Gå til innhold

TES: Oblivion: Lav FPS når jeg er nær NPCer [Løst]

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg hadde planer om å få spillt Oblivion i natt, men det ser det dårlig ut gitt. Når jeg loader spillet starter harddisken å jobbe intens med ett eller annet som jeg ikke har anelse hva er, og dette resulterer da i stygg og pinefull hakking som blir enda verre når jeg er nær NPCer. Det er GOTY edition det er snakk om (dvs knights of the nine og shivering isles exp.) og jeg spiller uten mods og med nyeste patch. Jeg burde vel klare å kjøre spillet på max med mine speccs, men uansett hvor lavt jeg stiller instillingene fortsetter det å hakke.

Hittil har jeg blandt annet prøvd å: Defragmentere partisjonene til hdd'en spillet ligger på, skru av alle unødvendige program, legge inn nyeste driver for skjermkort og lydkort, koble ut eksterne harddisker, klokket ned cpu og reinstallert spillet på en annen HDD, jeg har til og med skiftet lydkort fra Creative Audigy 4 til Asus Xonar D2 uten noen spesiell forbedring. :shrug:

Speccs:

HK: Asus A8R-MVP

CPU: AMD +4400

GFX: Geforce/Foxconn 8800GT

Lyd: Asus Xonar D2

RAM: 2GB OCZ ram

HDD: 1,5TB internt og 2TB eksternt.

Noen som har noen råd? :)

Endret av Knorvelur
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg ville bare legge til problemet her. :)

NPC er en person som er styrt automatisk (AI/KI), når AI'en skal fungere så trenger det noe prosessorkraft. Grafikk trenger også prosessorkraft, så lavere grafikk vil gi bedre prosessorytelse.

Du har 2,3Ghz, det er litt lite, så når du skrudde ned grafikken så ble det mer ubrukt prosessorkraft.

La oss si det slik at du er ute å går i cyrodiil, det er helt stille og bare masse natur.

Da ser ytelsen kanskje slik ut:

GPU I----------I 95%

CPU I----------I 99%

RAM I-----I 50%

Plutselig kommer det en landeveis-røver, han skal jo ha en hjerne, så han krever sitt av CPU, så hvis vi adderer det han/hun trenger for å fungere så får vi kanskje:

GPU I----------I 97%

CPU I----------I 100% (107%) De siste 7% blir til en saftig lag (lav FPS).

RAM I-----I 52%

Altså vil han kreve mer CPU i systemet enn det du har. Men hvis du skrur ned grafikken så vil det se slik ut på en ødemark uten NPC.

GPU I--------I 85%

CPU I--------I 87%

RAM I----I 46%

Og hvis vi legger til en NPC:

GPU I--------I 87%

CPU I---------I 95%

RAM I----I 48%

Konklusjonen er: CPU'en din er treig...

Endret av Bob92
Lenke til kommentar

Joda, er sant at CPUen min ikke er noe "state of the art" nå lengre, men synest det var litt merklig at alt skulle gå på trynet når jeg har spillt oblivion før på samme PCen uten noe problem. Det ble heller ikke noe mindre merklig når jeg måtte skru all grafikk helt ned, og så opp igjen før det begynte å fungere skikkelig. :shrug:

Jaja, dataverdnen kan være ett merklig sted til tider. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...