrong) og utstyret blir jo det samme... foruten tank og pumpe vel å merke...

 

Men dersom du får en leksaje er det ikke lenger bare de få litrene i systemet som lekker ut. Dersom du selv ikke er hjemme har du fort en oversvømmelse i kjelleren.

 

Hvis forsikringsselskapet så finner ut at du har mekket selv og det er dette som har gått galt kan du bli avspist med mindre erstatning for skadene også.

Lenke til kommentar
Husk også at du/dere betaler for vannforbruket som dere bruker, så det kan bli en dyr affære bare med forbruket, og skjer det noe vil sansyneligvis ikke forsikringen gjelde.

 

~ Mortis360

 

I noen kommuner ja, men ikke i alle. Noen har et fast beløp for hver husholdning. Andre har vannmålere.

Lenke til kommentar
Etter mitt inntrykk har de fleste gått over til vannmåler, og det er i ferd med å bli ett krav.

 

~ Mortis360

 

 

Karmøy kommune hvor eg er ifra, har vi fast betaling, men på sikt så vett eg at alle kommuner kommer til å få igjennom vannmåler, å då kan det fort bli dyrt... fullt trykk, så renner det 5400 liter i timen, å det vil koste i lengden;--)

 

Etter litt filosofering, så har eg fonne ut at eg skal koble opp en 100 liters tank etter forgreiningen ved inntaket og før varmtvannsprederen, å bygge inn veldig mye kopper rør...

Det kommer til å kjøle veldig bra tror eg, å ingen sløsing med vann;-)

Lenke til kommentar
Etter litt filosofering, så har eg fonne ut at eg skal koble opp en 100 liters tank etter forgreiningen ved inntaket og før varmtvannsprederen, å bygge inn veldig mye kopper rør...

Det kommer til å kjøle veldig bra tror eg, å ingen sløsing med vann;-)

Det ville vel også fungert om du bare hadde tatt en stor radiator nedi vanntanken, så slipper du så mye rør. Kjølig vann vil jo avkjøle en radiator veldig mye raskere enn "lunken" luft. Egentlig veldig lurt å bruke varmen fra pcen til å forvarme vannet før det kommer inn i varmtvannsberederen. Varmt vann trengs jo uansett sommer eller vinter, selv når oppvarming av huset ikke er nødvendig. Bra med slike klimatiltak som en frynsegode, siden det er så alt for stort fokus på slikt nå for tiden :thumbup:

Lenke til kommentar
Ville brukt en Stooooor radiator istedet, hadde kjølt veldig godt tror jeg.

 

 

 

selfølgelig hadde det det...

Men poenge her e at eg ikkje vil ha den durelyden ifra alle viftene, lydløst er tingen... Ådet får eg med et sånt påfunn så detta....

 

Lydløst ?.. hva med lyden fra vannrørene. Personlig tror jeg du kan få et normalt system til å bli minst like lydtett. Pumpen kan du jo lage en egen isolert kasse til dersom du har litt ekstra med ledninger.

Lenke til kommentar

Jeg har en ide:

 

Kjøp en fire-slots radiator (eller fler, kommer ann på hvor bra kjøling du vil ha).

Så kjøper du fire eller fler av disse viftene (igjen, kommer ann på hvor god kjøling du vil ha.

Så kjøper du en stille men god pumpe, lydisolering, og snekrer deg en lydisolert kasse som pumpa kan være i.

Og vips! Så har du et nesten lydfritt kjølesystem. Viftene jeg linket til er de mest stillegående viftene som finns. Jeg har en på CPU-kjøleren min, jeg kan ikke høre den i det hele tatt, selv ikke når jeg legger øret helt inntil den. En stor radiator vil sikre at vannet får kjølt seg godt nok ned, med tanke på at disse iftene ikke går så forferdelig fort.

 

Dessuten, hvis du vil ha det ENDA kaldere, så kan du jo kjøpe en sånn liten greie som kjøler ned brusen din. Så modifiserer du den slik at vannet går innom den og blirt avkjølt!

Lenke til kommentar
Ville brukt en Stooooor radiator istedet, hadde kjølt veldig godt tror jeg.

 

 

 

selfølgelig hadde det det...

Men poenge her e at eg ikkje vil ha den durelyden ifra alle viftene, lydløst er tingen... Ådet får eg med et sånt påfunn så detta....

 

Lydløst ?.. hva med lyden fra vannrørene. Personlig tror jeg du kan få et normalt system til å bli minst like lydtett. Pumpen kan du jo lage en egen isolert kasse til dersom du har litt ekstra med ledninger.

 

 

 

 

 

Det blir nok lydløst ja, tanken min er bygget inn og lydisolert m/doble vegger og ”stemme-gafler", sammen med hoved utløpet mitt, og jeg hører ikkje eingong når kjerringa flusher i etasjen over(tanken og utløpet er i kjeller då vel å merke)

den nye veksleren vli stå i det samme avlukke som varmtvanns tanken og

Pc rommet er vegg i vegg med tank rommet, så det vil bli veldig lit rør som går i pc rommet..

 

110% stille vil det nok ikkje bli, men tilnærmet så godt som mulig-Det tror eg...

Lenke til kommentar
Jeg har en ide:

 

Kjøp en fire-slots radiator (eller fler, kommer ann på hvor bra kjøling du vil ha).

Så kjøper du fire eller fler av disse viftene (igjen, kommer ann på hvor god kjøling du vil ha.

Så kjøper du en stille men god pumpe, lydisolering, og snekrer deg en lydisolert kasse som pumpa kan være i.

Og vips! Så har du et nesten lydfritt kjølesystem. Viftene jeg linket til er de mest stillegående viftene som finns.

 

Her vil jeg gjerne se litt dokumentasjon.

 

Noctua-viftene er i min erfaring ikke spesielt stillegående på litt hastighet, der stiller Nexus/YL og Scythe S-FLEX i en særklasse.

 

Ellers ville jeg anbefalt Scythe S-FLEX eller Nexus til bruk på radiatorer og kjøleribber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...